O βαθμός δυσκολίας των θεμάτων που θα επιλεγούν για τις Πανελλήνιες

Εξετάσεις προβληματίζει φέτος περισσότερο από ποτέ το υπουργείο Παιδείας και

προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία στους υποψήφιους. Φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη

χρονιά, η επιλογή του βαθμού ευκολίας/δυσκολίας των θεμάτων των Πανελληνίων

Εξετάσεων εύκολα μπορεί να προκαλέσει έκρηξη «ακραίων» βαθμολογιών.

Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα από τη μία τον αποκλεισμό των περισσότερων

υποψηφίων που έμειναν εκτός AEI-TEI την τελευταία δεκαετία και από την άλλη το

τεχνητό «φούσκωμα» των βαθμολογικών βάσεων και την πλασματική «κατασκευή»

χιλιάδων «δυσαρεστημένων αριστούχων», οι οποίοι δεν θα βρίσκουν θέση στο Τμήμα

που έχουν επιλέξει!

Κι αυτό γιατί φέτος υπάρχουν τρία νέα δεδομένα, τα οποία δημιουργούν, από μόνα

τους και στη σύνθεσή τους, πεδίο αποσταθεροποίησης όλου του συστήματος

πρόσβασης στα τριτοβάθμια ιδρύματα:

1. H μείωση των μαθημάτων από 9 σε 6 και ο ιδιαίτερος ρόλος των

μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας, αλλά και του «έκτου» μαθήματος επιλογής που

καθορίζει την κίνηση στα Επιστημονικά Πεδία.

2. H μείωση των θέσεων στα περιζήτητα Τμήματα των Πανεπιστημίων Αθήνας

και Πειραιά και η γενική μεταφορά θέσεων από το κέντρο στην περιφέρεια.

3. H καθιέρωση βαθμολογικού ορίου (στο 10 για τον γενικό βαθμό

πρόσβασης ή στο μισό τού άριστα του συνόλου των μορίων).

H μείωση των μαθημάτων

H μείωση του αριθμού των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων από εννέα σε έξι,

από φέτος, αυξάνει τη σημασία του γραπτού βαθμού στις εξετάσεις για τα

AEI-TEI. Ιδιαίτερο ρόλο στη διαμόρφωση της συνολικής βαθμολογίας του υποψηφίου

έχουν, με το νέο εξεταστικό σύστημα, τα μαθήματα Κατεύθυνσης και από αυτά,

περισσότερο τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, τα οποία παίζουν τον ρόλο του

«τροχονόμου» της πρόσβασης. Από φέτος τα μαθήματα Κατεύθυνσης, που είναι σε

κάθε περίπτωση πιο απαιτητικά σε σχέση με τα Γενικής Παιδείας, θα αποτελούν τα

4/6 του γενικού βαθμού (από 4/9 μέχρι πέρσι) και πολύ περισσότερο των μορίων,

αφού δύο μαθήματα είναι αυξημένης βαρύτητας. Δεδομένου ότι το 5ο μάθημα είναι

η Έκθεση, όπου στατιστικά έχουμε χαμηλές βαθμολογίες, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος

να μη συγκεντρώσουν το πολυπόθητο όριο των 10.000 μορίων περισσότεροι

υποψήφιοι από ό,τι τις τελευταίες χρονιές.

Ο βαθμός ευκολίας/δυσκολίας

H μείωση των θέσεων κατά 1.815 σε 74 Τμήματα AEI-TEI της Αθήνας και του

Πειραιά, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων έχει υψηλή ζήτηση, δίνει

ιδιαίτερη βαρύτητα στον βαθμό ευκολίας/δυσκολίας των θεμάτων. Θέματα

ευκολότερα από τα περσινά κρατάνε τις βάσεις σε ισορροπία, πάντα σε σχέση με

την περσινή χρονιά, ενώ θέματα ίδιου βαθμού ευκολίας/δυσκολίας ή δυσκολότερα

απομακρύνουν τις πιθανότητες πρόσβασης σε υποψηφίους, οι οποίοι με βάση τα

περσινά δεδομένα θα πετύχαιναν την εισαγωγή τους. Στη δεύτερη αυτή περίπτωση

θα έχουμε μεταφορά βαθμολογιών από τα Τμήματα του κέντρου προς τα Τμήματα της

περιφέρειας, με αποτέλεσμα οι βάσεις εισαγωγής να ανέβουν.

H βαθμολογική βάση

Το 2005 από 76.800 εισακτέους σε AEI και TEI, οι 16.500 είχαν βαθμολογία κάτω

από τη βάση του 10. Από τις 16.500, οι 15.000 εισήχθησαν στα TEI. Το σύνολο

των εισακτέων στα TEI ήταν 40.000 (10.000 στα τρία κεντρικά TEI και 30.000 στα

περιφερειακά). Από αυτούς, εισήχθησαν με βαθμολογία κάτω από τη βάση οι 370

στα κεντρικά TEI και οι υπόλοιποι (14.630) στα περιφερειακά. Αυτό σημαίνει

απλώς ότι αν τα θέματα είναι περίπου του ίδιου βαθμού ευκολίας/δυσκολίας με τα

περσινά, λόγω και της ιδιαίτερης βαρύτητας που έχουν τα μαθήματα Κατεύθυνσης

στον βαθμό πρόσβασης, από τις 67.684 θέσεις εισακτέων που προσφέρονται φέτος

θα καλυφθούν μόλις οι 50.000-52.000. Φυσικά, το σύνολο των κενών θέσεων θα

αφορά 4-5 AEI ξένων Φιλολογιών και περίπου 65-70 Τμήματα TEI της περιφέρειας,

αυτά ακριβώς στα οποία το ΥΠΕΠΘ αύξησε τις θέσεις για να τα… υποστηρίξει. Με

δυσκολότερα θέματα, ο αριθμός των υποψηφίων κάτω από τη βάση θα πάρει

διαστάσεις… υπερφυσικές.