Ένας ιδιοκτήτης ράντσου ντύνεται από τον Ραλφ Λόρεν (αριστερά). Ενώ οι

Dsquared κράτησαν την εικόνα του καουμπόη και τα πουκάμισά του από το

«Brokeback Mountain» (κέντρο) για να ντύσουν και τα άγρια κορίτσια που

κυκλοφορούν σε αχυρώνες (δεξιά)

H σκηνή με το πουκάμισο στο τέλος της ταινίας «Brokeback Mountain» δεν έκανε

αίσθηση μόνο σε όσους είναι ευαισθητοποιημένοι στα δικαιώματα των

ομοφυλοφίλων, αλλά και σε όλους τους παθιασμένους με το στυλ. Σ’ ένα τζιν και

σ’ ένα καρό πουκάμισο οι πρώτοι αναγνώρισαν τα σημάδια ενός ανεκπλήρωτου

έρωτα, ενώ οι δεύτεροι ταυτίστηκαν μ’ ένα ρούχο που έχει πάνω του τα

χαρακτηριστικά της σπορ άνεσης. Ή, όπως το θέτει καλύτερα ο Νταν Κάτεν από το

σχεδιαστικό δίδυμο των Dsquared, «ο καουμπόη είναι για την ανδρική μόδα η

εκδοχή της ξανθιάς καλλονής που ισχύει στη γυναικεία. Οι καουμπόηδες είναι η

κλασική εικόνα της αρρενωπότητας. Όλοι οι άνδρες παίρνουν στοιχεία από αυτό

και τα προσθέτουν στη δική τους γκαρνταρόμπα».

Ο Ντιν και ο Νταν των Dsquared πέρασαν στην πράξη και έδειξαν στην ανοιξιάτικη

συλλογή τους, ανδρική και γυναικεία, τι σημαίνει ο κόσμος του μοναχικού

καουμπόη σ’ ένα ράντσο. Μπότες δερμάτινες με έντονους συνδυασμούς χρωμάτων,

τζιν παντελόνια, φθαρμένα και ξεβαμμένα, δερμάτινα γιλέκα, ζώνες με τεράστιες

αγκράφες στολισμένες με τιρκουάζ και κοράλια, πουκάμισα λευκά με μαύρα σμόκιν

σακάκια από τη στολή των ρέιντζερ παρατηρητών του νόμου. Και για τις κυρίες

των καουμπόηδων, η επιλογή ήταν τα καρό ανδρικά πουκάμισα σε τόσο στενή

εφαρμοστή γραμμή όσο επιβάλλει ένα ρούχο για να αποκαλύπτει την κοιλιά και την

άκρη του ντεκολτέ.

H νοσταλγία της Άγριας Δύσης ήρθε στην επιφάνεια χάρη σ’ αυτήν την

ταινία του Ανγκ Λι. Ο Ραλφ Λόρεν, υποστηρικτής του αμερικανικού ονείρου και

ιδιοκτήτης ενός τεράστιου ράντσου με πολλά άλογα, είχε έναν λόγο ακόμα για να

οικειοποιηθεί το νέο καουμπόικο στυλ που φέρνει στην ανδρική μόδα το

«Brokeback Mountain» και η δουλειά του ενδυματολόγου Μάριτ Άλεν. Ο Άλεν

ερεύνησε την εποχή του 1940, κράτησε τα στοιχεία από τις τσέπες των

παντελονιών και για τα πουκάμισα προμηθεύτηκε τα καρό vintage κομμάτια της

συλλογής της εταιρείας Rockmount που την προτιμούν για τα πουκάμισα με κουμπιά

– κόπιτσες οι αληθινοί Αμερικανοί κτηνοτρόφοι και βοσκοί κοπαδιών.

Μάλιστα, το περίφημο τζιν πουκάμισο που πρωταγωνίστησε στην τελευταία σκηνή

της ταινίας τον περασμένο μήνα βγήκε σε ιντερνετική δημοπρασία στο eBay και

πουλήθηκε για φιλανθρωπικούς σκοπούς 101.100 δολάρια. Και για όσους έχουν

βάλει στα υπόψη από την αρχέτυπη εικόνα των καουμπόηδων του Τέξας τα

παντελόνια τους, ο Μαρκ Τζέικομπς πρόλαβε κι έκανε συμφωνία με την εταιρεία

Wrangler για να φρεσκάρει το ιδανικό μοντέλο No. 13MWZ: το αληθινό ροντέο τζιν

παντελόνι είναι σιδερωμένο με κόλα, είναι κομμένο ψηλά στη μέση και στενό

στους μηρούς.


Απαλά μυστήρια από την Άπω Ανατολή

H εξευρωπαϊσμένη γκέισα του Ντρις Βαν Νότεν βρήκε το alter ego της στα

κοστούμια της ταινίας «Οι αναμνήσεις μιας γκέισας» (στο σινεμά με τη Ζανγκ

Ζιγί, δεξιά)

Δεν είναι μόνο η ατμόσφαιρα της Δύσης, η ζωή στα βουνά παρέα με τ’ άλογα και

τα δείπνα με κονσέρβα φασόλια δίπλα στη φωτιά και το πρωινό με δυναμωτικό χυλό

κουάκερ που ενέπνευσε την ανδρική κυρίως μόδα. Για τις γυναίκες υπάρχει πάντα

η Άπω Ανατολή και τα μυστικά της εύθραυστης ομορφιάς της γκέισας που θα δίνει

στους σχεδιαστές της μόδας την αφετηρία για μια νέα ερμηνεία του κιμονό. H

ταινία του Ρομπ Μάρσαλ «Αναμνήσεις μιας γκέισας» δίκαια πήρε το Όσκαρ

κοστουμιών.

H δουλειά της Κολίν Άτγουντ με τα κιμονό της Ζιγί Ζανγκ, της Γκονγκ Λι και της

Μισέλ Γέο ήταν τόσο εντυπωσιακή που δεν θα άφηνε αδιάφορο κανένα θαυμαστή της

αληθινής ομορφιάς. Και η ατάκα στην ταινία: «Μια γκέισα χρειάζεται μια κομψή

γκαρνταρόμπα όσο και ένας καλλιτέχνης της καλλιγραφίας έχει ανάγκη από μελάνι»

έγινε το σύνθημα για τις συλλογές Αμερικανών κι Ευρωπαίων σχεδιαστών. Οι

οποίοι ένιωσαν την ανάγκη να ερμηνεύσουν την άνοιξη μέσα από τα κιμονό, από

τις ζώνες όμπι, από τις ψηλές ξύλινες πλατφόρμες και από τα ανθισμένα σχέδια

των μεταξωτών κιμονό.

Έτσι, ο Βέλγος Ντρις Βαν Νότεν, ένας από τους πιο δημιουργικούς σχεδιαστές που

δουλεύει με βάση τα υφάσματα, ξεκίνησε από τα σχέδια των γιαπωνέζικων κιμονό.

Και με τον δικό του τρόπο χρησιμοποίησε τα άνθη και τα σχέδια τους, τα τύπωσε

με τις εξελιγμένες τεχνικές μπατίκ σε μεταξωτά μπροκάρ υφάσματα και τα

πάντρεψε σε έναν νέο συνδυασμό χρωμάτων όπως το μοβ – ροζ με το κόκκινο και το

χρυσό ή το κόκκινο και το μπεζ. Για να δημιουργήσει δικές του εικόνες μιας

εξευρωπαϊσμένης γκέισας με άνετα ίσια παντελόνια από ριγέ μπλε και κίτρινο

χρώμα συνδυασμένα με σακάκια – κιμονό δεμένα με φαρδιά ζώνη όμπι.

Ο Αλμπέρ Ελμπάζ στον γαλλικό οίκο Lanvin κράτησε τις ζώνες όμπι με το

περίτεχνο δέσιμό τους στην πλάτη, για να στολίσει τα μίνιμαλ μπλε και μαύρα

εξώπλατα φορέματα της ανοιξιάτικης συλλογής του. Και για να δώσει στα κορίτσια

έναν αέρα απωανατολίτικης χάρης, δημιούργησε τα κόκκινα λουστρινένια πέδιλα με

την ξύλινη σόλα – πλατφόρμα πάνω στην οποία οι γνήσιες γκέισες αποδεικνύουν

τις ικανότητές τους στον χορό και στο περπάτημα.


Και περηφάνια και προκατάληψη

Οι Dolce & Gabbana παίζουν με τη γραμμή αμπίρ που προτείνει η ταινία

«Περηφάνια και προκατάληψη» (επάνω) και τη στέλνουν στον υπερθετικό

αυτοκρατορικό βαθμό σε στυλ Ιωσηφίνα 2006 με χρυσά μπροκάρ υφάσματα

H σεμνή, κομψή εκδοχή του φορέματος αμπίρ, κομμένου ακριβώς κάτω από το

στήθος, που πέφτει χυτό χωρίς να τονίζει τη μέση είναι η πιο σωστή πρόταση της

μόδας αυτή την περίοδο. Και το ότι ο Στέφανο Πιλάτι στον οίκο Yves Saint

Laurent, ο Ναρσίσο Ροντρίγκεζ και οι Dolce & Gabbana το χρησιμοποίησαν

στις συλλογές τους για τον ερχόμενο χειμώνα δεν ήταν μια ταυτόχρονη έμπνευση.

Ήταν η επίδραση που δέχτηκαν από τη δημιουργία των κοστουμιών της Ζακλίν

Ντιράν στην ταινία «Περηφάνια και προκατάληψη». Ήταν η πειστική ερμηνεία της

Κίρα Νάιτλι ως Ελίζαμπεθ Μπένετ που, μέσα στην αμπίρ κομψότητά της, τους

έπεισε ότι η γυναικεία γοητεία μπορεί να χαμηλώσει τους τόνους κάτω από λεπτά

στρώματα μεταξωτής μουσελίνας.