Ο «κοσμικός» και ο «θρησκευτικός» (δεξιά) Ντα Βίντσι, με τη «Μαγδαληνή» του

και τη «Madonna delle Minime» (Παναγία των ταπεινών – πάνω δεξιά) από την

έκθεση στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Επιστήμονας και καλλιτέχνης, διανοούμενος και εφευρέτης, ο Λεονάρντο Ντα

Βίντσι υπήρξε πολυσχιδής και χαρισματική προσωπικότητα που το έργο του όχι

μόνο άντεξε στο πέρασμα του χρόνου, αλλά εξακολουθεί μέχρι σήμερα να γοητεύει

και να εντυπωσιάζει. Κι αυτόν τον ανήσυχο άνθρωπο υποδέχεται το Μέγαρο

Μουσικής φιλοξενώντας την έκθεση «Λεονάρντο Ντα Βίντσι-Μυστικά της δημιουργίας

του στην Τέχνη και την Επιστήμη» με εκθέματα από το μουσείο της γενέτειράς

του, το χωριό Βίντσι της Φλωρεντίας.

Χειρόγραφοι κώδικες του 15ου και 16ου αιώνα, χαρακτικά, πρωτότυπα

σχέδια και πρότυπες κατασκευές εφευρέσεων, όλα με την υπογραφή του Λεονάρντο,

χαρτογραφούν τα μονοπάτια της σκέψης του και αποκαλύπτουν τα όνειρά του για

την «ιδανική πόλη», και την επιθυμία του να κάνει τον άνθρωπο να πετάξει.

Γι’ αυτό και από την έκθεση δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι μηχανικές

εφευρέσεις του, όπως η πτητική μηχανή, το αεικίνητο, το αλφάβητο των μηχανικών

στοιχείων, το υγρόμετρο, οι μελέτες του για τα υποβρύχια, γέφυρες,

αυτοκινούμενα οχήματα, συστήματα εκτροπής ποταμών…

Λεονάρντο Ντα Βίντσι σημαίνει επίσης ανατομία, γεωμετρία, μαθηματικά,

αστρονομία, γεωλογία, οπτική, γεωγραφία. Μία προσωπικότητα δηλαδή ανεξάντλητη

της οποίας οι ρίζες δημιουργικότητας φωτίζονται από τον επιμελητή της έκθεσης

Αλεσάντρο Βετσόζι. Ο οποίος ως διευθυντής του «Ιδανικού Μουσείου Λεονάρντο Ντα

Βίντσι» και διαπρεπής μελετητής του έργου του καλλιτέχνη, συμπληρώνει τα

στοιχεία που δίνουν οι μηχανές και τα σχέδια του επιστήμονα-καλλιτέχνη, με

έγγραφα που φωτίζουν τη βιογραφία και το προφίλ των μελών της οικογενείας του.

H τεχνική της ζωγραφικής του Ντα Βίντσι έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην

έκθεση. Γίνεται παρουσίαση του έργου του με πίνακες που ταξιδεύουν τον

επισκέπτη πέρα από την Τζιοκόντα, προς τον κόσμο της παλέτας του στην «Παρθένο

των Βράχων», στον πίνακα «Σαν Τζιοβάνι». Καθώς και μέσα από πρωτότυπα έργα που

έγιναν γνωστά από εργαστηριακούς πίνακες όπως «H Λήδα και ο κύκνος», πίνακες

και προσχέδια για τον «Μυστικό Δείπνο», κεραμικά και γλυπτά έργα.

Από την κλασική Ελλάδα

Μέσα από τα 150 εκθέματα, προσπάθεια του επιμελητή είναι να εξιχνιάσει

ερωτήματα που «στοιχειώνουν» τη ζωή και το έργο του Ντα Βίντσι. Σε όλη του τη

ζωή παρατηρούσε τον κόσμο γύρω του και απορούσε. Για να δώσει τις απαντήσεις

στον εαυτό του ο Λεονάρντο ερευνούσε και έκανε πειράματα. Γι’ αυτό και έγραφε

με αντικατοπτρικό τρόπο, ταξίδευε στη Γαλλία, τη Ρώμη, την Ανατολή, είχε τις

δικές του πεποιθήσεις για τον έρωτα και τη θρησκευτικότητα. Ως εμπνευσμένος

δημιουργός περιστοιχιζόταν τόσο από μαθητές, βοηθούς και θαυμαστές του έργου

του όσο και από αντιπάλους ή «λαθεμένους μιμητές». Και ως αναγεννησιακός

καλλιτέχνης δεν θα μπορούσε να μην έχει επηρεαστεί από τον Πλάτωνα. Αυτή η

σχέση του τονίζεται μέσα από εκθέματα και πηγές που αφορούν στις γνώσεις που

άντλησε από την κλασική Ελλάδα.

INFO

H έκθεση «Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι και τα μυστικά της δημιουργίας του»

εγκαινιάζεται την Τετάρτη 16 Μαρτίου στο φουαγιέ του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

στο πλαίσιο του προγράμματος Megaron Plus, υπό την αιγίδα του Προέδρου της

Ιταλικής Δημοκρατίας και της πρεσβείας της Ιταλίας.