Οι «ανώνυμες» μικρές επιχειρήσεις δίνουν σταδιακά τη θέση τους σε «επώνυμα»

καταστήματα του ίδιου μεγέθους. Μία ακόμη μάχη μικρών και μεγάλων συντελείται

στην αγορά που αλλάζει εικόνα με ταχείς ρυθμούς. Σήμερα δύο στις δέκα νέες

επιχειρήσεις που ξεκινούν τη δραστηριότητά τους αναπτύσσονται με φραντσάιζ, τη

μέθοδο την οποία οι «επώνυμες» επιχειρήσεις επιλέγουν για να δημιουργήσουν

δίκτυα καταστημάτων σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, στριμώχνοντας ακόμη περισσότερο

τους μικρούς εμπόρους.

30.000 έως 600.000 ευρώ

Την ίδια στιγμή, και σε μία περίοδο που η ανεργία έχει φτάσει σε επίπεδα

ρεκόρ, το φραντσάιζ προσελκύει νέους που στην πραγματικότητα αναζητούν μία…

θέση εργασίας, ακόμη κι αν πρόκειται να πληρώσουν γι’ αυτή αρκετά ακριβά. Με

τη μέθοδο του φραντσάιζ λειτουργούν σήμερα περισσότερες από 6.000

επιχειρήσεις, ενώ τα κεφάλαια που απαιτούνται ως αρχική επένδυση ξεκινούν από

30.000 και μπορεί να ξεπεράσουν τα 600.000 ευρώ!

Επιχειρήσεις από τον κλάδο του λιανικού εμπορίου, της εστίασης, των τροφίμων

και των ποτών, των τηλεπικοινωνιών, της εκπαίδευσης και των υπηρεσιών,

αποτελούν καταφύγιο για νέους επιχειρηματίες που θέλουν να μπουν στην αγορά.

Πληρώνουν ακριβότερα προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους της

επένδυσής τους και άλλωστε σε αρκετούς κλάδους της αγοράς δεν υπάρχουν σήμερα

πολλά περιθώρια επιτυχημένης αυτόνομης ανάπτυξης χωρίς την υποστήριξη μιας

γνωστής αλυσίδας.

Οι περισσότεροι επενδυτές (σε ποσοστό 49%) που δείχνουν ενδιαφέρον για το

φραντσάιζ είναι 30 έως 44 ετών, δηλαδή ανήκουν στις ηλικίες οι οποίες

αντιμετωπίζουν στις μέρες μας πιο έντονα το πρόβλημα της ανεργίας.

Σύμφωνα με την ετήσια παγκόσμια μελέτη Global Entrepreneurship Monitor (GEM)

για το 2004, μόνο το 5,8% του πληθυσμού μεταξύ 18 και 64 ετών στην Ελλάδα

βρίσκονταν στη διαδικασία εκκίνησης μιας επιχείρησης ή είχαν δημιουργήσει μία

επιχείρηση πρόσφατα, ενώ το 2003 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 6,8%. Μάλιστα,

περίπου το 30% της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Ελλάδα αφορά

«επιχειρηματικότητα ανάγκης», επιχειρηματική δραστηριότητα για βιοποριστικούς

λόγους και όχι για εκμετάλλευση μιας επιχειρηματικής ευκαιρίας.

Το franchising, υποστηρίζουν οι επιχειρηματίες, συντελεί στην ελαχιστοποίηση

του επιχειρηματικού κινδύνου τον οποίο αντιμετωπίζει μία μικρή επιχείρηση,

όταν δημιουργείται χωρίς τεχνογνωσία και πρότυπα.

Το κόστος

Το ενδιαφέρον ενός νέου επιχειρηματία για δραστηριοποίηση στον κλάδο της

εστίασης μπορεί να κοστίσει ακόμη και πάνω από 600.000 ευρώ (ύψος επένδυσης),

στον κλάδο της ένδυσης έως και 150.000 ευρώ, ενώ μικρότερο κεφάλαιο θα

χρειαστεί για άλλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, όπως είδη σπιτιού, είδη δώρων,

έπιπλα, μίνι μάρκετ κ.λπ. Όσο για το μέσο κόστος μιας επένδυσης σε κατάστημα

φραντσάιζ, ανέρχεται περίπου στα 80.000 ευρώ, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό των

συμβάσεων δικαιόχρησης έχει διάρκεια έως 12-15 έτη. Επιπλέον, οι

ενδιαφερόμενοι επιβαρύνονται με ποσοστά επί του τζίρου τους για το

διαφημιστικό κόστος των επιχειρήσεων που φτάνουν το 5%, αλλά και με δικαιώματα

εισόδου (ένα εφάπαξ ποσό για την παραχώρηση του δικαιώματος εκμετάλλευσης του

φραντσάιζ) και, φυσικά, με «Royalties» (το διαρκές οικονομικό αντάλλαγμα που

καταβάλλει περιοδικά ο δικαιοδόχος στον δικαιοπάροχο για την παραχώρηση του

δικαιώματος εκμετάλλευσης του franchise καθ’ όλη τη διάρκεια της συμβατικής

τους σχέσης, και το οποίο αποτελεί ένα ποσοστό επί του κύκλου εργασιών της

επιχείρησης που φτάνει, κατά μέσο όρο, στο 5%).

«Κλειδί» επιβίωσης

Μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες επιτυχίας μιας επιχείρησης που λειτουργεί

στην Ελλάδα ως franchise, παρά ως ανεξάρτητη, συμπεραίνει και πρόσφατη μελέτη

του ΚΕΠΕ, η οποία εξέτασε τη συμβολή της νέας τάσης (δικαιόχρηση) στην

ελληνική αγορά. Από τη μελέτη προέκυψε ότι το 85% των συστημάτων δικαιόχρησης

που αναπτύσσονται σήμερα στη χώρα είναι ελληνικής προελεύσεως και ιδιοκτησίας,

ενώ τα καταστήματα που ανήκουν σε καλά οργανωμένα συστήματα δικαιόχρησης

επιβιώνουν, κατά κανόνα, επί πολύ περισσότερα χρόνια από τα ανεξάρτητα

καταστήματα, το 90% των οποίων κλείνει μέσα σε μια τριετία.

Ο αριθμός των επιχειρήσεων οι οποίες αναπτύσσονται με franchising ανέρχεται

σήμερα συνολικά σε 400, με βάση πρόσφατη έρευνα της ICAP.

Δοκιμασμένη πρακτική

Ζερόμ Λουμπέρ Διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Carrefour Μαρινόπουλος

«Πιστεύω ότι το franchising στο λιανεμπόριο τροφίμων αποτελεί σημαντική

επένδυση για το μέλλον. Για μας, στην Carrefour Μαρινόπουλος, ο συνδυασμός της

διεθνούς επιχειρηματικής εμπειρίας μας με το ανήσυχο επιχειρηματικό πνεύμα που

συναντούμε σε όλη την Ελλάδα, αποτελεί εγγύηση για την επιτυχία αυτού του

εγχειρήματος. Η Carrefour Μαρινόπουλος, που σήμερα συμμετέχει σε 123

καταστήματα franchise, θα συνεχίσει να αναπτύσσεται δυναμικά στον τομέα αυτόν.

Πρόκειται για μια πρακτική δοκιμασμένη και ιδιαίτερα διαδεδομένη στο

εξωτερικό. Για τα μικρά καταστήματα, άλλωστε, που αποτελούν τον κύριο αποδέκτη

του franchising, τα πλεονεκτήματα είναι μεγάλα και σημαντικά: ισχυρό όνομα,

πετυχημένο οικονομικό και εμπορικό μοντέλο, εύκολη δυνατότητα επέκτασης,

σιγουριά για σταθερή αναπτυξιακή πορεία. Ενθαρρύνω, λοιπόν, τους τοπικούς

επιχειρηματίες να μπουν στον κόσμο του franchising, που υπόσχεται γρήγορη και

σταθερή ανάπτυξη».



Πάλι το φραντσάϊζ θα επέλεγα

Βαγγέλης Παπαδάκος Ιδιοκτήτης καταστημάτων της αλυσίδας CoffeeWay

«H μεμονωμένη επιχείρηση ή ένας εν δυνάμει επιχειρηματίας που εντάσσεται σε

ένα επιτυχημένο σύστημα έχει εξασφαλισμένα τα προϊόντα, τους προμηθευτές, την

εκπαίδευση, τη διαμόρφωση του καταστήματος, το marketing, κ.λπ.», εξηγεί στην

«ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» o κ. Παπαδάκος, ο οποίος έχει αναπτύξει δύο καταστήματα CoffeeWay

με τη μέθοδο του φραντσάιζ. Άρχισε την επιχειρηματική δραστηριότητά του το

1995 και σήμερα, δέκα χρόνια μετά, πιστεύει ότι, αν άρχιζε ξανά, πάλι θα

επέλεγε το φραντσάιζ. «Είναι μεγαλύτερες οι πιθανότητες επιτυχίας μιας

επιχείρησης που λειτουργεί ως φραντσάιζ, παρά μιας ανεξάρτητης. Μέσα στο

έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον που υπάρχει, η ομπρέλα μιας γνωστής αλυσίδας,

η οποία θα σου μεταφέρει τεχνογνωσία, εμπειρία και θα σου δώσει

αναγνωρισιμότητα, είναι βασικό συστατικό επιτυχίας. Εσύ θα πρέπει να βάλεις τη

σκληρή δουλειά. Κίνδυνοι υπάρχουν πάντα, αλλά οι συνθήκες είναι πιο ώριμες

σήμερα, και μπορεί κανείς να μπει στον χώρο με το μικρότερο δυνατό ρίσκο».