Στις 26 Νοεμβρίου του περασμένου χρόνου, στη Λαμία, στα γραφεία της

Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, επικρατούσε αναστάτωση μεγάλη. Κόσμος

πηγαινοερχόταν, ο περιφερειάρχης, ο γραμματέας της Περιφέρειας, διοικητικά

στελέχη και ειδικοί εμπειρογνώμονες που είχαν φθάσει από την Αθήνα βρίσκονταν

σε εγρήγορση. H όλη κινητοποίηση απέπνεε μυστήριο, παρέπεμπε σε κάτι

σημαντικό.

Όλη η διοικητική μηχανή της Περιφέρειας έδειχνε ανάστατη, είχε να επιτελέσει

έργο σημαντικό. Τέσσερις ημέρες νωρίτερα, στην Ερέτρια, η Επιτροπή

Παρακολούθησης του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος της Στερεάς

Ελλάδας είχε καταγράψει τον κίνδυνο μεγάλων απωλειών από το Γ’ Κοινοτικό

Πλαίσιο Στήριξης και είχε ανάψει «πράσινο φως» για κινήσεις περίεργες.

Το αδιέξοδο ήταν μεγάλο. Θα χάνονταν πολλά λεφτά από τα κοινοτικά ταμεία και

από το υπουργείο Οικονομίας είχε εκτιμηθεί πως η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας

μπορούσε να «φιλοξενήσει» έργα ολοκληρωμένα, ώστε να ανεβάσει τα ποσοστά

απορρόφησης και, έτσι, να απελευθερωθούν χρήματα λιμνάζοντα στις Βρυξέλλες. Οι

διαδικασίες, όμως, ήταν πρόβλημα. Έπρεπε να τηρηθούν τα προσχήματα, να

υπάρχουν νομότυπα χαρτιά και προκηρύξεις, να έχουν συντελεσθεί οι

προβλεπόμενες πράξεις.

Το «θαύμα» της Λαμίας

Εκείνη την ημέρα, λοιπόν, η Λαμία έκανε το πρώτο της «θαύμα». Όπως μεταδίδει ο

ανταποκριτής μας από τη Λαμία, Γιώργος Παλαμιώτης, με την 9187/26 -11-2004

απόφαση του περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, κ. Έξαρχου, απευθύνεται πρόσκληση

με συγκεκριμένους αποδέκτες -και ειδικότερα στο υπουργείο Πολιτισμού, στις

περιφερειακές υπηρεσίες αυτού, στις νομαρχίες και στους δήμους της Στερεάς -να

υποβάλουν το αργότερο μέχρι τις 14 Δεκεμβρίου 2004 προτάσεις για ένταξη έργων

στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Στερεάς. Πρώτη φορά η πρόσκληση

προέβλεπε τόσο μικρό χρονικό διάστημα για την υποβολή των προτάσεων και πρώτη

φορά περιόριζε τον αριθμό των δικαιούχων. H μηχανή της παραπλάνησης είχε μπει

μπροστά. Οι προτάσεις υπεβλήθησαν αυθημερόν, η αξιολόγηση έγινε εν ριπή

οφθαλμού και έναν μήνα μετά είχαν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες.

Και, όντως, σχεδόν έναν μήνα μετά, στις 21 Δεκεμβρίου του 2004, η Περιφέρεια

Στερεάς Ελλάδος με απόφασή της αναγνώριζε ως δικά της έργα ύψους 10.045.654,17

ευρώ, που εκτελούσε και χρηματοδοτούσε μέχρι τότε το υπουργείο Πολιτισμού.

Συγκεκριμένα, με ταχύρρυθμη διαδικασία μετέφερε στην αρμοδιότητά της

ολοκληρωμένα έργα του υπουργείου Πολιτισμού, όπως η επέκταση και ο

εκσυγχρονισμός του Μουσείου Δελφών, η στερέωση και αποκατάσταση της Ιεράς

Μονής Παναγίας Σκριπούς, στον Ορχομενό Βοιωτίας, και η προστασία, συντήρηση,

διαμόρφωση και ανάδειξη του προϊστορικού οικισμού Παλαμαρίου Σκύρου.

Και άλλα έργα

Λίγες ημέρες μετά, στις 10 Δεκεμβρίου, με ακόμη ταχύτερη διαδικασία και οκτώ

ημέρες προθεσμία, απευθύνεται καινούργια πρόσκληση του περιφερειάρχη Στερεάς

Ελλάδος για την ένταξη οδικών έργων με ημερομηνία έναρξης υποβολής προσφορών

τη 13η Δεκεμβρίου και λήξης τη 31 του ιδίου μηνός. Με αυτή την απόφαση θα

μετεγγραφούν 16 ολοκληρωμένα έργα, προϋπολογισμού 8.392.699,69 ευρώ. Με την

ίδια βιασύνη και διαδικασίες «εξπρές» θα ενταχθούν στο ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδος,

τον περασμένο Δεκέμβριο, ενεργειακά έργα, αιολικά πάρκα και υδροηλεκτρικά που

είχαν εκτελεσθεί από τη Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού και

Περιφερειακής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομίας και μετεγγράφησαν «ω του

θαύματος» στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.

Σε «γαλάζια παιδιά»

Το αυτό συνέβη σε ελάχιστο χρόνο, πάντα εντός του Δεκεμβρίου, με έργα του

ΟΑΕΔ, κάτι απίστευτα εκπαιδευτικά προγράμματα. Επιπλέον, η Περιφέρεια

βαρύνεται με όργιο αναθέσεων, ύψους 1,7 εκατ. ευρώ, μέσω της λεγόμενης

τεχνικής βοήθειας. Πρωταγωνιστής σε αυτές, ο γραμματέας της Περιφέρειας, ο

οποίος «έσπασε» τα έργα Πληροφορικής και Επικοινωνίας και τα μοίρασε σε

συγκεκριμένα «γαλάζια παιδιά», με προεξάρχοντα φίλο και συνεργάτη υπουργού εκ

Καρδίτσης ορμωμένου. Οι συμβάσεις που υπεγράφησαν είναι μνημεία σπατάλης και

προκλητικής διαχείρισης, αφού ποσό 756.000 ευρώ εμφανίζεται να έχει ξοδευθεί

σε καφέδες, αναψυκτικά και ημερίδες με απίστευτη θεματολογία. Το θέμα έχει ήδη

απασχολήσει τις εφημερίδες της Λαμίας και προκάλεσε την παρέμβαση του

εισαγγελέα.

Επινόηση Φώλια

Ο αρμόδιος υφυπουργός Οικονομίας κ. Χρ. Φώλιας, ο οποίος δεν είχε λάβει καμία

πρόνοια καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου χρόνου για τη διασφάλιση των

κοινοτικών πόρων, βρέθηκε παραμονές της Πρωτοχρονιάς του 2005 σε εξαιρετικά

δυσχερή θέση. H απορρόφηση πόρων από τις περιφέρειες ήταν ελάχιστη, στα όρια

του 9% -10%, με αποτέλεσμα να τίθεται ζήτημα απώλειας χρηματοδοτήσεων. Εμπρός

στον κίνδυνο να χαθούν χρήματα του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, επινόησε

τη μέθοδο της ταχύρρυθμης ένταξης σε Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα

ολοκληρωμένων έργων, που είχαν εκτελεσθεί από υπουργεία και κεντρικούς φορείς

με εθνικούς πόρους. Ουσιαστικά, ενέγραψε έργα στις περιφέρειες, τα οποία είχαν

εκτελεσθεί κεντρικά και, έτσι, ανέβασε τεχνητά το ποσοστό της απορρόφησης. Με

άλλους λόγους, κατέφυγε κατά τρόπο ευθύ σε τεχνικές παραπλάνησης των

κοινοτικών αρχών, αθετώντας όσα πομπωδώς διεκήρυττε περί διαφάνειας. Από

κατήγοροι της «δημιουργικής λογιστικής» μετεβλήθησαν σε χρήστες της, και

μάλιστα βάρβαροι, μη τηρώντας ούτε τα προσχήματα.

Πριν αλέκτορα φωνήσαι, οι ηθικολογούντες της Νέας Δημοκρατίας προχώρησαν σε

εκτεταμένη μετεγγραφή εκτελεσμένων έργων στις περιφέρειες της χώρας, η οποία

κινδυνεύει να καταπέσει στον πρώτο έλεγχο των Βρυξελλών και να επιδεινώσει

περαιτέρω τη θέση της χώρας έναντι των εταίρων μας. Έχει, δε, εξαιρετικό

ενδιαφέρον το γεγονός ότι συμβολή μεγίστη στη «δημιουργική λογιστική» τού κ.

Φώλια είχαν έργα του υπουργείου Πολιτισμού, του οποίου προΐσταται ο ίδιος ο

Πρωθυπουργός. Ειδικώς στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, με τη «μεταμοντέρνα»

τεχνική του κ. Φώλια, η απορρόφηση στα τέλη του 2004 προσέγγισε το 21% από

12,24% που είχε καταγράψει η Επιτροπή Παρακολούθησης στις 22 Νοεμβρίου 2004.

Αλχημείες και σε άλλες περιφέρειες της χώρας

H περίπτωση της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας δεν είναι μοναδική. Ασφαλείς

πληροφορίες αναφέρουν ότι τον περασμένο Δεκέμβριο έγινε εκτεταμένη χρήση της

μετεγγραφής ολοκληρωμένων έργων στις περισσότερες των περιφερειών της χώρας.

Αναφέρονται με βεβαιότητα οι περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Δυτικής

Μακεδονίας, ενώ αξιόπιστες πηγές επιμένουν πως το «κόλπο» Φώλια έτυχε γενικής

εφαρμογής. Σε αναλόγου τύπου λογιστικές αλχημείες έχουν καταφύγει και άλλες

ευρωπαϊκές χώρες, με πρώτη την Ιταλία.

Σοβαρές απώλειες

Πέραν αυτών, πάντως, η όλη διαχείριση των κοινοτικών πόρων χαρακτηρίζεται από

προβληματικότητα μεγάλη και οδηγεί σε σοβαρές απώλειες. Όπως αναφέρουν ανώτατα

στελέχη της Διοίκησης, η βραδύτητα κινητοποίησης της νέας κυβέρνησης, η

έλλειψη συστηματικής παρακολούθησης και συντονισμού του όλου έργου, έχει

μειώσει τις δυνατότητες απορρόφησης των πόρων. Συγκεκριμένα αναφέρεται πως δεν

υπάρχουν ώριμα έργα, ικανά να διεκδικήσουν αδιάθετους κοινοτικούς πόρους, με

αποτέλεσμα να λιμνάζουν κονδύλια και να προκαλούν το ενδιαφέρον των εταίρων

μας, οι οποίοι αναζητούν ευκαιρίες χρηματοδότησης των νέων χωρών.

Αν συνεχισθεί η απορρόφηση με τους σημερινούς ρυθμούς (σήμερα φθάνει το 32%,

ενώ το 2007, με τη λήξη του Γ’ ΚΠΣ, θα κυμαίνεται μεταξύ 65% και 70%), η

Ελλάδα θα κινδυνεύσει να χάσει από 7 δισ. ευρώ έως 10 δισ. ευρώ.