H κολομβιανής καταγωγής Σακίρα κέρδισε τις εντυπώσεις από τη σκηνή του πάρκου

των Βερσαλλιών

Κολοσσιαίες επικοινωνιακές επιχειρήσεις έχουν τεθεί σε λειτουργία στις ημέρες

μας με σκοπό τη στράτευση όσο γίνεται περισσότερων ανθρώπων όχι πλέον σε ιδέες

αλλά στα ίδια τα προβλήματα που απαιτούν λύσεις.

Βραχιολάκια για τους καρπούς που αποδεικνύουν τη στράτευση στην καταπολέμηση

της φτώχειας, του ρατσισμού, του αναλφαβητισμού των φτωχών χωρών κ.λπ.

Συναυλίες-μαμούθ που συντονίζουν υπό τους ρυθμούς της μουσικής την παγκόσμια

ανάγκη για αδελφοσύνη απέναντι σε έναν κόσμο όλο και πιο απειλητικό και σε ένα

οικονομικό σύστημα όλο και πιο απάνθρωπο.

Την ίδια στιγμή που κορυφώνεται η υποχώρηση του πολιτισμού από κατακτήσεις

του, οι οποίες είχαν στόχο τη βελτίωση των συνθηκών της ανθρώπινης ζωής, που

επιχειρείται η κολοσσιαία παγκόσμια επιχείρηση βίαιης οπισθοχώρησης από αξίες,

οι οποίες συνθέτουν την ίδια την έννοια της Δημοκρατίας, μοιάζει να

ενδυναμώνεται και ένα είδος επιδεικτικής αντίδρασης, που οργανώνεται χάρη στη

λειτουργία των μίντια. Των ίδιων των μέσων που έχουν «κατηγορηθεί» ότι με τον

τρόπο λειτουργίας τους έχουν υπηρετήσει ή διευκολύνει τη διάβρωση των

δημοκρατικών αξιών του πολιτισμού, την αποξένωση, την παγκόσμια αφασία.

Έχουν κατηγορηθεί για την ομοιομορφία που επιβάλλουν στον κόσμο, τις μόδες που

απαιτούν από τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως πολιτισμού, να υιοθετούν τη μία και

μοναδική ιδέα τρόπου διασκέδασης, είδους μουσικής κ.λπ. E, αυτήν τη φορά

προωθούν τον τρόπο της κοινής αντίδρασης, τη «μόδα» της αντίστασης. Ένα ευρώ

και ένα βραχιολάκι που το παραγγέλνει ο ευαισθητοποιημένος πολίτης από το

Ίντερνετ. Μία πολύωρη συναυλία που αλυσιδωτά εξελίσσεται σε όλες τις μεγάλες

πόλεις του κόσμου, από το Λονδίνο έως το Γιοχάνεσμπουργκ, και με το κοινό το

οποίο παρακολουθεί επί τόπου ενώνεται και το τηλεοπτικό κοινό για να

αθροιστούν σχεδόν 85 εκατομμύρια θεατές σε όλον τον κόσμο. Μοναδικό μιντιακό

γεγονός. Μοναδικός τρόπος να ενώσουν τις φωνές τους οι ανήσυχοι, οι

ευαισθητοποιημένοι αυτού του πλανήτη.

Το καινούργιο με τη συναυλία ή τα βραχιολάκια στον καρπό δεν είναι τόσο

ότι πρόκειται για συμβολικές κινήσεις ενεργοποίησης των συνειδήσεων όσο ότι

επιτυγχάνουν. Μοναδική στην ιστορία άμεση μαζικότητα. Όσα σύμβολα πολιτικών ή

ανθρωπιστικών ιδεών και να την πέτυχαν πάντως, το βραχιολάκι που αποδεικνύει

συγκεκριμένη υλική κατάθεση, έστω και πολύ μικρή, τις ξεπερνά σε διείσδυση. Το

είδαμε στα χέρια κυριών στα οποία άλλα σύμβολα στράτευσης δεν θα φιγουράριζαν

εύκολα.

Δεν μπορεί να μη σκεφθεί κάποιος ότι αυτό που συμβολίζει δεν είναι παρά μια

ειρηνική ενεργοποίηση, μια υποστήριξη μεθόδων επίλυσης που δεν απειλούν με

βίαιες ανατροπές το παγκόσμιο σύστημα, αλλά απλώς αιτούνται ορισμένες

«διορθώσεις» πιο ευνοϊκές για αδικημένους.

Τα βραχιολάκια, όπως και η οργάνωση και η απήχηση των συναυλιών «Live 8», δεν

αποτελούν παρά την αποτύπωση της επιθυμίας και της ανάγκης εν τέλει για

αντίδραση, ένα είδος συνθήματος που λέει «εδώ είμαστε». Είμαστε κατά της

αναλγησίας των πλουσίων χωρών, στις οποίες όμως υπάρχει επίσης μεγάλη φτώχεια,

είμαστε κατά της ταπείνωσης του Τρίτου Κόσμου, είμαστε υπέρ της βοήθειας και

προστασίας των θυμάτων από το τσουνάμι, είμαστε εδώ έτοιμοι να στρατευθούμε

στο πρόβλημα, αλλά όχι στην ιδέα μιας ριζοσπαστικής επίλυσής του που σημαίνει

αντιμετώπιση της αιτίας.

Προβάλλουμε την αριθμητική μας υπεροχή, εμείς οι αποδεδειγμένα

ευαισθητοποιημένοι, αλλά αυτό που τελικώς ζητάμε είναι μια περισσότερο

φιλάνθρωπη πολιτική, μια πιο φιλολαϊκή διευθέτηση. Περιμένουμε ότι η

συγκέντρωση χρημάτων διευκολύνει στην παρούσα φάση να επιβιώσουν εκείνοι που

περιήλθαν σε αδυναμία να ζήσουν λόγω του παγκόσμιου οικονομικού συστήματος,

λόγω της ίδιας της νοοτροπίας των πλούσιων, εξελιγμένων χωρών.

Το ζήτημα είναι πόσο μπορεί να αλλάξει η ίδια η νοοτροπία, πόσο μπορεί

να αντέξει εν τέλει μια απειλή ανατροπής του συστήματος που αναπαράγει τη

φτώχεια και την αδικία. Το ένα δολάριο για το βραχιολάκι συντηρεί μεν την ιδέα

της παγκόσμιας ευαισθητοποίησης, εκφράζει την ανάγκη της. Μήπως, όμως, έτσι

αποφεύγεται και η σκέψη για τη μέθοδο με την οποία αυτή θα μπορούσε να

εκφραστεί ώστε να πετύχει μια ριζική επίλυση;

Είμαστε όλοι εδώ. Επικοινωνούμε μέσω των συμβόλων μας. Επικοινωνούμε με τη

μουσική και την παγκόσμια αναμετάδοσή της. Στρατεύονται στην ιδέα της

επικοινωνίας πρόσωπα με ισχυρή μιντιακή εικόνα. Επικοινωνούμε άριστα.

Επικοινωνούμε πολύ. H ευχή είναι να αποδώσει η επικοινωνία και να μην

εκτονωθεί, περιοριζόμενη αποκλειστικά στο μήνυμα των μέσων της.