Σκληρές κόντρες και γκρίνια μεταξύ νομαρχών, δημάρχων και κυβερνητικών

βουλευτών φέρνει η… φτώχεια στην Κρήτη. Την ώρα που μόνο τα έτοιμα προς

δημοπράτηση έργα υποδομής στο νησί απαιτούσαν 250 εκατομμύρια ευρώ για την

υλοποίησή τους, η Περιφέρεια διαθέτει μόλις 67 εκατομμύρια ως αποθεματικό από

το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.

H μάχη για την εξασφάλιση κονδυλίων ήταν σκληρή από τους παράγοντες κάθε

περιοχής και η τελική κατανομή αφήνει τους πάντες δυσαρεστημένους, καθώς και

εκείνοι που πήραν κάποια ποσά δεν θα δουν ολοκληρωμένα έργα αφού τα χρήματα

δεν επαρκούν.

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της χρηματοδότησης του οδικού άξονα

Ηρακλείου – Μεσσαράς με δύο εκατομμύρια ευρώ (για την κατασκευή στηθαίου) τη

στιγμή που για την ολοκλήρωσή του απαιτούνται 45 εκατομμύρια ευρώ. H

συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης για την κατανομή του

αποθεματικού στα λεγόμενα «ώριμα» προς δημοπράτηση έργα καθυστέρησε δέκα

ολόκληρους μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων οι τοπικοί παράγοντες

επιδίδονταν σε μάχες ώστε να προκριθεί για χρηματοδότηση το έργο της δικής

τους περιοχής, έναντι των υπολοίπων. Το αποτέλεσμα ήταν να επικρατήσει στην

κατανομή η λογική της τήρησης των ισορροπιών μεταξύ Ανατολικής και Δυτικής

Κρήτης και της χρηματοδότησης έργων με… ψίχουλα, που δεν εξασφαλίζουν την

ολοκλήρωση σχεδόν για κανένα.

Ελπίζουν στις… εκπτώσεις

H απόφαση ελήφθη με βάση την πρόταση του περιφερειάρχη Σεραφείμ Τσόκα και

χρηματοδοτούνται 135 έργα στους τέσσερις νομούς της Κρήτης, συνολικού

προϋπολογισμού 101,6 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό που υπερβαίνει σημαντικά το ποσό

που διαθέτει η Περιφέρεια (67 εκ. ευρώ). Όπως εξηγήθηκε, η Περιφέρεια προσδοκά

ότι οι εκπτώσεις με το νέο σύστημα προκήρυξης των έργων θα υπερβούν το 40% και

έτσι η διαφορά θα καλυφθεί. Παράλληλα, αποφασίστηκε η διεκδίκηση κονδυλίων από

τα Ταμειακά Προγράμματα των υπουργείων ώστε να χρηματοδοτηθούν τα έργα που

έμειναν εκτός χρηματοδότησης και απαιτούν περίπου 300 εκατ. ευρώ.

Με την κατανομή που έγινε, όμως, όχι μόνο παραπέμπονται στις ελληνικές

καλένδες σημαντικά έργα υποδομής που έχει ανάγκη η Κρήτη, αλλά μένει στη μέση

μια σειρά έργων που άρχισαν πριν από δύο ή τρία χρόνια.

Εγκαινίασαν μισό σχολείο

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το σχολικό συγκρότημα στην οδό

Κονδυλάκη στην πόλη του Ηρακλείου. Το έργο άρχισε πριν από περίπου έναν χρόνο.

Προ ημερών εγκαινιάστηκε… το μισό, στο οποίο στεγάζεται το 2ο Γυμνάσιο

Ηρακλείου, ενώ το υπόλοιπο, όπου θα εγκατασταθεί το 2ο Λύκειο, θα παραμείνει

γιαπί αφού δεν υπάρχουν τα 2,5 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για την ολοκλήρωσή

του.

Σε… καθίζηση δύο μεγάλοι οδικοί άξονες

ΣΤΟΝ «AEPA» μένουν σημαντικά οδικά έργα στην Κρήτη, λόγω έλλειψης

χρημάτων. Για παράδειγμα, η ανακατασκευή του δρόμου Ηράκλειο – Δήμος Τεμένους

(μετά την καθίζηση που σημειώθηκε πριν από δύο χρόνια) δεν θα ολοκληρωθεί,

καθώς δεν υπάρχουν οι πιστώσεις των 20 εκατ. ευρώ που απαιτούνται. Οι κάτοικοι

των έξι οικισμών του Δήμου Τεμένους ακροβατούν με τα αυτοκίνητά τους αφού ο

δρόμος είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος. Επίσης, ένα μεγάλο τμήμα του δρόμου (4,5

χιλιόμετρα) Άνω Βάθεια – Επισκοπή – Σμάρι – Καστέλλι θα παραμείνει

χωματόδρομος καθώς δεν υπάρχουν 7 εκατ. ευρώ για την ασφαλτόστρωσή του. Ο

συγκεκριμένος δρόμος είναι ο μοναδικός που συνδέει τους Δήμους Γουβών –

Επισκοπής και Καστελλίου.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

«Θέλουμε ενίσχυση από το κράτος»

«ΤΟ ΥΨΟΣ των κονδυλίων που απαιτούνται για την προώθηση σημαντικών

έργων στην Κρήτη είναι πολύ μεγάλο για να διασφαλιστεί από το Περιφερειακό

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης». Αυτό δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο περιφερειάρχης Κρήτης

Σεραφείμ Τσόκας αναφερόμενος στα έργα που κινδυνεύουν να μείνουν στη μέση λόγω

έλλειψης πιστώσεων.

Ο ίδιος τόνισε ότι «ο μόνος τρόπος για να ολοκληρωθούν αυτά τα έργα είναι η

διεκδίκηση πιστώσεων από εθνικά κονδύλια». Μάλιστα, ειδικά για τα οδικά έργα

που έχουν και τον χαρακτήρα του επείγοντως, όπως είπε ο περιφερειάρχης Κρήτης

η μόνη λύση είναι η διασφάλιση κονδυλίων από τα ταμειακά προγράμματα του

ΥΠΕΧΩΔΕ.