Ο Ηλίας Βενέζης αιχμαλωτίστηκε από τους Τούρκους και βρέθηκε στα τάγματα της

Ανατολής. Αργότερα φυλακίστηκε και από τους Γερμανούς στις Φυλακές Αβέρωφ.

Μάλλον δεν θα φανταζόταν ποτέ ότι τα αντιπολεμικά κείμενά του θα αποκλείονταν

κάποτε από τη διδακτέα ύλη του Δημοτικού (εδώ «H γλώσσα μας»)

Στη Βουλή αποκαλύφθηκε χθες η εγκύκλιος της αρμόδιας Διεύθυνσης Σπουδών του

υπουργείου με την οποία «πετσοκόβεται» ο Ηλίας Βενέζης. Όμως ο υφυπουργός

Σπύρος Ταλιαδούρος αντιπαρήλθε στην πρωτολογία του το ζήτημα. Στη δευτερολογία

του, απαντώντας στην καταγγελία του βουλευτή του ΣΥΝ Αλέκου Αλαβάνου, απλώς

προσπάθησε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα: «Θα δω το θέμα», είπε.

«Να δω ακριβώς τι λέει αυτή η εγκύκλιος του διευθυντή για να δούμε ακριβώς πώς

έχει το θέμα και θα σας ενημερώσω εγκαίρως. Δεν έχουμε απολύτως καμία πρόθεση

να ελέγξουμε την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών».

Σύμφωνα με το έγγραφο που κατέθεσε χθες στη Βουλή ο κ. Αλαβάνος,

προκαλώντας την αντίδραση – γι’ αυτήν την πολιτική της κυβέρνησης – και του

ΠΑΣΟΚ και του KKE, λογοκρίνεται ένα κείμενο με φιλειρηνικές αναφορές του Ηλία

Βενέζη και ακόμη μία ενότητα στο Αναγνωστικό της Δ’ Τάξης.

Με βάση την εγκύκλιο που υπογράφεται από τον κ. Θεόδωρο Γούπο, διευθυντή του

B’ Τμήματος Σπουδών (διδακτικών βιβλίων) του υπουργείου Παιδείας, και η οποία

συντάχθηκε «σύμφωνα με απόφαση του Τμήματος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του

Παιδαγωγικού Ινστιτούτου», κόβεται ο Βενέζης σε μία ενότητα του κειμένου του

«Έτσι είναι ο πόλεμος», όπου «με την σκέψη ενός παιδιού διαπιστώνει πως ο

πόλεμος είναι συμφορά που δεν την στέλνει ο Θεός, αλλά την προκαλούν οι

άνθρωποι και αναρωτιέται πώς είναι δυνατόν να μην κάνουν τίποτα για να

φυλαχτούν από αυτήν».

Επίσης, «κόβεται» σε μία άλλη ενότητα και το ανυπόγραφο κείμενο «Ο Δρίμακος».

«Δούλος στην αρχαία Σπάρτη που αργότερα αγοράστηκε από ελαιοκτηματία της Χίου,

ο οποίος δεν αντέχει άλλο τη δουλεία και αποφασίζει να επαναστατήσει για να

ανακτήσει την ελευθερία του».

Στη χθεσινή συζήτηση παρενέβη ο πρώην υφυπουργός του ΠΑΣΟΚ Νάσος

Αλευράς, τονίζοντας ότι «στερείται σχεδιασμού η κυβέρνηση». Και πρόσθεσε: «Δεν

μπορεί να σηκώνει η κυβέρνηση συνεχώς μία κομματική σημαία και μάλιστα για

θέματα παιδείας και εκπαίδευσης».

Και ο βουλευτής του KKE Αντώνης Σκυλλάκος σημείωσε ότι δεν γίνονται απλώς

λογοκρισίες στα σχολικά κείμενα, αλλά το χειρότερο είναι ότι στερούνται

λογικής πολλά, τα οποία και είναι – όπως είπε – μακράν της επιστημονικής

γνώσης.

Τέλος, ο υφυπουργός Σπύρος Ταλιαδούρος, απαντώντας στην κριτική των κομμάτων

της αντιπολίτευσης για πρόσφατες κυβερνητικές επιλογές στην εκπαίδευση, τόνισε

ότι στην Ελλάδα υπάρχει η καλύτερη αναλογία στα σχολεία μαθητών –

εκπαιδευτικών (14 προς 1 στη Στοιχειώδη Εκπαίδευση, 12 προς 1 στη Μέση).

«Άλλο ύλη, άλλο λογοτεχνία»

«Δεν γνωρίζω το θέμα, θα το ερευνήσω», δήλωνε η υπουργός Παιδείας Μαριέττα

Γιαννάκου. «Τα βιβλία πάντως είναι ίδια με πέρυσι. Δεν μπορεί να πρόκειται για

λογοκρισία, εμείς θέλουμε όλες οι απόψεις να διακινούνται. Πάντως η σχολική

ύλη και η λογοτεχνία είναι δύο διαφορετικά, ανεξάρτητα πράγματα». Και,

χαμογελώντας: «Δεν είναι θέμα αυτό, παιδιά. Αν έχει όντως κοπεί αυτό που λέτε,

θα στείλουμε βιβλία του Βενέζη σε όλα τα σχολεία».