«Catepillar #4» είναι ο τίτλος της εντυπωσιακής ατσάλινης εγκατάστασης του

Wim Delvoye που βρίσκεται στο αίθριο του νέου χώρου Μουσείου Μπενάκη

H στιγμή που η Αθήνα θα ανοίξει ένα παράθυρο στον διεθνή κόσμο της τέχνης

έφτασε. Ό,τι πιο νέο, ότι πιο φρέσκο έχει να παρουσιάσει η σύγχρονη εικαστική

παραγωγή και φέρει την υπογραφή των μεγαλύτερων ονομάτων του εικαστικού χώρου

από όλο τον κόσμο έχει συγκεντρωθεί στην καρδιά της Αθήνας. Στην Οδό Πειραιώς,

από το Γκάζι έως του Ρέντη. H διεθνής έκθεση «Outlook», η μεγαλύτερη εικαστική

διοργάνωση και μία από τις πλέον φιλόδοξες παραγωγές της Πολιτιστικής

Ολυμπιάδας, εγκαινιάζεται απόψε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο

Στεφανόπουλο και υποδέχεται όλους εκείνους που θέλουν να αντικρύσουν το

πρόσωπο της σύγχρονης τέχνης.

Πρωταγωνιστές της «Outlook» δεν είναι έργα ακαταλαβίστικα και

απωθητικά, αλλά δημιουργίες γεμάτες χρώμα και χιούμορ, πολλές από τις οποίες

έγιναν ειδικά για την ελληνική διοργάνωση. «Πιστεύουμε ότι θα αφήσει εποχή, αν

κρίνουμε από την ποιότητα των έργων, τον ενθουσιασμό των καλλιτεχνών, αλλά και

την αίσθηση που έχει προκαλέσει διεθνώς», έλεγε σε συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» ο

καλλιτεχνικός διευθυντής της διοργάνωσης Χρήστος Ιωακειμίδης – και φαίνεται

πως θα τα καταφέρει.

Στόχος: Να θέσει την τέχνη στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και να της

επιτρέψει να μιλήσει, σύμφωνα με τον κ. Ιωακειμίδη. Και όσον αφορά την Ελλάδα,

θα αποδείξει πως εδώ κάτι συμβαίνει, ώστε να πάψουμε να είμαστε απόντες από

τον εικαστικό χάρτη.

Μία μέρα πριν: Σχεδόν πανικός. Καλλιτέχνες, επιμελητές, ηλεκτρολόγοι,

μπογιατζήδες και εργάτες είχαν γίνει μια… αγχωμένη παρέα, που προσπαθούσε να

τα προλάβει όλα. Να στήσει τα έργα που δεν είχαν ακόμη τοποθετηθεί. Να

διορθώσει τα τυχόν λάθη. Να αντιμετωπίσει τα απρόβλεπτα. Και να πληροφορεί,

όταν αυτό ήταν δυνατό, τους τυχερούς επισκέπτες που είχαν την ευκαιρία να

πάρουν μια πρώτη γεύση από την μεγάλη εικαστική γιορτή, για τα έργα και τις

ιδέες που κρύβουν μέσα τους. Πρόσωπα που κουβαλούσαν την κούραση και το

ξενύχτι της προετοιμασίας, αλλά που χαμογελούσαν μπροστά στα θετικά σχόλια και

στο εντυπωσιακό παζλ που κάθε λεπτό που περνούσε έμοιαζε και πιο ολοκληρωμένο.

Οι προκλήσεις για μια βόλτα στην Οδό Πειραιάς είναι πολλές. Μπορεί να

δει κανείς δουλειά καλλιτεχνών, που χωρίς την «Outlook» θα έπρεπε να ταξιδέψει

στα μεγαλύτερα μουσεία του εξωτερικού. Το εισιτήριο κοστίζει μόλις 6 ευρώ –

λιγότερο από το εισιτήριο κινηματογράφου – και δίνει τη δυνατότητα επίσκεψης

σε διαφορετικές μέρες στον κάθε χώρο. Ενώ το πλούσιο βιβλιοπωλείο με

μονογραφίες καλλιτεχνών, καταλόγους μεγάλων διεθνών διοργανώσεων και

εγχειρίδια για προχωρημένους και αρχάριους στην τέχνη (συνολικά 140 τίτλοι),

που στεγάζεται στον νέο χώρο του Μουσείου Μπενάκη αποτελεί από μόνον του μία

πρόκληση.

Κατάλογος: Σε 400 σελίδες παρουσιάζονται όχι μόνον δουλειές των

καλλιτεχνών που συμμετέχουν, αλλά και κείμενα των Χρήστου Ιωακειμίδη, Danile

Birnbaum, Nicolas Bourriaud, Arthur Danto, Νίκου Δασκαλοθανάση, Boris Groys

και Γιώργου Τζιρτζιλάκη.

NEO KTIPIO TOY ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΜΠΕΝΑΚΗ

Κλέβει την παράσταση

Το γλυπτό του σταρ Damien Hirst «Charity 2002» υποδέχεται τους φιλότεχνους

στο Μουσείο Μπενάκη

Επιτέλους, η Αθήνα απέκτησε ένα νέο εκθεσιακό χώρο που θα τον ζήλευαν και οι

μεγαλύτερες πρωτεύουσες της Ευρώπης. Το νέο κτίριο του Μουσείου Μπενάκη κλέβει

την παράσταση της «Outlook». Οι εντυπωσιακές ροζ επιφάνειές του μαζί με το

εκκεντρικό γλυπτό του Damien Hirst «Charity 2002» προσελκύουν με την πρώτη το

βλέμμα.

Το άνετο και αρχιτεκτονικά ενδιαφέρον κτίριο που σχεδίασαν η Μαρία Κοκκίνου

και ο Ανδρέας Κούρκουλας όμως σε συνδυασμό με την πετυχημένη μείξη όλων των

μορφών τέχνης κάνουν τη στάση στο Μουσείο Μπενάκη να κλέβει την παράσταση. Από

την πρώτη γεύση ξεχωρίζουν οι υπερμεγέθεις φωτογραφίες του Thomas Demand, η

σκοτεινή σαδομαζοχιστική εγκατάσταση της Monica Bonvicini, το εικαστικό ταξίδι

στο φεγγάρι του Martin Kentridge, τα ποπ κουλτούρας σχέδια του Raymond

Pettibon, ο χάρτης της Αθήνας όπως αναδύεται μέσα από το έργο του Michel

Francois, το παιχνίδι με τα χρώματα του Jim Lambie, ενώ σημείο αναφοράς

αποτελεί η μινίμαλ εγκατάσταση του James Lee Byars. Αρκετές είναι και οι

ελληνικές παρουσίες με φωτογραφίες των Πάνου Κοκκινιά και Νίκου Μάρκου, τη

βιντεοεγκατάσταση της Ντιάννας Μαγκανιά, την εγκατάσταση του Δημήτρη Κόζαρη

και τους πίνακες του Απόστολου Γεωργίου.



«Τεχνόπολις»

Βίντεο και χιούμορ

Τεράστιο και γεμάτο λίπος το «Fat House» του Erwin Wurm στην «Τεχνόπολι»

Μοιάζουν με γκράφιτι. Τα τελάρα του Franz Ackermann δίνουν το σύνθημα και

χαρίζουν έντονο χρώμα στους τοίχους της «Τεχνοπόλεως». Σε τέσσερα κτίρια του

παλιού εργοστασίου έχουν βρει στέγη κυρίως βίντεο, φωτογραφίες και μεγάλες

εγκαταστάσεις. Σημείο αναφοράς ο λαβύρινθος με τα κάρβουνα του Γιάννη

Κουνέλλη. Αξίζει να σταθεί κανείς στο τεράστιο… γεμάτο λίπος «Fat House» του

Erwin Wurm, το ψηφιακό ρολόι του Daren Almond, τη γέφυρα που θα «βρέχει» του

Tobias Rehberger, το ατελιέ του Van Lieshout και τη γιγαντιαία μπρούντζινη

χελώνα του Jan Fabre. Από ελληνικής πλευράς δίνουν το «παρών» ο Νίκος

Χαραλαμπίδης με τη δική του εγκατάσταση κοντά στην καμινάδα και ο Θανάσης

Τότσικας με φωτογραφίες.



«Εργοστάσιο»

Στο τελάρο

«Melting point of ice», έργο ζωγραφικής του προκλητικού Jean Michel Basquiat,

ένα από τα σημεία αναφοράς της «Outlook», στο «Εργοστάσιο»

H γιγαντιαίων διαστάσεων γροθιά της Sarah Lucas νομίζεις πως θα συνθλίψει τον

εκθεσιακό χώρο της Σχολής Καλών Τεχνών. Το βλέμμα κλέβουν οι μαυροπίνακες του

Joseph Beuys, που στέκουν απέναντι από το εντυπωσιακό κολάζ φωτογραφικών

απεικονίσεων της αθηναϊκής πραγματικότητας από τον Beat Streuli και τους

πίνακες του Neo Rauch. Δεύτερη στάση στη σκάλα του Bruce Nauman και τους

πίνακες του Jean Michel Basquiat. Η περιστρεφόμενη σκάλα του Mike Kelly και οι

φωτογραφίες του Ed Ruscha και οι ζωγραφικές δημιουργίες του Sigmar Polke

αποτελούν ακόμη μερικά κορυφαία σημεία της έκθεσης, ενώ από ελληνικής πλευράς

φιλοξενούνται η κρεάτινη εγκατάσταση του Γιώργου Λάππα, η αέρινη του Νίκου

Αλεξίου και η διαδραστική της Μαρίας Παπαδημητρίου.



Οδηγίες πρόσβασης

Οι τρεις χώροι λειτουργούν ανεξάρτητα, γι’ αυτό δεν είναι απαραίτητο να

επισκεφθείτε όλη την έκθεση σε μία μέρα. Το εισιτήριο εξάλλου προσφέρει τη

δυνατότητα επίσκεψης των τριών χώρων σε διαφορετικές χρονικές στιγμές. Για να

φτάσετε στην «Τεχνόπολι», μπορείτε είτε να χρησιμοποιήσετε τον Ηλεκτρικό

(σταθμός Θησείο) και να περπατήσετε πέντε λεπτά, είτε το λεωφορείο της γραμμής

049 που διασχίζει την Πειραιώς. Αν αγαπάτε το περπάτημα, η απόσταση που

χωρίζει την «Τεχνόπολι» από το νέο Μουσείο Μπενάκη είναι περίπου δέκα λεπτά.

Το «Εργοστάσιο» όμως δεν είναι κοντά στα άλλα δύο και χρειάζεται μεταφορικό

μέσον για να φτάσετε ώς εκεί.

Σε αριθμούς

200 έργα ζωγραφικής, φωτογραφίας, βίντεο, γλυπτικής, περιβάλλοντα,

εγκαταστάσεις εκτίθενται

85 εικαστικοί δημιουργοί συμμετέχουν

21 χώρες από όλο τον κόσμο εκπροσωπούνται

11 Έλληνες δημιουργοί δίνουν το «παρών»

5.000 τ.μ. κλειστών εκθεσιακών χώρων σε τρία κτίρια

9.000 τ.μ. υπαίθριων χώρων χρησιμοποιούνται

2,3 εκατ. ευρώ είναι το κόστος της έκθεσης

INFO

Στην «Τεχνόπολι» (Πειραιώς 100), το νέο κτίριο Μουσείου Μπενάκη (Πειραιώς 138

και Ανδρονίκου) και το «Εργοστάσιο» της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (Πειραιώς

256, Άγιος Ιωάννης Ρέντης). Τηλ. 210.8259620

Είσοδος 6 και 3 ευρώ το φοιτητικό. Από αύριο έως 25 Ιανουαρίου 2004.

Καθημερινά και Σαββατοκύριακα 10.00-20.00.

Διαδίκτυο: http: //www.outlook.gr