Μετά τα κριτήρια εισαγωγής εταιρειών στη Σοφοκλέους, το Χρηματιστήριο μελετά

την αλλαγή των όρων που πρέπει να πληρούν οι εισηγμένες, ώστε να παραμένουν

στο… ταμπλό. Το Χρηματιστήριο Αθηνών εκπόνησε ήδη μελέτη σχετικά με τις

υποχρεώσεις των εισηγμένων που ισχύουν σε διεθνή χρηματιστήρια της Ευρώπης,

των ΗΠΑ και της Ασίας.

Συνολικά μελετήθηκαν 11 χρηματιστήρια και προέκυψε ότι οι περισσότερες

υποχρεώσεις είναι κοινές και ισχύουν και στην Ελλάδα. Υπάρχουν όμως και

μεγάλες διαφορές. Για παράδειγμα, προβλέπονται ποσοτικά κριτήρια, όπως το ύψος

του μετοχικού κεφαλαίου, η χρηματιστηριακή αξία, η διασπορά και η ελάχιστη

τιμή μετοχής. Αυτό σημαίνει ότι, αν η τιμή μιας μετοχής πέσει κάτω από ένα

όριο, η εισηγμένη κινδυνεύει να μεταφερθεί σε άλλη αγορά ή και να διαγραφεί.

Για παράδειγμα, στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης η μέση τιμή μιας μετοχής για

30 ημέρες πρέπει να είναι πάνω από ένα δολάριο.

Κατά τα άλλα, υπάρχει υποχρέωση σύνταξης ετήσιων οικονομικών καταστάσεων που

πρέπει να δημοσιεύονται εντός 45 ημερών έως 6 μηνών μετά το κλείσιμο της

αντίστοιχης περιόδου. Επίσης, διευθυντικά και ανώτερα στελέχη εταιρειών πρέπει

να γνωστοποιούν τις αγορές και πωλήσεις μετοχών τους, ενώ σε ορισμένα

χρηματιστήρια (π.χ. της Νέας Υόρκης) προβλέπεται υποχρεωτική τήρηση του

απορρήτου ανακοινώσεων μέχρι τη δημοσιοποίησή τους. Όταν γίνονται εντός

συνεδρίασης, προηγείται τηλεφωνική ειδοποίηση από την εταιρεία στο

χρηματιστήριο τουλάχιστον 10 λεπτά πριν από τη δημοσιοποίηση στα MME. Στη

Σοφοκλέους η αποστολή της είδησης από την εισηγμένη γίνεται σχεδόν ταυτόχρονα

στο Χρηματιστήριο και στα ειδησεογραφικά πρακτορεία.


Ελληνικό «παρών»

Γιώργος Μωραΐτης, πρόεδρος των ΕΛΛ.ΠΕ. Στο στόχαστρο του ελληνικού ομίλου οι

μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις στα Βαλκάνια

Το δικό τους δυναμικό «παρών» στο μπαράζ των ιδιωτικοποιήσεων, που έχει

ξεκινήσει στις υπό ένταξη χώρες, φαίνεται ότι θα δώσουν και ελληνικοί όμιλοι.

Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτουν έναντι των ανταγωνιστών τους είναι

ισχυρά και έχουν σχέση, αφενός με τους δεσμούς που έχουν αναπτύξει με τις

αγορές των χωρών αυτών (Ρουμανίας, Πολωνίας, Βουλγαρίας) και αφετέρου με τις

μακροχρόνιες σχέσεις καλής γειτονίας που έχουν οι χώρες αυτές με την Ελλάδα.

Ήδη στη Βουλγαρία, για παράδειγμα, ενδιαφέρον για την απόκτηση ναυπηγείου υπό

κρατικό έλεγχο έχει εκδηλώσει ο εφοπλιστικός όμιλος Τσάκου, ενώ στη Ρουμανία

στον χορό για την απόκτηση του 35% της εταιρείας πετρελαιοειδών Petrom έχουν

μπει και τα ΕΛΛ.ΠΕ.

Ο μεγαλύτερος ενεργειακός όμιλος της χώρας, επικεφαλής του οποίου είναι σήμερα

ο πρώην υπουργός κ. Γιώργος Μωραΐτης, ενισχυμένος μετά τη συγχώνευση με την

Πετρόλα, διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά ενέργειας της

Νοτιοανατολικής Ευρώπης.


Μακριά και αγαπημένοι

H επαφή των φορολογουμένων με τις Εφορίες είναι ένα από τα καυτά προβλήματα

της καθημερινότητας, όπως έλεγε πρόσφατα κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου

Οικονομικών. Κρούσματα διαπληκτισμών με τους υπαλλήλους των Εφοριών,

ταλαιπωρία, καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση και ουρές είναι σχετικά συχνά

φαινόμενα. «Σε μερικές περιπτώσεις θυμίζει… ζούγκλα», έλεγε το ίδιο στέλεχος

του υπουργείου. Πώς θα αντιμετωπισθεί αυτό; «H καλύτερη λύση για την επαφή του

φορολογουμένου με την Εφορία είναι η… μη επαφή»! Δηλαδή, να μπορούν να

γίνονται όλες οι συναλλαγές των φορολογουμένων από απόσταση και απρόσωπα

μηχανήματα, όπως είναι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Όσο γι’ αυτούς που

επιμένουν να περνούν από την Εφορία, έχει ήδη ξεκινήσει πιλοτικά ο θεσμός των

Σταθμών Εξυπηρέτησης Πολιτών σε ορισμένες Εφορίες. Όπου θα λειτουργεί ΣΤΕΠ, ο

φορολογούμενος εξυπηρετείται μόνο από ένα σημείο και από έναν υπάλληλο.


Ο χρόνος είναι χρήμα

Άλλο ένα αυτοχρηματοδοτούμενο έργο, η ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου, προβλέπεται να

είναι έτοιμο πριν από τον συμβατικό χρόνο παράδοσής του, δηλαδή πολύ πριν από

την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ωφελημένοι από την εξέλιξη αυτή δεν θα είναι μόνον οι κάτοικοι της ευρύτερης

περιοχής της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και οι εταιρείες που κατασκευάζουν και θα

εκμεταλλεύονται το έργο για 35 ολόκληρα χρόνια, με έσοδα πάνω από 100.000 ευρώ

σε καθημερινή βάση. Οι εταιρείες αυτές είναι ο γαλλικός όμιλος GTM και οι

ελληνικές εταιρείες J&Ρ Άβαξ, Ελληνική Τεχνοδομική, Αθηνά, Προοδευτική και

K.I. Σαραντόπουλος (Παντεχνική).


Φλερτάρουν την ΕΥΔΑΠ

Από την πλευρά κατασκευαστικών ομίλων εκδηλώνεται μέχρι στιγμής το μεγαλύτερο

ενδιαφέρον για την απόκτηση του 20% των μετοχών της ΕΥΔΑΠ. Ήδη, οι όμιλοι

Ελληνική Τεχνοδομική και Τεχνική Ολυμπιακή έχουν ανοίξει τα χαρτιά τους και

εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να συμμετάσχουν στις σχετικές διαδικασίες. Από

τους λόγους του ενδιαφέροντος αυτού είναι και οι σημαντικές συνέργειες που

υπάρχουν ανάμεσα στις δύο πλευρές, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των υποδομών τής

υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείας είναι υπόθεση καθαρά εργολαβική.


Αγωνία για 190 εκατ. ευρώ

Όπου να ‘ναι ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές που έχουν κατατεθεί από τις

εταιρείες οι οποίες ενδιαφέρονται να αναλάβουν την κατασκευή της

θερμοηλεκτρικής μονάδας της ΔΕΗ στο Λαύριο.

Το αποτέλεσμα κρατάει σε αγωνία τους ομίλους που έχουν υποβάλει προσφορές: την

κοινοπραξία Άκτωρ – ΑΕΓΕΚ, τη Μέτκα, την Alstrom και την Vatech-Hydro. H

αγωνία είναι, άλλωστε, δικαιολογημένη, αφού ο προϋπολογισμός του έργου

ανέρχεται σε 190 εκατ. ευρώ.


«Βίζα» για το εξωτερικό

Την απαραίτητη τεχνογνωσία, που θα του ανοίξει τον δρόμο για να μπει στις

ξένες αγορές στοιχημάτων και άλλων τυχερών παιχνιδιών, αποκτά σταδιακά ο ΟΠΑΠ.

Στα πλαίσια της υλοποίησης του στόχου του αυτού εντάσσεται και η απόκτηση του

ελέγχου της εταιρείας Glory Leisure Holdings, η οποία δραστηριοποιείται στον

χώρο των αθλητικών στοιχημάτων στην Κύπρο, καθώς και του 20% των μετοχών της

συγγενούς εταιρείας Glory Technologies. H τελευταία δραστηριοποιείται στον

χώρο της τεχνολογίας υλικού εξοπλισμού και λογισμικού, που είναι απαραίτητη σε

μια εταιρεία προκειμένου να αναλάβει και να διεκπεραιώσει τυχερά παιχνίδια και

στοιχήματα.


Το ‘ριξαν στη μελέτη

Με ιδιαίτερη σπουδή και ενδιαφέρον μελετούν τα μεγάλα και τα ψιλά γράμματα του

νομοσχεδίου για τα δάση οι εταιρείες εκμετάλλευσης ακινήτων. Κυρίως εκείνες

που κατέχουν μεγάλα ακίνητα στην Αττική έχουν προγραμματίσει επενδύσεις

αξιοποίησής τους, αλλά δεν μπορούν να προχωρήσουν, λόγω νομικών εμποδίων ως

προς τη χρήση τους. Τέτοιες περιπτώσεις είναι η επένδυση του ομίλου της Άλφα

Άλφα Holdings στη Γλυφάδα και ακίνητα του Κέκροπα στα βόρεια προάστια.