Η Ιμάν φόρεσε τα διαμάντια του οίκου De Beers και βγήκε βόλτα στις σελίδες

των περιοδικών, αγνοώντας ότι στην Αφρική, που τόσο λέει ότι αγαπάει, οι

έμποροι διαμαντιών εκτοπίζουν πληθυσμούς

Ας μην ξεχνάμε, κατ’ αρχήν, ότι η Ιμάν είναι μοντέλο. Και κατά δεύτερο, τρίτο

ή τελευταίο λόγο έχει σχέση με την πολιτική, τη διπλωματία ή με ανθρωπιστικές

οργανώσεις. Όταν λοιπόν ο ολλανδικός οίκος De Beers, η κυρίαρχη δύναμη στο

παγκόσμιο εμπόριο διαμαντιών, της πρότεινε ένα εκατομμύριο στερλίνες για να

γίνει το πρόσωπο της διαφημιστικής καμπάνιας του, η 47χρονη (πλέον) Ιμάν δεν

έψαξε να βρει κάποιον λόγο για να αρνηθεί.

Το ποσόν ήταν αρκετά δελεαστικό για να υποψιαστεί ότι οι Ολλανδοί είχαν

υπογράψει μία συμφωνία με την κυβέρνηση της νεοσύστατης Μποτσουάνας, που τους

επέτρεπε να εκμεταλλευθούν την, πλούσια σε κοιτάσματα διαμαντιών, έρημο

Καλαχάρι. Συμφωνία με την οποία ο οίκος έκανε συνέταιρο την κυβέρνηση της

νοτιοαφρικανικής χώρας στην ίδρυση μίας νέας εταιρείας εξόρυξης διαμαντιών.

Και με την οποία πίεσε την κυβέρνηση να εκδιώξει από το κέντρο της Καλαχάρι

3.000 Βουσμάνους, οι οποίοι ζούσαν στην περιοχή κυνηγώντας, για να ανοίξει ένα

αδαμαντωρυχείο.

Η κυβέρνηση αιτιολόγησε την εκτόπιση των Βουσμάνων ως αναγκαία,

εξηγώντας ότι η ύδρευση της περιοχής ήταν πολύ δαπανηρή. Ο οίκος De Beers

ανέλαβε την επανεγκατάσταση των 3.000 κατοίκων σε έναν άλλο οικισμό, μακριά

από την κυνηγετική τους περιοχή, χωρίς όμως να τους εξασφαλίζει οικονομικά.

Και οι κατά παράδοση κυνηγοί θα έμεναν ουσιαστικά χωρίς πόρους.

Η μη κυβερνητική οργάνωση Survival International (Διεθνής Επιβίωση) όμως

κινητοποιήθηκε και ανέλαβε δράση. Λίγες ημέρες πριν από τα επίσημα εγκαίνια

της πρώτης αποκλειστικής μπουτίκ De Beers στο Λονδίνο, δημοσιοποίησε τα

παιχνίδια πολιτικής εξουσίας στην Αφρική του επιχειρηματικού κολοσσού.

Η Ιμάν μπήκε στο στόχαστρο της οργάνωσης και την κάλεσαν να σπάσει το

συμβόλαιό της. Την ημέρα των εγκαινίων τα μέλη της Διεθνούς Επιβίωσης

διαδήλωσαν με φωτογραφίες Βουσμάνων γυναικών έξω από το κατάστημα του οίκου.

Και πάνω από το μήνυμα της διαφήμισης του De Beers «Τα διαμάντια είναι

παντοτινά», η δική τους άποψη ήταν «Οι Βουσμάνοι δεν είναι παντοτινοί». Το

μόνο που έκανε η Ιμάν ήταν να επικαλεστεί οικογενειακές υποχρεώσεις και να μην

εμφανιστεί την περασμένη εβδομάδα στα εγκαίνια. Το ένα εκατομμύριο στερλίνες

φαίνεται να ροκανίζει την αφρικανική συνείδησή της.

Για να είμαστε πιο ακριβείς, η Ιμάν υπήρξε σούπερ μοντέλο και ίσως ήταν η

πρώτη μαύρη καλλονή που κυκλοφόρησε στις πασαρέλες της Νέας Υόρκης τη δεκαετία

του ’70. Μία δεκαετία αργότερα, έγινε μάλιστα και εξαγώγιμο προϊόν της

αμερικανικής βιομηχανίας της μόδας προς την Ευρώπη. Ιμάν η Σομαλή, η εξωτική,

η διαφορετικά όμορφη. Που μέχρι τότε δήλωνε ότι δεν είχε ξεχάσει ποτέ την

Αφρική που κυλάει στις φλέβες της, τα παιδιά της Σομαλίας που πέθαιναν από την

πείνα όταν ξέσπασε ο εμφύλιος πόλεμος στις αρχές του ’90. Δραστήρια η Ιμάν και

διατεθειμένη να χρησιμοποιήσει τη φήμη της για να βοηθήσει τους αδύναμους της

πατρίδας της, το 1992 πήρε ένα τηλεοπτικό συνεργείο του BBC προκειμένου να

κάνει ένα ημίωρο ντοκιμαντέρ για τη χώρα που πέθαινε από την πείνα και τις

εμφύλιες διαμάχες.

Η όμορφη Ιμάν δεν αντέχει τη βία. Το έγραψε στο ημερολόγιό της, το

έδωσε στην αγγλική «Vogue» προς δημοσίευση και έπεισε τον κόσμο στη Δύση ότι

χύνει έναν ωκεανό δακρύων για τη χώρα της. Κι έτσι οι ανθρωπιστικές οργανώσεις

στην Αμερική για τα μαύρα παιδιά και τις κακοποιημένες μητέρες την τίμησαν.

Ύστερα ήρθε η σειρά του Νέλσον Μαντέλα. Τον οποίο η Ιμάν συνάντησε στη Νότια

Αφρική. Ένας γύρος φωτογραφιών στα λάιφ στάιλ περιοδικά ήταν ο επίλογος σε

αυτήν την προσπάθεια του μοντέλου να αλλάξει τα δεδομένα της σύντομης

εμφάνισής της στον κόσμο της μόδας.

«Λαμπερές» παγίδες

Η Ιμάν ήθελε να συνεχίσει να υπάρχει, μακριά από την πασαρέλα, τα στούντιο των

φωτογράφων μόδας και τα πρακτορεία μοντέλων. Αλλά η διαδρομή της ανθρωπιστικής

βοήθειας που επέλεξε να ακολουθήσει είχε παγίδες. Λαμπερές και βαρύτιμες όσο

τα καράτια των σπάνιων διαμαντιών που την έβαλαν και πάλι στις ιλουστρασιόν

σελίδες. Άδικες και οδυνηρές όσο και το παράπονο των ανθρώπων του τόπου της.

Τα φώτα της δημοσιότητας σε κάθε περίπτωση πέφτουν πάνω της για να προβάλλουν

την απόφασή της.

LINKS

http: //www.i-iman.com

http: //www.debswana.com.