«Καμπανάκι» χτυπά για τους Έλληνες μαθητές, ύστερα από έρευνα της Unicef

σύμφωνα με την οποία οι επιδόσεις στην ανάγνωση κειμένου, την ανάλυση

περιεχομένου και τα μαθηματικά φέρνουν τους 15χρονους της χώρας μας στην

προτελευταία θέση μεταξύ 24 ανεπτυγμένων κρατών.

Την ίδια στιγμή, στον αντίποδα βρίσκεται μία χώρα όπως η Νότια Κορέα που όμως,

όπως αναφέρεται στην έρευνα, δαπανά τα ίδια ποσά ανά μαθητή για την παιδεία.

Στην έρευνα της Unicef, μέρος της οποίας παρουσιάστηκε χθες από «ΤΑ ΝΕΑ», οι

Έλληνες μαθητές «σκοράρουν» πολύ κάτω του μετρίου στην ανάγνωση και την

κατανόηση ενός κειμένου σε ποσοστό 24%. Ενώ στα Μαθηματικά φαίνεται ότι σχεδόν

ένας στους δύο νέους ηλικίας 14-15 ετών (ποσοστό 48%) δεν μπορεί να τα βγάλει

πέρα, ούτε καν σε ικανοποιητικό επίπεδο.

Χάσμα

Η διαφορά που χωρίζει τους μέτριους μαθητές από τους «κακούς» είναι πολύ

μεγάλη στην Ελλάδα, επιτρέποντας, όπως αναφέρεται στην έρευνα, τη δημιουργία

εκπαιδευτικού χάσματος! Έτσι ενώ, για παράδειγμα, στη Φινλανδία οι

ικανοποιητικές επιδόσεις απέχουν μόλις 3,2 μονάδες από τις χειρότερες, στη

χώρα μας η διαφορά αυτή φθάνει τις 16,2 μονάδες!

«Η συγκεκριμένη διαπίστωση ερμηνεύεται διπλά», αναφέρει ο κ. Κάτσικας. «Από τη

μία βλέπουμε ότι το ελληνικό σύστημα ενδεχομένως δεν βοηθά όσο θα έπρεπε τους

αδύνατους μαθητές, αφήνοντάς τους να πέφτουν όλο και πιο χαμηλά. Υπάρχει όμως

και η άλλη ανάγνωση που λέει ότι το δικό μας σύστημα έχει μεγαλύτερη ανοχή και

δεν «εξορίζει» από το σχολείο εκείνους που δεν τα καταφέρνουν τόσο καλά».

Σημείο των καιρών και ένδειξη για το μέλλον της εκπαίδευσης αποτελούν οι

χαμηλές επιδόσεις των μαθητών. «Τα τελευταία 3-4 χρόνια παρουσιάζεται έντονο

πρόβλημα σε αυτά που ονομάζουμε ανθρωπιστικά μαθήματα, στα οποία

περιλαμβάνονται τα Μαθηματικά και τα Κείμενα», σημειώνει ο κ. Χρήστος

Κάτσικας, εκπαιδευτικός-ερευνητής σε θέματα παιδείας. Και εξηγεί ότι «οι

μαθητές πλησιάζουν το κείμενο με την προοπτική της εξέτασης. Εντοπίζουν δηλαδή

και απομονώνουν τα σημεία εκείνα που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πιθανή

ερώτηση σε εξετάσεις. Όσο περνούν τα χρόνια και η εκπαίδευση τείνει προς την

κατάρτιση, την αποσπασματικότητα και τη χρησιμοθηρία, τόσο λιγότερο θα

εξετάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο».

Οι αλλοδαποί μαθητές

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα για τις επιδόσεις των

αλλοδαπών μαθητών, σύμφωνα με τα οποία στην Ελλάδα κάτω του μετρίου

κατατάσσεται (στην «ανάγνωση» κειμένου) το 48,5% των αλλοδαπών, σε αντίθεση με

το αντίστοιχο ποσοστό των γηγενών μαθητών, που είναι 22,7%.

Για τα απογοητευτικά συμπεράσματα αναφορικά με τη χώρα μας, οι εκπαιδευτικοί,

αν και παραδέχθηκαν ότι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, τόνισαν και το ζήτημα

της μεθοδολογίας, σύμφωνα με την οποία γίνονται αυτές οι έρευνες. «Για να

γίνει αντιληπτό το πρόβλημα των κριτηρίων, σκεφθείτε να βάζαμε τα παιδιά των

ελληνικών σχολείων να απαντήσουν σε ερωτήσεις Ιστορίας υπό μορφή σταυρόλεξου,

όπως κάνουν στο αγγλοσαξονικό σύστημα. Η αποτυχία θα ήταν μεγάλη κι εδώ το

πρόβλημα δεν θα ήταν μόνο γνωστικό», εξηγεί από την πλευρά του ο κ. Κάτσικας.

Ίδιες δαπάνες, άνιση μόρφωση

Τα χρήματα δεν φέρνουν τη γνώση! Όπως φαίνεται από την έρευνα, ενώ η

Κορέα και η Ελλάδα δαπανούν τα ίδια ποσά ανά μαθητή, η χώρα μας έρχεται

προτελευταία σε αντίθεση με τους Κορεάτες που είναι πρώτοι! Παράλληλα, δεν

φαίνεται να υπάρχει έντονη σχέση μεταξύ των μαθητικών επιδόσεων και την άνιση

κατανομή του εισοδήματος. Έτσι οι Γερμανοί, παρ’ ότι επίσης δεν τα πάνε καλά

στα μαθήματα, έχουν την πλέον «ίση» κατανομή εισοδήματος μεταξύ των δυτικών

χωρών.

«Σίγουρα σχολείο και παιδεία δεν εξαρτώνται μόνο από τα χρήματα. Σημαντικός

παράγοντας είναι και ο εκπαιδευτικός προσανατολισμός της κάθε χώρας,

ανεξάρτητα από τα κονδύλια που διαθέτει για την παιδεία», αναφέρει ο κ.

Κάτσικας. «Όμως πίσω από αυτή την περίεργη σύγκριση Ελλάδας – Κορέας, θα

πρέπει κανείς να δει και κάτι επιπλέον. Είναι πολύ πιθανόν, εκεί να έχουμε

μεγάλα ποσοστά αποχής από τα σχολεία, παιδιά δηλαδή που δεν πηγαίνουν καν.

Γεγονός που σημαίνει ότι συγκεκριμένη μερίδα παιδιών έχει πρόσβαση στην

εκπαίδευση…», τονίζει ο ερευνητής.

Η μόρφωση των γονιών και οι βιβλιοθήκες

Το μορφωτικό επίπεδο των γονέων και η βιβλιοθήκη της οικογένειας

παίζουν σημαντικό ρόλο στις σχολικές επιδόσεις των παιδιών.

Έτσι, οι Έλληνες μαθητές των οποίων οι μητέρες δεν έχουν ολοκληρώσει τη

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχουν σχεδόν δύο φορές περισσότερες πιθανότητες να

«αποτύχουν» στο σχολείο. Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τη Unicef, τέσσερις στις

δέκα Ελληνίδες μητέρες δεν έχουν τελειώσει το Γυμνάσιο και το Λύκειο.

Εξωσχολικά βιβλία σημαίνει καλούς βαθμούς στα Μαθηματικά! Έτσι, για τη χώρα

μας, οι μαθητές που στο σπίτι τους έχουν «φτωχή» βιβλιοθήκη (λιγότερα από 25

βιβλία) έχουν περίπου δύο φορές (1,7) μεγαλύτερη πιθανότητα να παρουσιάσουν

πρόβλημα στην αριθμητική.