Στην κρεμαστή γέφυρα της Φινλανδής Μάαρια Βίρκαλα χωρούν όλοι. Και αγέλες

άγριων και ήμερων ζώων και τα ιερά βιβλία

Θρησκείες και αιρέσεις, ελευθερία και καταπίεση, γυναίκα και άνδρας, ανοχή και

φανατισμός. Όψεις του ίδιου νομίσματος που βρίσκουν έναν εικαστικό τρόπο

έκφρασης μέσα από τα 12 έργα που δημιούργησαν 13 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο

– ανάμεσά τους και δύο Έλληνες – και παρουσιάζονται στην έκθεση «Σύνοψις 2 –

Θεολογίες» του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, που επιμελήθηκε η

διευθύντρια του Άννα Καφέτση. Έργα επίκαιρα και ικανά να προκαλέσουν

ερωτήματα, που ο καθένας καλείται να απαντήσει στην εποχή της

παγκοσμιοποίησης, αλλά και της έξαρσης του θρησκευτικού φανατισμού.

Ένας μαύρος διάδρομος υποδέχεται τους επισκέπτες στην «Αίθουσα για τον

Άγιο Ιωάννη του Σταυρού», τη βιντεοηχητική εγκατάσταση του Αμερικανού Μπιλ

Βιόλα. Στο τέρμα του ταραγμένες εικόνες και εκκωφαντικοί θόρυβοι ξαφνιάζουν.

Στον μικρό θαλαμίσκο, στο κέντρο της αίθουσας, οι στίχοι ερωτικών ποιημάτων,

που ακούγονται ψιθυριστά μαζί με την ήρεμη εικόνα του χώρου ανατρέπουν την

πρώτη εντύπωση και μέσα από την αντίθεση δίνεται η πρόκληση να ανακαλύψουμε

ότι η βίωση του θείου μεταγράφεται στην εικαστική γλώσσα.

Σε μια άλλη πραγματικότητα και σε ένα χορό παρέα με δερβίσηδες

προσκαλούν τους θεατές η Αμερικανίδα Νταϊάν Γκρομάλα και ο Ισραηλινός Γιάκοβ

Σαρίφ στη διαδραστική τους εγκατάσταση. Απαραίτητο αξεσουάρ τα ειδικά γυαλιά

εικονικής πραγματικότητας.

Τα μυστικά και τα βιώματα μιας Γιαπωνέζας, που ανήκει στη θρησκεία των

Σιντοϊστών, αποκαλύπτει η Μαρίκο Μόρι, μέσα από τη 17λεπτη προβολή βίντεο με

ποπ στοιχεία «Κουμάνο», ενώ στο «παρεκκλήσι» του ο Μάριος Σπηλιόπουλος γράφει

στους τοίχους και ψιθυρίζει τα «700 ονόματα του Θεού», την ώρα που το βλέμμα

ακολουθεί τα δεκάδες ζευγάρια παπούτσια να «περπατούν» προς τα κύματα που

προβάλλονται στην οθόνη.

Από το Κοράνι σε πολύτιμα υφάσματα κεντάει τις σουράτες (αποσπάσματα)

που αφορούν τη γυναικεία σεξουαλικότητα η Αιγύπτια Γκάντα Αμέρ στους

«Ιδιωτικούς χώρους», ενώ 15 λευκοφορεμένα κορίτσια που κόβουν τις πλεξούδες

διηγούνται συμβολικά την «Έξωση από τον Παράδεισο», όπως την καταγράφει στο

βίντεό της η Λιθουανή Εγκλέ Ρακαουσκάιτε. Μια μαυροφορεμένη γυναίκα, ένας

λευκοντυμένος άνδρας και μία ερωτική συνάντηση που δεν θα μάθουμε ποτέ αν

έγινε πρωταγωνιστούν στη διπλή συγχρονισμένη προβολή «Πάθος» της Ιρανής Σιρίν

Νεσάτ.

Η κρεμαστή γέφυρα 8 μέτρων «αντέχει» αγέλες άγριων και ήμερων ζώων, που

συναντώνονται στη μέση της, ενώ στις άκρες της δεσπόζουν το Ευαγγέλιο και το

Κοράνι δίνοντας το μήνυμα της συμφιλίωσης στο έργο της Φινλανδής, Μάαρια

Βιρκάλα «Βρήκα την ψυχική σχέση». Όσο για τους 38 μαυροφορεμένους προσκυνητές

του Ρώσου Σεργκέι Σούτοφ, κλέβουν την παράσταση καθώς γονατισμένοι

προσεύχονται σε διαφορετικές γλώσσες και θρησκείες, ενώ ένα μόνιτορ διακριτικά

στη γωνία προβάλλει εικόνες από τις θρησκείες στις οποίες ανήκουν οι

ρομποτικές φιγούρες.

Από τη Ρωσία στον Λίβανο και στις επτά οθόνες του Ζαλάλ Τουφίκ, όπου

προβάλλονται σκηνές από τελετές μουσουλμάνων Σιιτών που επιδιώκουν τη λύτρωση.

Η σκυτάλη περνά και πάλι στη Ρωσία και στον Βαντίμ Ζαχάροφ, με το νέο έργο του

που μας προσκαλεί στο εσωτερικό τριών γιγαντιαίων κλασέρ για να γνωρίσουμε

θρησκευτικές και καλλιτεχνικές αιρέσεις μέσα από οπτικό και έντυπο υλικό,

προτείνοντάς μας παράλληλα ένα «σκωτσέζικο ντους» με τη βοήθεια μιας κούνιας

και με δύο πηγές ψυχρού και θερμού αέρα.

Στις τέσσερις μπετονιέρες που περιβάλλουν το κρεβάτι στο κέντρο της

τελευταίας ημισκότεινης αίθουσας προβάλλονται βίντεο με εικόνες ινδουιστών,

σαμάνων, αναστενάρηδων και μάγων, ενώ η κλίνη που περιστρέφεται αργά και στη

βάση της έχει ένα ξυλόγλυπτο ομοίωμα ανθρώπου, συμβολίζει την κοσμογένεση στην

εγκατάσταση του Δημήτρη Αλειθινού «Ανθρωποσοφίες, Θεοσοφίες»

Για παιδιά και όχι μόνον: Εκπαιδευτικά προγράμματα, που απευθύνονται σε

μαθητές όλων των ηλικιών και σε ομάδες ενηλίκων. Τιμή συμμετοχής ανά μαθητή:

1,5 ευρώ. Ξεναγήσεις (χωρίς εκπαιδευτικό πρόγραμμα) κάθε Πέμπτη στις 5 μ.μ.

και Κυριακή στις 12 μ.

INFO

Έκθεση «Σύνοψις 2 – Θεολογίες» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Λεωφ.

Καλλιρρόης και Φραντζή, τηλ. 010.9242111) έως 5 Ιανουαρίου. Καθημερινά 11

π.μ.-7 μ.μ. Πέμπτη: 12 μ.-10 μ.μ. Δευτέρα κλειστά. Εισιτήρια: 3 ευρώ. Μεωμένο:1,5.