Το όνειρο της Αιρμπάς. Η πρώτη θέση του Α3ΧΧ με μπαρ, βιβλιοθήκη και

καθίσματα που γίνονται κρεβάτια. Προτεραιότητα όμως των αεροπορικών εταιρειών

είναι οι περισσότερες θέσεις

Το μεγαλύτερο επιβατηγό αεροσκάφος στον κόσμο θα παρέχει επιπλέον θέσεις αντί

για πολυτελή εξοπλισμό, όπως αρχικά είχαν οραματιστεί οι επιτελείς της

καινοτομίας, σύμφωνα με τα σχέδια που πρόκειται να ανακοινωθούν τη νέα χρονιά.

Το Αιρμπάς Α3ΧΧ θα μεταφέρει σχεδόν 1.000 επιβάτες, αναιρώντας έτσι τους

ισχυρισμούς για την κατασκευή «υπερωκεανίου των αιθέρων» με καζίνο, πιάνο

μπαρ, καταστήματα και γυμναστήρια.

Η απουσία διαδρόμων προσγείωσης καθώς και το κόστος κατασκευής νέου διεθνούς

αεροδρομίου ­ υπολογίζεται στα 15 δισεκατομμύρια στερλίνες ­ ώθησαν τις

αεροπορικές εταιρείες να επικεντρωθούν στην «ποσότητα» παρά στην «πολυτέλεια».

Το αεροσκάφος στη μικρότερη έκδοσή του θα μπορεί να μεταφέρει ακόμη και 880

επιβάτες ενώ στη μεγαλύτερη 110 επιπλέον. Ένα παραδοσιακό Μπόινγκ 747

μεταφέρει 440 επιβάτες, αν και το αεροσκάφος έχει περιθώριο για 600.

Η Αιρμπάς χαρακτηρίζει το αεροσκάφος της «πράσινο (οικολογικό) γίγαντα»,

διότι, συγκριτικά με το Μπόινγκ 747, καταναλώνει έως και 15% λιγότερη καύσιμη

ύλη ανά επιβάτη. Επίσης, οι αεροπορικές εταιρείες μπορεί ­ ώς την ώρα που το

Α3ΧΧ θα πραγματοποιήσει την πρώτη πτήση του το 2006 ­ να αναγκαστούν να

εφαρμόσουν μειώσεις στις εκπομπές αερίων σε μεγάλα ύψη. Για να παραμείνουν

όμως επικερδείς, θα πρέπει να αυξήσουν τον αριθμό των επιβατών.

Η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική κοινοπραξία έχει δεχτεί πιέσεις ώστε να ανταποκριθεί

στις οργανωμένες ομάδες διαμαρτυρίας κατά της ηχορρύπανσης, οι οποίες

εμφανίζονται ιδιαίτερα ισχυρές στις περιοχές που περιβάλλουν το αεροδρόμιο

Χίθροου του Λονδίνου. Αποφάσισε λοιπόν να καθυστερήσει μερικούς μήνες ώστε να

της δοθεί χρόνος να δημιουργήσει μια πιο «ήσυχη» τουρμπίνα, ο θόρυβος της

οποίας θα εμπίπτει στα αναμενόμενα νέα όρια ηχορρύπανσης. Η εταιρεία ελπίζει

να αρχίσει την κατασκευή του αεροσκάφους τον Ιανουάριο, έχοντας ήδη

εξασφαλίσει 32 από τις 40-50 παραγγελίες που απαιτούνται. Το κόστος του νέου

σουπερτζάμπο υπολογίζεται να ανέλθει στα 10 δισεκατομμύρια 700 χιλιάδες

δολάρια. Έντονο ενδιαφέρον για το Α3ΧΧ έχει εκδηλώσει ήδη η αεροπορική

εταιρεία Βέρτζιν Ατλάντικ. Αν και οι θέσεις των επιβατών θα είναι κατά μερικά

εκατοστά μεγαλύτερες απ’ ό,τι οι συνήθεις, το χώρισμα μεταξύ τους εναπόκειται

στην εκάστοτε εταιρεία να το αποφασίσει.

Δεδομένου ότι η Επιτροπή Επιστήμης και Τεχνολογίας της Βουλής των Λόρδων

προειδοποίησε για επικίνδυνες θρομβώσεις στο αίμα στα γεμάτα αεροσκάφη,

ζητώντας από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας να επιβάλει αυστηρούς

κανονισμούς για τις θέσεις και τους χώρους των επιβατών, το Α3ΧΧ θα διαθέτει

περιοχές στο πίσω μέρος που δεν θα μπορεί να φέρουν θέσεις, ακόμη και στη

μικρότερη έκδοση. Αυτοί οι χώροι είναι δυνατό να διατεθούν στους επιβάτες, αν

και οι αεροπορικές εταιρείες μπορεί να επιλέξουν τη χρήση τους από το επιπλέον

πλήρωμα που χρειάζεται στις μακρινές πτήσεις, όπως για παράδειγμα στην

απευθείας Λονδίνο – Αυστραλία, η οποία διαρκεί 18 ώρες.

Ο Τσεόνγκ Τζουνγκ Κονγκ, αντιπρόεδρος των Αερογραμμών της Σιγκαπούρης,

απέρριψε την ιδέα της Αιρμπάς για ενδεχόμενο εξοπλισμό τύπου «υπερωκεανίου» ως

«φαντασιόπληκτη». Τόνισε ότι η συμφόρηση που παρατηρείται στα αεροδρόμια όλου

του κόσμου καθιστά αναγκαίο το Α3ΧΧ: «Ένα μεγαλύτερο αεροσκάφος με

περισσότερες θέσεις θα μας επιτρέψει να μεταφέρουμε περισσότερους επιβάτες σε

αυτά τα μέρη και δεν θα χρειαστεί να προσθέσουμε διαδρόμους προσγείωσης».

Η εταιρεία «Εμιράτα» είναι η πρώτη που παρήγγειλε Α3ΧΧ. Πρότεινε 575 θέσεις,

δηλαδή 20 επιπλέον από τον αριθμό που έθεσε η Αιρμπάς, ώστε να παρέχεται άνεση

σε όλους. Η μεγαλύτερη ανταγωνίστριά της, η αμερικανική Μπόινγκ, φοβάται ότι

με την κατασκευή αυτού του σουπερτζάμπο από την ευρωπαϊκή κοινοπραξία θα

τερματιστεί η «βασιλεία της στους ουρανούς».

Έχει ήδη αρχίσει να καταστρώνει σχέδια για την κατασκευή του 747Χ, μια

μεγαλύτερη έκδοση του 747. Μέχρι τώρα όμως δεν έχει εξασφαλίσει παραγγελίες

και πρόσφατα έχασε την αυστραλιανή εταιρεία Κουάντας που προτίμησε το

ευρωπαϊκό Α3ΧΧ.