Ο Τζων ντε Μολ πιστεύει ότι η εποχή του σταρ έχει παρέλθει. Συνηθισμένοι

άνθρωποι σε ασυνήθιστες καταστάσεις είναι γι’ αυτόν το μέλλον της TV.

Τζων ντε Μολ. Ο «πατέρας» του «Μεγάλου Αδελφού»

Ο Ολλανδός Τζων ντε Μολ είναι ο «πατέρας» του «Μεγάλου Αδελφού», ο άνθρωπος

που με την εκπομπή αυτή και με άλλες που βασίζονται λίγο-πολύ στην ίδια ιδέα,

έφερε ένα νέο είδος στο διεθνές τηλεοπτικό στερέωμα ­ ένα συνδυασμό «ριάλιτι

σόου», ψυχοπαθολογίας και ηδονοβλεψίας, που μετέτρεψε την TV, από παράθυρο

στον κόσμο, σε κλειδαρότρυπα στην ιδιωτική ζωή. Πρωταγωνιστές του «Μεγάλου

Αδελφού» είναι καθημερινοί άνθρωποι που δέχονται να ζήσουν για ένα διάστημα σ’

ένα «γυάλινο» σπίτι, σε χώρους γεμάτους κάμερες και παρακολουθούμενοι διαρκώς

από το τηλεοπτικό κοινό. «Η εποχή των μεγάλων σταρ έχει παρέλθει», λέει ο ντε

Μολ στον «Ιντιπέντεντ». «Αποδείξαμε ότι έχει πολύ ενδιαφέρον να παρακολουθεί

κανείς συνηθισμένους ανθρώπους της διπλανής πόρτας… Έπειτα από μια περίοδο

που η TV έμοιαζε να είναι πολύ μακριά από την καθημερινή ζωή των τηλεθεατών,

οι νέοι την αντιμετωπίζουν σήμερα πολύ διαφορετικά απ’ ό, τι την αντιμετώπιζαν

οι γονείς τους. Η TV είναι τμήμα της φυσιολογικής, καθημερινής ζωής τους και,

πράγμα εξίσου σημαντικό, έχει γίνει κάτι που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για

προσωπικό όφελος».

Και ενώ ψυχολόγοι μιλούν για τις επιβλαβείς επιπτώσεις που πιθανόν να έχει η

εκμετάλλευση τόσο εκείνων που συμμετέχουν στο παιγνίδι όσο και των

ταπεινότερων ενστίκτων του κοινού, το αυτί του ντε Μολ δεν ιδρώνει. «Δεν

διαφωνώ ότι εκμεταλλευόμαστε», λέει. «Αλλά εκμεταλλευόμαστε όσο και

οποιοσδήποτε άλλος τηλεοπτικός παραγωγός ­ των τηλεπαιγνιδιών, ακόμη και των

ειδήσεων, όταν παίρνουν συνέντευξη από τον συγγενή κάποιου που μόλις σκοτώθηκε

σε αεροπορικό δυστύχημα… Τουλάχιστον σε μας τα πρόσωπα είναι προσεκτικά

επιλεγμένα, 100% ικανά να καταλάβουν σε τι συμμετέχουν, ενώ επιπλέον με τη

συμμετοχή τους ικανοποιούν δικές τους επιδιώξεις». Και οι υπόλοιποι βλέπουμε

ως πού μπορεί κανείς να φτάσει για να γίνει διάσημος, πλούσιος ή ό,τι άλλο

επιδιώκει…

Γιος ενός τραγουδιστή αισθηματικών τραγουδιών (τον έχει αποκαλέσει «Φρανκ

Σινάτρα της Ολλανδίας»), ο ντε Μολ άρχισε τη σταδιοδρομία του στα μέσα

ενημέρωσης με έναν πειρατικό σταθμό που έκανε εκπομπές από τη Βόρεια Θάλασσα.

Αργότερα ασχολήθηκε με την TV και έφτιαξε τη δική του εταιρεία τηλεοπτικών

παραγωγών που ως τη δεκαετία του ’90 είχε γίνει μία από τις μεγαλύτερες της

Ολλανδίας. Συγχωνεύθηκε με μια άλλη εξίσου σημαντική και δημιουργήθηκε η

Endemol, που έχει σήμερα γραφεία σε 13 ευρωπαϊκές και δύο μη ευρωπαϊκές χώρες

και συνεχίζει να επεκτείνεται. Η νέα της ιδέα ονομάζεται «Αλυσίδες της

Αγάπης»: ο «παίκτης» επιλέγει μεταξύ τεσσάρων εκπροσώπων του αντίθετου φύλου

το πρόσωπο με το οποίο θα αλυσοδεθεί 24 ώρες το 24ωρο επί μία εβδομάδα σ’ ένα

σπίτι στυλ «Μεγάλου Αδελφού».