ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Σοβαρές ευθύνες για τις γενικότερες συνθήκες που μεταξύ των άλλων οδήγησαν στο

ναυάγιο του «Σαμίνα» στην Πάρο φέρει ­ όσο περίεργο και αν ακούγεται ­ και η

Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ναι, σύμφωνα με κοινοτικούς αξιωματούχους, η Κομισιόν για άγνωστους λόγους

είχε αποδεχθεί από τις 24 Ιουνίου του 1999 αίτημα των Αθηνών να εξαιρεθούν τα

ελληνικά πλοία από την εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας 98/18/ΕΚ, η οποία

ορίζει τους κανόνες και τα πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία και

προβλέπει να γίνονται ουσιαστικές μετασκευές «για όσα πλοία είναι άνω των 27

ετών».

Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι εκείνη την εποχή υπέρ της εξαίρεσης των

πλοίων της Ελλάδας ασκήθηκαν πιέσεις στις Βρυξέλλες και από εφοπλιστικούς

κύκλους. Όταν δε το όλο θέμα είχε επισημανθεί από τον ευρωβουλευτή του ΣΥΝ κ.

Α. Αλαβάνο, ο οποίος υπέβαλε σχετικές ερωτήσεις για τους κινδύνους από τα

παμπάλαια ελληνικά πλοία που εκτελούν γραμμές του εσωτερικού, δέχθηκε τότε μια

επιστολή του προέδρου της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας κ. Παντελή Σφήνια. Με

αυτήν εξέφραζε τη δυσφορία του προς τον Έλληνα ευρωβουλευτή γράφοντας μεταξύ

των άλλων:

«… Είμαστε υποχρεωμένοι να επισημάνουμε ότι πολλές φορές τα ελληνικά

επιβατηγά πλοία δέχονται άδικες επιθέσεις από ξένους που έχουν κάθε λόγο να

επιχειρούν να δυσφημούν τον τουρισμό και γενικά τη χώρα μας». Και προσέθετε:

«Από τους δικούς μας ανθρώπους, όπως εσείς, θα περιμέναμε για λόγους εθνικού

συμφέροντος οι οποιεσδήποτε δηλώσεις να μη δίνουν αφορμή στους εχθρούς μας…

και να ερμηνεύουν τα πράγματα σύμφωνα με τα συμφέροντά τους…»!

Αποκαλυπτική είναι εξάλλου η απάντηση που είχε δώσει τότε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

στον κ. Αλαβάνο, ο οποίος ζητούσε να μάθει γιατί εξαιρούνται τα ελληνικά πλοία

άνω των 27 ετών, όπως είναι άλλωστε και η περίπτωση του «Σαμίνα». «Εγκρίθηκε

για λόγους κοινωνικοοικονομικής συνοχής», επεσήμανε η Κομισιόν και εξηγούσε

ότι η μόνη υποχρέωση της Ελλάδας είναι να αποσύρει τα γερασμένα πλοία της

«μόλις συμπληρώσουν τα 35 χρόνια υπηρεσίας τους»!!

Πάντως, χθες, η αρμόδια επίτροπος κυρία Λογιόλα ντε Παλάθιο, εκτός από τα

συλλυπητήριά της, δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να διερευνήσει το

ταχύτερο δυνατόν αν υπήρξε παραβίαση των κοινοτικών κανόνων ασφαλείας

ακτοπλοΐας στο συγκεκριμένο ναυάγιο, επισημαίνοντας μάλιστα ότι το θέμα της

ασφάλειας στις ναυτικές μεταφορές αποτελεί θέμα της Συνόδου Κορυφής του

Μπιαρίτζ στις 13-14 Οκτωβρίου.

Τέλος, ας σημειωθεί ότι ευρωβουλευτές της Ν.Δ. ­ όπως ο κ. Χατζηδάκης ­

πρότειναν να γίνει τη Δευτέρα προ ημερήσιας διατάξεως συζήτηση στην Ολομέλεια

του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.