Δύο τρόπους είχε ο επενδυτής, για να αγοράσει ή να πουλήσει μετοχές από το

σπίτι του. Να τηλεφωνήσει στη Χρηματιστηριακή Εταιρεία, την ΕΠΕΥ ή την ΕΛΔΕ ή

να στείλει φαξ. Από τον Ιούνιο, θα μπορεί να στέλνει τις εντολές από τον

ηλεκτρονικό υπολογιστή, απευθείας μέσω Internet ή μέσω άλλου κλειστού δικτύου.



Μία σειρά από προγράμματα ηλεκτρονικής σύνδεσης με το Χρηματιστήριο

παρουσιάζει αυτές τις ημέρες η θυγατρική του Χρηματιστηρίου Αθηνών, η εταιρεία

ΑΣΥΚ (Ανάπτυξη Συστημάτων Υποστήριξης Κεφαλαιαγοράς). Πρόκειται για τέσσερα

προγράμματα, που φέρνουν πιο κοντά τη μετοχική ιδέα και τον θεσμό της

Κεφαλαιαγοράς στο πλατύ κοινό, μέσω της πληροφορικής.

Το πρώτο πρόγραμμα είναι το Market Vision, που ήδη λειτουργεί και δίνει εικόνα

από το Χρηματιστήριο. Το δεύτερο είναι το Market Order, που έχει ήδη

εγκατασταθεί και παρουσιάζεται στις χρηματιστηριακές εταιρείες. Θα επιτρέπει

συναλλαγές από πελάτες των εταιρειών μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών. Το τρίτο

είναι το Market Office, που θα δίνει ένα πλήρες και ολοκληρωμένο πρόγραμμα

στις χρηματιστηριακές εταιρείες, για όλες τις υπηρεσίες που μπορούν να

παρέχουν σε ιδιώτες πελάτες ή γραφεία, για να γίνονται οι συναλλαγές μέσω

ηλεκτρονικού υπολογιστή. Ειδικά το τέταρτο πρόγραμμα, που θα παρουσιάσει στο

τέλος Ιουνίου η ΑΣΥΚ, είναι η πιο μεγάλη έκπληξη. Θα επιτρέπει συναλλαγές στο

Χρηματιστήριο Αθηνών μέσω Internet, από οποιαδήποτε σημείο του κόσμου. Οι

εντολές των συναλασομένων θα εκτελούνται μέσω των χρηαματιστηριακών εταιρειών.

Θα δίνει, δηλαδή, ο Εγγλέζος θεσμικός επενδυτής σε κάποια από τις

χρηματιστηριακές εταιρείες που έχει διεύθυνση στο Internet την εντολή αγοράς ή

πώλησης πληκτρολογημένη και αυτή θα ελέγχεται αυτόματα ως προς την εγκυρότητά

της και θα προωθείται στο Αυτόματο Σύστημα Ηλεκτρονικών Συναλλαγών του

Χρηματιστηρίου, όπου θα εκτελείται.

Market Vision

1. Το πρώτο πρόγραμμα λειτουργεί ήδη και έχει πλατιά διάδοση, αφού το

έχει εγκαταστήσει σε υποκαταστήματά της η Τράπεζα Πίστεως, ενώ το παρέχει σε

συνδρομητές του και το δίκτυο Forthnet. Πρόκειται για το πρόγραμμα Market

Vision, που δίνει στον συνδρομητή δύο διαφορετικά «πακέτα», για να βλέπει τη

συνεδρίαση στο Χρηματιστήριο και τα αποτελέσματά της.

Το πρόγραμμα αυτό, που η ΑΣΥΚ και το Χρηματιστήριο πωλούν σε ιδιωτικές

εταιρείες, οι οποίες το παρέχουν με τη σειρά τους δωρεάν ή με αντίτιμο σε

πελάτες τους, περιλαμβάνει δύο πακέτα. Το πιο παλιό πακέτο είναι αυτό που

έχουν ήδη παρατηρήσει οι πελάτες κεντρικών καταστημάτων της Τράπεζας Πίστεως.

Εμφανίζει διάφορες «σελίδες», που δίνουν την εικόνα ή τα αποτελέσματα της

συνεδρίασης. Σχεδόν όλη η συνεδρίαση περνά από εκεί.

Με μικρές εξαιρέσεις, ο θεατής μπορεί να τα δεί όλα στην οθόνη. Απλώς τα

βλέπει σε «κομμάτια». Δηλαδή, τη μία στιγμή εμφανίζεται η πορεία των

τραπεζικών μετοχών (ποια είναι η τιμή της κάθε μετοχής, πόσες μετοχές έχουν

πωληθεί κ.λπ.) και μετά η «σελίδα» αλλάζει και ο θεατής μπορεί να δει, για

παράδειγμα, τις κατασκευαστικές μετοχές. Μπορεί να δει την προσφορά, την τιμή

της μετοχής, την αξία συναλλαγών κ.λπ. Η άλλη έκδοση του Market Vision, που

επίσης έχει διαδοθεί, απευθύνεται σε πιο ειδικούς και απαιτητικούς που έχουν

στο σπίτι τους ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να βλέπει στην οθόνη του τα πάντα και να ζητά και

ειδικά στοιχεία. Μέσω του προγράμματος που παρέχουν εταιρείες (οι οποίες το

αγοράζουν από την ΑΣΥΚ), έχει τη δυνατότητα να δει πίνακες και γραφικά, για

παράδειγμα πώς κινήθηκε στη διάρκεια της συνεδρίασης η συγκεκριμένη μετοχή που

τον ενδιαφέρει. Μπορεί, ακόμα, να δει με ενδεικτικά «βελάκια» δίπλα στην τιμή,

πώς «έκλεισε» μία ομάδα από μετοχές, όπως οι μετοχές του κλάδου συμμετοχών

κ.ά. Ο χρήστης έχει πλήρη εικόνα της συνεδρίασης.

Στο πρόγραμμα αυτό ο θεατής έχει τη δυνατότητα να δει ακόμα και μία συναλλαγή

του να πραγματοποιείται, καθώς έχει εικόνα με καθυστέρηση από τον πραγματικό

χρόνο μικρότερη από ένα δευτερόλεπτο. Η πληροφορία φθάνει ταυτόχρονα σε όλους

όσους έχουν το πρόγραμμα.

Market Order

2. Το δεύτερο πρόγραμμα, που ήδη έχει ετοιμάσει η ΑΣΥΚ, λέγεται Market

Order. Πρόκειται για ηλεκτρονικές εντολές πελατών για αγορές, που μπορούν να

δίνουν οι πελάτες μιας χρηματιστηριακής εταιρείας, όπως για παράδειγμα οι

συνεργάτες της στην επαρχία, οι Εταιρείες Λήψης και Διαβίβασης Εντολών (ΕΛΔΕ)

κ.λπ., μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή που τους συνδέει με την ΑΧΕ.

Με τα δεδομένα που υπήρχαν έως τώρα, η χρηματιστηριακή εταιρεία είχε τη

δυνατότητα να λάβει την εντολή από τη θυγατρική της ή την ΕΛΔΕ αλλά θα έπρεπε,

πριν την εκτελέσει, να ελέγξει την κατάσταση του πελάτη της.

Τι χρωστά, αν έχει τις μετοχές που πουλάει κ.λπ. Τώρα, με το πρόγραμμα αυτό, η

εταιρεία δέχεται ηλεκτρονικά την εντολή, ο έλεγχος γίνεται αυτόματα και η

εταιρεία ξέρει άμεσα μετά την ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων ότι η

πράξη μπορεί να εκτελεστεί.

Έτσι, η συναλλαγή γίνεται άμεσα και ταχύτατα. Το υποκατάστημα που έχει

εγκατεστημένο το πρόγραμμα και συνδέεται μέσω αυτού με την εταιρεία, δίνει την

εντολή ηλεκτρονικά, αυτή διασταυρώνεται και μπαίνει στο Αυτόματο Σύστημα

Ηλεκτρονικών Συναλλαγών του Χρηματιστηρίου, όπου και εκτελείται. Το πρόγραμμα

υπάρχει ήδη και το αγόρασε μία μεγάλη χρηματιστηριακή εταιρεία. Τουλάχιστον

άλλες τρεις ενδιαφέρονται να το αγοράσουν από τη θυγατρική του Χρηματιστηρίου.

Market Office

3. Το τρίτο πρόγραμμα, που ήδη λειτουργεί πιλοτικά, λέγεται Market

Office. Από τον Ιούνιο αναμένεται να εγκατασταθεί και παράλληλα να υποστηρίξει

μαζί με τη λειτουργία του Χρηματιστηρίου Αθηνών και το Χρηματιστήριο

Παραγώγων. Ήδη, υπάρχει αναταπόκριση από δύο μεγάλες και οργανωμένες ΑΧΕ, που

έχουν ενδιαφερθεί και για το Market Order.

Το πρόγραμμα επιτρέπει σε κάθε χρηματιστηριακή εταιρεία να παρακολουθεί όλους

τους πελάτες της και τους πελάτες των θυγατρικών της ή των συνεργαζόμενων με

αυτήν ΕΛΔΕ. Θα παρακολουθείται, μάλιστα, όλος ο κύκλος των συναλλαγών.

Δηλαδή, τι μετοχές έχει κάθε πελάτης, πότε και με ποια τιμή τις αγόρασε, τι

χρωστά και για πόσο διάστημα, τι χρωστά η εταιρεία (σε μετοχές ή χρήματα), αν

ο πελάτης πληρώνει εγκαίρως ή όχι κ.λπ.

Η έκπληξη

4. Το τέταρτο πρόγραμμα, που έρχεται μετά τον Ιούνιο και είναι η μεγάλη

έκπληξη, θα επιτρέπει συναλλαγές μέσω του Internet. Η εντολή θα δίνεται από

οπουδήποτε και μέσω ασφαλιστικών δικλίδων θα ελέγχεται η εγκυρότητά της. Στη

συνέχεια, από τη χρηματιστηριακή εταιρεία θα προωθείται άμεσα προς το

Χρηματιστήριο για εκτέλεση. Οι εντολές θα μπορούν να δίνονται από το εξοχικό

των επενδυτών ή από το εξωτερικό, αν πρόκειται για ξένους επενδυτές.

Το σύστημα αυτό, όπως και τα υπόλοιπα, θα έρθει να συμπληρώσει το νέο σύστημα

ηλεκτρονικών συναλλαγών στο Χρηματιστήριο, το ΟΑΣΗΣ, που θα αντικαταστήσει

μέχρι τον Ιούνιο το απαρχαιωμένο ­ για τις δυνατότητες του Χρηματιστηρίου ­

ΑΣΗΣ.

(Τα αρχικά ΑΣΗΣ σημαίνουν Αυτόματο Σύστημα Ηλεκτρονικών Συναλλαγών και είναι

το σύστημα μέσω του οποίου οι χρηματιστηριακές εταιρείες πληκτρολογούν τις

εντολές (αγορά ή πώληση, τιμή της μετοχής, αριθμός μετοχών κ.λπ.)).

Το σύστημα market order, που αυτές τις ημέρες παρουσιάζεται σε

χρηματιστηριακές εταιρείες, είναι ένα πληροφοριακό σύστημα που δίνει τη

δυνατότητα στην ΑΧΕ να συγκεντρώσει εντολές πελατών, είτε από το Back Office

δίκτυό της είτε από τα υποκαταστήματα είτε από το σύστημα Online μίας

συνεργαζόμενης tράπεζας. Ακόμα και από άλλον παροχέα δικτύου.

Οι εντολές συγκεντρώνονται σε μία κεντρική βάση δεδομένων (Oracle RDBMS), και

στη συνέχεια είτε εξάγονται σε δισκέτα για τη μεταφορά τους στο ΑΣΗΣ, είτε

μεταφέρονται αυτόματα στο ΑΣΗΣ (μετά την ενεργοποίηση της σχετικής δυνατότητας

από το Χρηματιστήριο Αθηνών).

Ακόμα στη βάση συγκεντρώνονται οι συναλλαγές της ΑΧΕ, συνδεδεμένες με τις

εντολές από τις οποίες προέκυψαν, ώστε να ενημερώνονται όλοι οι εμπλεκόμενοι.

Η ενημέρωση για τις συναλλαγές γίνεται, είτε όταν φορτωθεί το αρχείο πράξεων

από το ΑΣΗΣ, είτε αυτόματα στην περίπτωση ύπαρξης της προαναφερθείσης διασύνδεσης.

Το market order, χρησιμοποιώντας το σύστημα σύνδεσης, πιστοποίησης και ρόλων

που παρέχει η βάση δεδομένων Oracle, δίνει τη δυνατότητα να οριστούν χρήστες

με συγκεκριμένο τύπο πρόσβασης σε κωδικούς επενδυτών και ομάδες επενδυτών

(Profit Centers). Η χρήση μίας βάσης δεδομένων με ανοιχτή αρχιτεκτονική, όπως

η Oracle RDBMS, δίνει τη δυνατότητα, με τη χρήση κατάλληλων προϊόντων, για

απευθείας σύνδεση με άλλα υποσυστήματα (mainframes) ή και άλλες βάσεις

δεδομένων (DB2, Ingres, Sybase), ώστε η επιθυμητή επικοινωνία με τα Back

Office συστήματα και δίκτυα, να είναι διαφανής και με τη μικρότερη

πολυπλοκότητα προς τους χρήστες.