Η λιτότητα τουλάχιστον μέχρι το 2001 θα είναι το τίμημα για τα οφέλη που θα

έχει η χώρα από τη συμμετοχή της στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση (ΟΝΕ).

Ένα από τα οφέλη αυτά ­ κατά την κυβέρνηση ­ θα είναι η μείωση στις τιμές των αυτοκινήτων.

ΑΥΤΟ προκύπτει από τις δηλώσεις που έκανε χθες ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας

και Οικονομικών κ. Γιάννος Παπαντωνίου, αναφερόμενος στα αποτελέσματα του

Συμβουλίου Κορυφής για το ευρώ και στη θετική δήλωση που «απέσπασε» η ελληνική

οικονομία για την προοπτική ένταξής της στην ΟΝΕ το 2001. Έτσι, όπως είπε, θα

εφαρμοσθούν απαρέγκλιτα στα επόμενα χρόνια:

* Η πολιτική δημοσιονομικής πειθαρχίας με στόχο τη μείωση των ελλειμμάτων και

του πληθωρισμού.

* Η πολιτική ιδιωτικοποιήσεων στις ΔΕΚΟ και στις τράπεζες.

* Οι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις.

* Οι αλλαγές στο ασφαλιστικό καθεστώς.

Κατά τον Γ. Παπαντωνίου τα οφέλη που «υπόσχεται» το ευρώ (όταν κυκλοφορήσει

από το 2002) είναι: η πτώση του πληθωρισμού και η διατήρησή του σε χαμηλά

επίπεδα, η δραστική μείωση των επιτοκίων σε όλα τα δάνεια (στεγαστικά,

επιχειρηματικά, καταναλωτικά κ.ά.) στο μισό από ό,τι είναι σήμερα, η αύξηση

των επενδύσεων και της απασχόλησης καθώς και η αύξηση του ανταγωνισμού διεθνώς

που θα ρίξει τις τιμές σε βασικά είδη. Ανάμεσα στα είδη αυτά που θα γίνουν πιο

φθηνά ο υπουργός συμπεριέλαβε και τα αυτοκίνητα.

Μέχρι όμως να επιτευχθεί η είσοδος της χώρας στη ζώνη του ευρώ «θα απαιτηθεί

μεγάλη προσπάθεια ακόμη» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός, «παρά τη μεγάλη

απόσταση που έχει διανυθεί και η οποία αντανακλάται στη βελτίωση βασικών

οικονομικών μεγεθών». Ο υπουργός εξαπέλυσε και επίθεση κατά της Ν.Δ. που, όπως

είπε, «έχει τεράστια ευθύνη» για το παρελθόν και ότι «δείχνει αδυναμία να

παρακολουθήσει τις εξελίξεις».

Οι πρώτες κινήσεις που θα κάνει η κυβέρνηση στο αμέσως επόμενο διάστημα θα

είναι η κατάθεση στη Βουλή μέχρι τέλος Μαΐου του νομοσχεδίου για τις αλλαγές

στις εργασιακές σχέσεις, ενώ μέχρι τέλος Ιουνίου θα κατατεθεί και το

νομοσχέδιο για το «μικρό» πακέτο μέτρων για το ασφαλιστικό. Εντός των ημερών

αναμένεται να ανακοινωθεί και επίσημα η απόφαση της κυβέρνησης για την Ιονική

Τράπεζα. Ο κ. Γ. Παπαντωνίου είπε ότι εξετάζεται η πώλησή της ή η συγχώνευσή

της με την Εμπορική και ότι πάντως σύντομα θα ληφθεί η απόφαση. Για την

Εμπορική Τράπεζα ο υπουργός είπε ότι «δεν υπάρχει ζήτημα ιδιωτικοποίησης» και

ότι «ουδέποτε τέθηκε τέτοιο θέμα».

Παράλληλα μέχρι το τέλος Μαΐου θα έχει υποβληθεί στην Κοινότητα το

«διορθωμένο» πρόγραμμα σύγκλισης με τις αλλαγές που προκύπτουν στους στόχους

για τα οικονομικά μεγέθη ύστερα από την υποτίμηση της δραχμής. Το Πρόγραμμα

Σύγκλισης παρατείνεται για δύο ακόμη χρόνια μέχρι και το 2002, όπως

προβλέπεται από το σύμφωνο σταθερότητας.

Αναφερόμενος στις προοπτικές που διαγράφονται τώρα για τη δραχμή, ο κ. Γ.

Παπαντωνίου είπε ότι «είναι απίθανο να εκδηλωθούν νέες πιέσεις» εις βάρος της,

για δύο λόγους. «Πρώτον, γιατί το ποσοστό της υποτίμησής της ήταν επαρκέστατο

για τις αγορές. Δεύτερον, λόγω προστασίας που παρέχει τώρα στη δραχμή το

σύστημα συναλλαγματικών ισοτιμιών, στο οποίο εντάχθηκε με την υποτίμηση». Ο

υπουργός απέκλεισε το ενδεχόμενο δημοψηφίσματος για την είσοδο της χώρας στην

ΟΝΕ και την υιοθέτηση του ευρώ.

* «Οι δηλώσεις του κ. Παπαντωνίου δημιούργησαν σύγχυση και απογοήτευση»,

δήλωσε ο κ. Μιλ. Έβερτ και πρόσθεσε: «Δεν μπορεί, ακόμη και τώρα, να

εμφανίζεται ότι δεν γνωρίζει τι πρόκειται να γίνει, όσον αφορά την

αποκρατικοποίηση ή όχι ορισμένων τραπεζών, όπως για παράδειγμα η Ιονική».