Η στήλη προσπαθεί να είναι πάντα αισιόδοξη –έστω συγκρατημένα –πάνω στο θέμα της προώθησης της χρήσης ποδηλάτου.

Όμως όταν ο συγκοινωνιολόγος –πολεοδόμος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) Θάνος Βλαστός, που έχει αφιερώσει τη ζωή του σε μελέτες και έργα για το ποδήλατο, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου τονίζοντας πως «ζούμε μία τραγωδία όσον αφορά το μέλλον των ποδηλατικών υποδομών στην Ελλάδα» τότε μία…μαυρίλα, και ένα σφίξιμο το νιώθεις. Δυστυχώς.

Ουσιαστικά αυτό που είπε ο κ.Βλαστός –συμμετέχοντας στη συζήτηση που έγινε μετά την προβολή του ντοκυμαντέρ Bikes vs Cars στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, την Τετάρτη 7 Οκτωβρίου –είναι πως ουσιαστικά ένας ποδηλατόδρομος δεν φέρνει την…ποδηλατική Άνοιξη. Χρειάζονται πάρα μα πάρα πολλές υποδομές.

Απαντώντας σε ερώτηση πολίτη ο καθηγητής του Πολυτεχνείου, που είναι και υπεύθυνος της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ, είπε πως ο ποδηλατόδρομος Φάληρο –Γκάζι – ο οποίος βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσής του δεν αρκεί. Άλλωστε είναι…μισός, σημείωσε. «Εκκρεμεί το βόρειο κομμάτι που είναι και μεγαλύτερο, το Αθήνα –Κηφισιά. Εκκρεμεί ένα ολόκληρο δίκτυο ποδηλατοδρόμων της Αττικής που έχουμε σχεδιάσει. Εκκρεμεί ένα συμπληρωματικό δίκτυο στους δήμους. Εκκρεμεί να φτιάξουμε πεζοδρόμια. Εκκρεμούν πολλά».

Ο ποδηλατόδρομος Φάληρο – Γκάζι δεν αρκεί. Χρειάζονται κι άλλες ποδηλατικές

υποδομές, λέειο συγκοινωνιολόγος Θάνος Βλαστός

Υπενθυμίζεται ότι ο ποδηλατόδρομος Φάληρο –Γκάζι αποτελεί το νότιο τμήμα του ποδηλατικού άξονα μήκους 27 χιλιομέτρων από την Κηφισιά έως τον Φαληρικό Όρμο. Η κατασκευή του αναμένεται να τελειώσει μέχρι το τέλος του 2015. Αυτές τις ημέρες γίνονται ηλεκτρολογικές εργασίες (για τον φωτισμό του ποδηλατόδρομου στο ύψος του Μοσχάτου).

Όπως αναφέρει ενημερωτικό υπόμνημα του υπηρεσιακού υπουργού Κωστή Μουσουρούλη κατά την παράδοση του Υπουργείου στον νέο υπουργό, το συγκεκριμένο έργο έχει ποσοστό ολοκλήρωσης 80%. Είχε σταματήσει «λόγω αδυναμίας εξοφλήσεως λογαριασμών, οι δε ανάδοχοι αιτήθηκαν τόκους υπερημερίας». Η ολική προθεσμία περαίωσης του έργου είναι την 16η Νοεμβρίου 2015 και έχει καταληκτική ημερομηνία πληρωμής την 31-12-2015.

Όσο για την κατασκευή του βόρειου κομματιού πάντως, ακόμη δεν έχει ξεκινήσει…

Φρένο στους ποδηλατόδρομους βάζουν νέες οδηγίες του Υπουργείου

Αλλά εκεί που…άστραψε και βρόντηξε ο συγκοινωνιολόγος Θάνος Βλαστός ήταν όταν αναφέρθηκε στο σχέδιο των νέων τεχνικών οδηγιών και προδιαγραφών για ποδηλατόδρομους του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Όπως ανέφερε ο κ.Βλαστός σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου διπλασιάζεται το απαιτούμενο πλάτος για την κατασκευή ενός ποδηλατόδρομου. Πράγμα που θα βάλει φρένο στη δημιουργία νέων ποδηλατόδρομων. «Έτσι όμως δε θα γίνει τίποτα. Δε θα μπορέσει να γίνει τίποτα…Ζούμε μία πραγματική τραγωδία όσον αφορά το μέλλον των ποδηλατικών υποδομών» τόνισε με αγανάκτηση.

Στη σελίδα της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ ο κ.Βλαστός εξηγεί αναλυτικά γιατί αυτές οι οδηγίες αποτελούν τροχοπέδη για το αύριο του ποδηλάτου στην Ελλάδα. Ένα απόσπασμα από τα σχόλιά του: «Πώς θα γίνουν λοιπόν αποδεκτά έργα υποδομής και πώς θα προχωρήσουν, όταν θα υποχρεώνονται να είναι αυξημένα κατά πλάτος ακόμη και κατά 100%; Πώς θα χωρέσουν; Έχει μήπως υλοποιήσει μέχρι σήμερα, ή έχει εγκρίνει και δεν το γνωρίζουμε η Γενική Γραμματεία Υποδομών –Διεύθυνση Οδικών Υποδομών έργα για το ποδήλατο αυτού του πλάτους, ώστε να επιβάλλει, θεωρώντας τον θέλω να υποθέτω εφικτό, ένα τόσο πλούσιο γεωμετρικά σχεδιασμό; Αυτό που στην πραγματικότητα θα πετύχει είναι ότι βάζει φρένο στο αύριο του ποδηλάτου στην Ελλάδα. Υπάρχει στους ελληνικούς δρόμους κάτι που να θυμίζει τους γερμανικούς, τους βρετανικούς ή τους ολλανδικούς, ώστε να θεωρούμε ότι μπορούμε να εφαρμόσουμε εδώ τις δικές τους προδιαγραφές; Έχουμε μήπως,τα πλάτη οδοστρώματος, τα πλάτη των πεζοδρομίων, τις δενδροστοιχίες, τις νησίδες πρασίνου, τις πρασιές, τους χώρους στάθμευσης που αυτοί έχουν;(…). Θα προσέθετα ότι δεν έχουμε υποδομές ποδηλάτου στην Ελλάδα επίσης γιατί έχουμεχρεοκοπήσει. Είναι δυνατόν κάτω από τις σημερινές συνθήκες, αυξάνοντας υποχρεωτικά τα μεγέθη, σχεδόν να διπλασιάζουμε το κόστος τους;».

Σε μία από τις παρεμβάσεις που έκανε ο καθηγητής μετά την προβολή της ταινίας είπε ακόμη πως τα τελευταία χρόνια, μέσα στην κρίση υπάρχει η άποψη πως το ποδήλατο είναι πολυτέλεια. Το αποτέλεσμα, συνέχισε, είναι οι αρμόδιοι να λένε αντί για ποδηλατόδρομο «ας κάνουμε μία παιδική χαρά» Όμως αυτό «είναι ντροπή για την αριστερά. Το ποδήλατο βοηθάει την υγεία. Βελτιώνει το περιβάλλον».

Στη συζήτηση συμμετείχε ως εκπρόσωπος του Δήμου και ο δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων Λευτέρης Παπαγιαννάκης. Μολονότι είπε πως η προσπάθεια του Δήμου είναι να γίνουν ποδηλατόδρομοι δεν παρέθεσε κάτι συγκεκριμένο. Ούτε πού. Ούτε πότε θα γίνουν. Και διατύπωσε την ευχή σε 4 χρόνια που λήγει η θητεία της δημοτικής αρχής να υπάρχουν ποδηλατόδρομοι. Μακάρι, αλλά βέβαια οι πολίτες περιμένουν τα έργα να γίνουν πράξεις…

Για να κλείσουμε πάντως με αισιοδοξία σας λέω αυτό: Το ντοκυμαντέρ παρουσιάζει και μία νίκη του ποδηλατικού κινήματος, με κατασκευή ποδηλατόδρομων σε μία μεγαλούπολη όπου μέχρι πρότινος κυριαρχούσαν τα αυτοκίνητα. Χρειάστηκαν αγώνες αλλά και ένας Δήμαρχος με αποφασιστικότητα και έμπνευση. Συνεπώς, κάποια αχτίδα φωτός υπάρχει…

«ΟΡΘΟΠΕΤΑΛΙΕΣ» πεταλάρουν και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Follow us στο twitter @orthopetalies ή στο Facebook Orthopetalies blog για καθημερινή ενημέρωση