Αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της πολιτικής αεροπορίας. Και πιθανότατα ως ανεξιχνίαστο μυστήριο θα περάσει στην Ιστορία. Eναν χρόνο μετά, η εξαφάνιση της πτήσης MH370 των Μαλαισιανών αερογραμμών παραμένει γρίφος, έστω και αν για τον εντοπισμό του οργανώθηκε η μεγαλύτερη επιχείρηση που έχει στηθεί ποτέ. Την Πέμπτη ωστόσο, λίγο πριν από τη θλιβερή επέτειο της εξαφάνισης, ο αυστραλός πρωθυπουργός Τόνι Αμποτ άφησε να εννοηθεί ότι οι έρευνες δεν θα συνεχιστούν εις το διηνεκές με την ίδια ένταση, αφήνοντας το αίνιγμα της εξαφάνισης να στοιχειώνει συγγενείς και φίλους των θυμάτων του μοιραίου Boeing 777.

Στις 8 Μαρτίου του 2014, ένα αεροπλάνο των Malaysia Airilnes, με 239 επιβαίνοντες εκ των οποίων 153 Κινέζοι, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ με προορισμό το Πεκίνο. Μία ώρα μετά, αφότου ο συγκυβερνήτης ενημέρωσε τον πύργο ελέγχου ότι όλα βαίνουν καλώς και καληνύχτισε τους συναδέλφους στο έδαφος, το Boeing χάθηκε από τα ραντάρ της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας κάπου ανάμεσα στη Μαλαισία και το Βιετνάμ.

Ακολούθησε πυρετός διεθνών ερευνών, με δεκάδες πλοία και ερευνητικά αεροπλάνα να χτενίζουν πάνω – κάτω τον αχανή Ινδικό Ωκεανό. Περί τα τέλη του ίδιου μήνα, κι ενώ τα μηνύματα που στέλνονταν από τους δορυφόρους ήταν αντικρουόμενα και τα διάφορα αντικείμενα που εντοπίζονταν κατά καιρούς αποδεικνύονταν οτιδήποτε άλλο πλην όμως όχι συντρίμμια, ο πρωθυπουργό της Μαλαισίας Νατζίμπ Ραζάκ επιβεβαίωσε το χειρότερο σενάριο: το Boeing χάθηκε σε ένα από τα πιο απομονωμένα μέρη του Ινδικού Ωκεανού και δεν υπάρχουν επιζώντες. Δορυφορικά δεδομένα έβαλαν τους τίτλους τέλους σε μία αχαλίνωτη πιθανολογία που φούντωσε επί 17 ατελείωτες ημέρες και νύχτες. Ή μήπως όχι;

Το πληροφοριακό κενό εξέθρεψε μία «βιομηχανία» ειδικών και μη στον κυβερνοχώρο, οι οποίοι συνέχισαν ακάματα να αναζητούν τη λύση του μυστηρίου. Οι θεωρίες που διατυπώθηκαν ποικίλουν από διάφορα σενάρια συνομωσίας με αποκορύφωμα την άγρια αρπαγή του αεροπλάνου από εξωγήινους έως τις πολύ πιο νηφάλιες επιστημονικές απόψεις ότι το Boeing παραμένει βυθισμένο κάπου στον Ινδικό Ωκεανό, όχι όμως στην περιοχή των ερευνών. Το μοναδικό που βρίσκει άπαντες σύμφωνους είναι ότι από το παζλ εξακολουθούν να λείπουν ορισμένα κομμάτια – κλειδιά.

«Είναι απίστευτο πόσα πράγματα εξακολουθούμε να αγνοούμε παρά τις έρευνες τόσο καιρό», επισημαίνει ο Τζεφ Γουάιζ, ειδικός σε θέματα πολιτικής αεροπορίας και συγγραφέας του βιβλίου «Το Αεροπλάνο που δεν ήταν εκεί» (The plane that wasn’t there), που έφτασε στην κορυφή των μπεστσέλερ του Amazon.

Συνετρίβη στον νότιο Ινδικό Ωκεανό

Η επικρατέστερη μέχρι στιγμής θεωρία είναι εκείνη της συντριβής στον νότιο Ινδικό Ωκεανό. Βάσει στοιχείων από τους δορυφόρους της βρετανικής εταιρείας Inmarsat σε συνδυασμό με άλλα στοιχεία από την πτήση προτού εξαφανιστεί, εμπειρογνώμονες έχουν καταλήξει ότι το Boeing πετούσε νότια αφότου χάθηκε από τα ραντάρ του μαλαισιανού Στρατού, όπου και συνετρίβη. Αρκετοί εμπειρογνώμονες εικάζουν επίσης ότι τα συντρίμμια του αεροσκάφους βρίσκονται πιθανότατα κοντά στη ζώνη των ερευνών, ίσως όμως στην ευρύτερη περιοχή. Το πώς κατέληξε εκεί παραμένει θέμα μεγάλης συζήτησης, με άλλους να προκρίνουν το σενάριο της αεροπειρατείας και άλλους να θεωρούν πιθανότερη την τεχνική βλάβη ή το ανθρώπινο λάθος.

Καταρρίφθηκε κατά λάθος

Πάνω στη θεωρία αυτή βασίστηκε το πρώτο βιβλίο για τη χαμένη πτήση. Οπως αναλυτικά περιγράφει ο Βρετανός Νάιτζελ Κάουθορν στο βιβλίο του «Πτήση MH370 – Το μυστήριο» (Flight MH370 The Mystery), το αεροπλάνο καταρρίφθηκε κατά λάθος κατά τη διάρκεια κοινών στρατιωτικών ασκήσεων ΗΠΑ και Ταϊλάνδης στη Νότια Σινική Θάλασσα. Τέτοιου είδους ατυχήματα έχουν συμβεί άλλωστε και στο παρελθόν. Η πτήση 007 της Korean Air καταρρίφθηκε από τη Σοβιετική Ενωση το 1983 και το αμερικανικό Ναυτικό κατέρριψε ένα ιρανικό αεροπλάνο το 1988. Οι εμπειρογνώμονες αντιμετωπίζουν με πολύ μεγάλη επιφυλακτικότητα το ενδεχόμενο ΗΠΑ και Ταϊλάνδη να συγκάλυψαν το δυστύχημα, ενώ εκείνοι που επιμένουν σε αυτό το σενάριο επιμένουν ότι ούτως ή άλλως είναι πολύ δύσκολο να αποδειχθεί.

Καταρρίφθηκε κοντά στο νησί Ντιέγκο Γκαρσία

Είναι η θεωρία την οποία διατύπωσε με σθένος ο πρώην επικεφαλής των γαλλικών αερογραμμών Proteus, ο Μακ Ντιγκέν. Σύμφωνα με τον Ντιγκέν, το αεροσκάφος καταρρίφθηκε από τις ΗΠΑ υπό τον φόβο μίας νέας 11ης Σεπτεμβρίου στις βάσεις του αμερικανικού Ναυτικού στο Ντιέγκο Γκαρσία, το απομονωμένο νησί του Ινδικού. Ο Ντιγκέν βασίστηκε πολύ στις μαρτυρίες κατοίκων στις Μαλδίβες, οι οποίοι υποστήριζαν τότε ότι είδαν ένα αεροπλάνο να πετά προς το νησί.

Βρίσκεται στη Ρωσία

Ο Τζεφ Γουάιζ είναι από εκείνους που υποστηρίζουν ότι το αεροπλάνο πέταξε βόρεια κατά μήκος των εθνικών συνόρων προκειμένου να αποφύγει τα ραντάρ για να καταλήξει στο Καζακστάν. Το σενάριο του «ρωσικού σχεδίου» στηρίζεται αφενός στην ύπαρξη τριών Ρώσων στη μοιραία πτήση και αφετέρου στην πεποίθηση ότι κάποιος στο πιλοτήριο παραποίησε βασικά δεδομένα για να δημιουργήσει την εντύπωση ότι το Boeing πετούσε νότια. Στην περίπτωση αυτή ωστόσο κανείς δεν μπορεί να δώσει μία ικανοποιητική απάντηση στο ερώτημα για ποιον λόγο να κλέψει η Ρωσία ένα μαλαισιανό αεροσκάφος.

Βρίσκεται στο Πακιστάν για τρομοκρατικούς σκοπούς

Μέσα σε όλα τα σενάρια ξεχώρισε και αυτό, το οποίο προώθησε αρκετά ο όμιλος του Ρούπερτ Μέρντοκ. Η θεωρία ανήκει σε συνταξιούχο αμερικανό στρατηγό, ο οποίος υποστήριζε ότι το αεροπλάνο οδηγήθηκε στην περιοχή που ελέγχουν οι Ταλιμπάν στο Πακιστάν για να μεταφέρει όπλα μαζικής καταστροφής με στόχο μία επίθεση στο Ισραήλ. Ο ίδιος ο μεγιστάνας του Τύπου είχε γράψει στο Twitter: «Ισως να μην συνετρίβη, αλλά να εκλάπη, να το έκρυψαν καλά, ίσως στο Πακιστάν, όπως ο Μπιν Λάντεν».

Στις πτήσεις MH370 και MH17 ήταν το ίδιο αεροπλάνο

Το σενάριο φούντωσε αφότου δόθηκαν στη δημοσιότητα φωτογραφίες από τα συντρίμμια της πτήσης MH17, που συνετρίβη τον περασμένο Ιούλιο στην εμπόλεμη ανατολική Ουκρανία. Οι υποστηρικτές αυτής της άποψης «είδαν» στα συντρίμμια μία «νεώτερη έκδοση» του Boeing 777, με μικρές αλλαγές. Ανεξήγητο παραμένει ασφαλώς πού βρισκόταν κρυμμένο επί έξι μήνες το αεροπλάνο, καθώς επίσης και τι απέγιναν οι σοροί των 239 επιβαινόντων,

Απηχθη από εξωγήινους

Χωρίς σχόλια