Δυνατά ταμπούρλα ακούγονται από το βάθος του Μπααζάρ, της οικονομικής

καρδιάς της Τεχεράνης, στη νότια πλευρά της μεγαλούπολης.

Μπααζάρ. Αποτελεί τη… Γουώλ Στρητ του Ιράν, όπου κάθε μέρα χιλιάδες

άνθρωποι περπατούν στους δαιδαλώδεις δρόμους

Τεράστια πολύχρωμα πορτέτα του Αλί και του Χουσεΐν, των πιο ιερών προσώπων για

τους σιίτες μετά τον Προφήτη, καλύπτουν τους τοίχους όλων σχεδόν των κτιρίων.

Τα ταμπούρλα πλησιάζουν και τα παιδιά που τα χτυπούν, φωνάζουν σε όλους να

δώσουν χρήματα για να αγοραστεί φαγητό για τους φτωχούς.

Το Μπααζάρ, και γύρω του όλη σχεδόν η Νότια Τεχεράνη, ζει στους ρυθμούς του

μοχαράμ, του πιο σημαντικού μήνα για τους σιίτες, που θρηνούν για τη δολοφονία

του Χουσεΐν, του γιου του Αλί. Χιλιάδες άνθρωποι περπατούν στους δαιδαλώδεις

δρόμους, όπου χιλιάδες καταστήματα, μαγαζάκια και πλανόδιοι, πουλούν τα πάντα.

Από σέξι εσώρουχα και τσαγιέρες, μέχρι χρυσό και χαλιά.

«Εδώ είναι η Γουώλ Στρητ του Ιράν», μας λέει ένας έμπορος, γελώντας. Οι

γυναίκες είναι ντυμένες με λίγα χρώματα, με σφικτά σκούρα κεφαλομάντιλα και

πολλές, με μαύρο τσαντόρ. H Νότια Τεχεράνη είναι η Τεχεράνη των φτωχών.

H Ισλαμική Επανάσταση

Από εδώ ξεκίνησε η Ισλαμική Επανάσταση και από εδώ οι συντηρητικοί τού

καθεστώτος αντλούν παραδοσιακά ένα σημαντικό μέρος της δύναμής τους. Οι

κόκκινες καρδιές του Αγίου Βαλεντίνου, που πουλούν τα καταστήματα στη Βόρεια

Τεχεράνη, δεν υπάρχουν εδώ. Όπως δεν υπάρχουν πολλές γυναίκες με ατημέλητα

ριγμένη μαντίλα και μακιγιάζ. «Το Μπααζάρ και η Νότια Τεχεράνη είναι ένα από

τα προπύργια των συντηρητικών. Οι πλούσιοι έμποροι διατηρούν προνομιακές

σχέσεις με τους συντηρητικούς και στηρίζουν το καθεστώς», μας αναφέρει η

Μαριάμ, που παρακολουθεί από κοντά τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις στο

Ιράν τα τελευταία χρόνια. «Παλαιότερα, το σύνολο των Μπααζαρί (εμπόρων του

Μπααζάρ) στήριζε το καθεστώς, οι οικονομικές δυσκολίες, όμως, των τελευταίων

ετών και η μεγάλη διαφθορά έχουν κουράσει πολύ κόσμο. Πίσω από τα πορτρέτα του

Αλί και του Χουσεΐν κρύβεται μια λιγότερο μονολιθική πραγματικότητα. Όλα

αμφισβητούνται. Ακόμα και η πίστη στο κρατικό Ισλάμ, που με πείσμα διακηρύσσει

το καθεστώς».

Χανόμαστε στον σκεπαστό λαβύρινθο, χαζεύοντας. «Στο Ισλάμ δεν υπάρχουν

πλούσιοι και φτωχοί, αλλά στο Ιράν υπάρχουν πολύ φτωχοί και πολύ πλούσιοι.

Αυτό δεν είναι Ισλαμική Δημοκρατία», λέει ένας έμπορος που καπνίζει μπροστά

στο μικρό του μαγαζί. «Δεν υπάρχει δικαιοσύνη, δεν υπάρχει ισότητα, αυτό δεν

είναι Ισλάμ», συμπληρώνει χαμηλόφωνα ο γείτονάς του. «Τα πράγματα θα έπρεπε να

είναι διαφορετικά, αν είχαμε πραγματική Ισλαμική Δημοκρατία».

H διαφθορά

«Το πρόβλημα που θα έπρεπε ν’ απασχολεί την κυβέρνηση δεν είναι τα τσαντόρ των

γυναικών, αλλά η οικονομική κατάσταση, οι ανισότητες και η διαφθορά που

μαστίζει τη χώρα», σχολιάζει ένας άλλος έμπορος που έρχεται στην κουβέντα.

«Υπάρχουν, εδώ, έμποροι με διασυνδέσεις, που είναι πάμπλουτοι και πολύ

ικανοποιημένοι από την κατάσταση, αλλά υπάρχουν και πάρα πολλοί άλλοι που

είναι πραγματικά στριμωγμένοι». Στωικά, ανάβουν και οι τρεις τσιγάρο και

επιστρέφουν στις δουλειές τους.