«Dandelion» είναι η πικραλίδα, το φυτό που θεωρείται ότι έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Ο τρόπος με τον οποίο πολλαπλασιάζεται έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον: ο άνεμος παίρνει τους σπόρους όταν αποξηραίνεται ο ανθός του και όπου πέσουν, φυτρώνει ξανά. Αυτός ο κύκλος ζωής ενέπνευσε τους χορογράφους Ερμίρα Γκόρο (Αλβανία) και Χάνες Λάνγκολφ (Γερμανία) να δημιουργήσουν την ομότιτλη παράσταση. Μέσα από αυτή θα φωτίσουν τις σκληρές περιπέτειες των ανθρώπων που μετακινούνται ή ξεριζώνονται με βίαιο τρόπο. Οπως λέει η Ερμίρα Γκόρο, «πρόκειται για μια αλληγορία που επιχειρεί να δώσει το στίγμα της αλλαγής αλλά και της σύνδεσης με νέους κόσμους. Ισως να βρίσκονται ψήγματα από τις προσωπικές επαναστάσεις μας, το θάρρος να παραδοθούμε σε μια άγνωστη πτήση αλλά και τη βεβαιότητα ότι όπου υπάρχει γη υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργηθεί κάτι νέο».

Η Ερμίρα και ο Χάνες συναντιούνται πρώτη φορά στη σκηνή ως δημιουργοί, στο πλαίσιο του 4ου Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Τους ενώνουν, βέβαια, το κοινό παρελθόν τους δίπλα στον καταξιωμένο χορογράφο Λόιντ Νιούσον και η συνεργασία τους με τη διακεκριμένη παγκοσμίως ομάδα του, DV8 Physical Theatre. Αυτή η νέα δημιουργική συνύπαρξη δεν στέκεται απλώς στην ανασύνθεση όσων ήδη γνωρίζουν στο πεδίο της χορογραφικής έρευνας. Συγχωνεύουν διαφορετικά στυλ σε μια κοινή σωματική τεχνική, ανταλλάσσουν υλικά και βιώματα, έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι ένα κράμα σωματικής δεξιοτεχνίας και ποιητικού στοχασμού. Μαζί τους στο συγκεκριμένο εγχείρημα έχουν πέντε ταλαντούχους ερμηνευτές, οι οποίοι με τη σειρά τους ενδυναμώνουν το αίτημα για μια χορογραφία αφηρημένη και πυκνή σε συμβολισμούς.

Τι θέλετε να εξερευνήσετε μέσω του «Dandelion»;

Ερμίρα Γκόρο: Η παράσταση επινοήθηκε με πυρήνα τις ιστορίες των περφόρμερ αλλά και τις δικές μας. Κατά τη διάρκεια των προβών μοιραστήκαμε τις σκέψεις και τις αγωνίες μας, που μπορεί να ήταν διαφορετικές, αλλά μέσω αυτών καταφέραμε να έρθουμε πιο κοντά. Αισθανθήκαμε ότι όλο και περισσότεροι ζούμε σε έναν κόσμο όπου ο χρόνος και η υπομονή για την ανθρώπινη σχέση και η εσωτερική ευαισθησία γίνονται πολύτιμες αξίες, κάτι που απαιτεί μια πιο συνειδητή απόφαση για να τις διατηρήσουμε.

Χάνες Λάνγκολφ: Μιλήσαμε διεξοδικά για το πώς μια ειλικρινής σχέση με τους ανθρώπους μπορεί να μας οδηγήσει πιο πέρα από τις δικές μας ανασφάλειες και τα εμπόδια. Να μας κάνει πιο θαρραλέους να δούμε τον εαυτό μας στην πλήρη εκδοχή του. Με αυτό τον τρόπο μόνο μπορούμε να ζήσουμε μια πιο χαρούμενη ζωή. Με αυτή την παράσταση επιχειρούμε να βουτήξουμε στον εσωτερικό ανθρώπινο κόσμο με όλα τα εμπόδια και τις αναστολές μας και να εντοπίσουμε έναν τρόπο ώστε να φτάνουμε κοντά στην ευτυχία.

Βλέπετε πρόοδο ή οπισθοδρόμηση στην τέχνη του χορού;

Ε.Γ.: Η ομορφιά της τέχνης και φυσικά του χορού βρίσκεται σε μια συνεχώς εξελισσόμενη διαδικασία: οι μέθοδοι, η ποικιλία, η ποικιλομορφία, οι δεξιότητες και οι τρόποι. Ολα αυτά μπορεί να έχουν κρυμμένη τη δύναμή τους σε μια όμορφη και απλά δομημένη κίνηση ή στον τρόπο που επιχειρούν να αφηγηθούν την ιστορία τους πέρα από τις λέξεις.

Χ.Λ.: Νομίζω ότι και οι δυο μας που παίρνουμε έμπνευση από τη ζωή, διαπιστώνουμε πως ό,τι συμβαίνει γύρω μας είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εργασίας μας.

Θα λέγατε ότι ο τρόπος που επιλέγει ένας χορευτής να παρουσιάσει το έργο του μπορεί να είναι ένας δυνατός κοινωνικός και πολιτικός σχολιασμός;

Ε.Γ. Με την κίνηση του σώματος μπορούμε να πούμε πολλά τόσο για την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε όσο και για τις διαπροσωπικές συνδέσεις μας. Ιδιαίτερα τη σημερινή εποχή, οι μικρές ανθρώπινες χειρονομίες μπορούν να χορογραφηθούν μέχρι να συνθέσουν μια μορφή πολιτικής δράσης.

Χ.Λ. Φυσικά, έρχεται το σημείο όπου η συζήτηση απαιτεί την ακριβή λεπτομέρεια της γλώσσας για να ασχοληθεί με πολύπλοκα θέματα. Ωστόσο μέσα από την κίνηση μπορούμε να πυκνώσουμε πολλά συναισθήματα και να δημιουργήσουμε ένα αφήγημα.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΚΚΑΣ. Το συναίσθημα και η απελευθέρωση από τις ενοχές του καθενός μέσα από τα δικά του βιώματα για να επιχειρήσει ένα άλμα εμπιστοσύνης από το εγώ στο σύνολο: αυτός είναι ο θεματικός άξονας της παράστασης λέει ο παραγωγός της Κωνσταντίνος Σακκάς. «Ο χορός μπορεί να αντλήσει τα θέματά του από την κοινωνία και την πολιτική ατμόσφαιρα. Εξερευνώνται έτσι και κάποιοι νέοι σωματικοί κώδικες για να αποτυπωθεί το νόημα του έργου με τον πιο απλό και άμεσο τρόπο». Αυτό που κατευθύνει άλλωστε τη στάση και την κίνηση του ανθρώπινου σώματος, άρα και του χορού, είναι το ψυχολογικό υπόβαθρο του καθενός μας. «Το σώμα δεν μπορεί να κρύψει τίποτα. Και ο τρόπος που θα τα εκφράσει ο χορευτής, η αμεσότητά του παίζουν πολύ σπουδαίο ρόλο σε αυτά που θα αποκαλύψει. Κατά την άποψή μου, αυτά είναι που κάνουν έναν χορευτή σπουδαίο. Ο τρόπος που θα επικοινωνήσει, θα μεταφέρει και θα συνδεθεί με το κοινό».

INFO

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, 1/4, τηλ. 210-9005.800, στις 20.00. Στο Φεστιβάλ που ολοκληρώνεται στις 2/4 συμμετέχουν οι Αρια Μπουμπάκη, Ειρήνη Παπανικολάου και Ηρώ Αποστολέλλη