Το Φεστιβάλ Δράμας δεν είναι ακριβώς φεστιβάλ κινηματογράφου. Είναι περισσότερο ένα κάμπινγκ κινηματογράφου: οι ίδιοι άνθρωποι δουλεύουν την επιχείρηση εδώ και δεκαετίες, οι δε εγκαταστάσεις είναι επίσης ίδιες και παλαιωμένες, ενώ αισθητικά μιλώντας σχεδόν τα πάντα σε ταξιδεύουν στη χρυσή εποχή των ελληνικών 80s.

Αλλά οι θαμώνες κάνουν τη διαφορά: έρχονται με τα νέα τους παιχνίδια κάθε χρόνο γεμίζοντας αυτό το άδειο, σκουριασμένο δοχείο με δημιουργικότητα και ζωή, νεύρο και φευγαλέα ελπίδα –ενώ το βράδυ ξενυχτούν όσο αντέχουν και την επομένη πάλι από την αρχή, μέχρι να προβληθεί και η τελευταία ταινία. Βλέπετε, οι προβολές στο Ολύμπια είναι εξίσου σημαντικές για τους έλληνες σκηνοθέτες με τις ζυμώσεις αλλά και τις συγκρούσεις που προκύπτουν στα στενά της πόλης –οι στιγμές εκείνες δηλαδή που αναγνωρίζει κανείς τους «συμπαίκτες» του στον «αγώνα» που ξεκινά αμέσως μετά τη βραδιά απονομής.

Και ποια ήταν τελικά τα μεγάλα βραβεία; Ο «Κύβος» του Αλέξανδρου Σκούρα (με πρωταγωνιστή τον Μάκη Παπαδημητρίου να λύνει σε χρόνο – ρεκόρ τον κύβο του Ρούμπικ) πήρε τον Χρυσό Διόνυσο για μια ομολογουμένως στρωτή και καλοστημένη δραματική δουλειά, έστω κι αν το θέμα της τραυματισμένης οικογένειας φορέθηκε όσο λίγα φέτος, το «Νανούρισμα της Μαρίας» του Ντίνου Παναγόκου είχε αναμφίβολα αρετές, όχι όμως τόσες που να δικαιολογούν τον Αργυρό Διόνυσο, η υπέροχη Ιωάννα Τρικενέ πήρε, όπως είχαμε προβλέψει το Σάββατο, το βραβείο γυναικείας ερμηνείας για την αξιόλογη «Μάγδα» του Δημήτρη Ζούρα, το αντίστοιχο για τους άνδρες ερμηνευτές πήγε στον Θωμά Χαβιανίδη για τα γλυκύτατα «Γενέθλια» του Δημήτρη Κατσιμίρη ενώ, το βραβείο Ελληνες του Κόσμου δόθηκε αδικαιολόγητα στο κάκιστο «Αντίδοτον» του Μιχάλη Χαπεσίη, ένα καφκικό νουάρ που σχεδόν αχρηστεύει τις αναφορές του.

Η «ΑΛΕΠΟΥ» ΤΗΣ ΛΕΝΤΖΟΥ. Οπως ήταν αναμενόμενο, η ικανότατη Ζακλίν Λέντζου κέρδισε το βραβείο Τώνια Μαρκετάκη –ένα βραβείο στο οποίο η ίδια τόνισε πως «δεν πιστεύει, μια και οι σκηνοθέτες δεν χωρίζονται σε άντρες και γυναίκες» –για τη γνωστή πλέον «Αλεπού», ένα σπαρακτικό πορτρέτο χαμένης αθωότητας στημένο με ιδιαίτερη ευαισθησία. Την ταινία βράβευσαν επίσης η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου, η Ενωση Τεχνικών Κινηματογράφου & Τηλεόρασης, ενώ διακρίθηκε και για τη δουλειά στον ήχο (Στέφανος Ευθυμίου). Ηταν ένα από τα φιλμ που έκαναν τη διαφορά στο φετινό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα της Δράμας, μαζί με κάποια άλλα που μοιράστηκαν τα πιο «αθόρυβα» βραβεία. Γιατί, κατά τη γνώμη μου, η «Αλεπού» μαζί με το «Helga Ar I Lund» της Θέλγιας Πετράκη, το «Νηπενθές» του Γιάννη Συμφώνη και το «Βύθισμα» της Πολύμνιας Παπαδοπούλου-Σαρδέλη αποτέλεσαν, με μεγάλη διαφορά, τις κορυφαίες στιγμές της διοργάνωσης. Ταινίες απολύτως συνεπείς ως προς το σύμπαν που εντέχνως δημιουργούν, ταινίες διαφορετικές, αναπάντεχες, απολύτως κινηματογραφικές, στημένες από σκηνοθέτες με ξεχωριστή γραφή και ταυτότητα.

Τέλος, χαιρετίζουμε τις διακρίσεις του «Twist» του Μιχάλη Παπαντωνόπουλου (εκπληκτική δουλειά στο μοντάζ –κι ας πήρε το αντίστοιχο βραβείο η συμπαθέστατη «Αλίκη στο καφέ» του Δημήτρη Νάκου, με τη Λένα Παπαληγούρα σε πρωταγωνιστικό ρόλο) από την Ομοσπονδία Κινηματογραφικών Λεσχών, αλλά και το βραβείο της Ενωσης Κινηματογραφιστών στη Χριστίνα Μουμούρη για το «Νηπενθές» (που διακρίθηκε για τα σκηνικά και μοιράστηκε το βραβείο φωτογραφίας με τον «Αγρότη» του Στάθη Αποστόλου), ενώ στο βραβείο σεναρίου συναντάμε ξανά τον Κώστα Γεραμπίνη, αυτή τη φορά με τον «Αόρατο», με κεντρικό αντιήρωα τον Θοδωρή του Εκτορα Λιάτσου που ψάχνει στα τυφλά την πορεία προς την ενηλικίωση. Βάζουμε τέλος στην άκρη τις παραφωνίες της τελετής, τις προτροπές του προέδρου της φετινής επιτροπής Ανδρέα Πάντζη προς τους σκηνοθέτες για «καλύτερο ντύσιμο» και τις όποιες διαφωνίες μας για τα βραβεία. Αλλωστε το βράδυ μάς βρήκε, παρέα με νικητές και ηττημένους, στο Φίκα, το μπαρ-στέκι των φεστιβαλιστών όπου, δίχως υπερβολή, ακούγεται η καλύτερη freestyle μουσική πανελληνίως.

ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΤΜΗΜΑ. Οι ανθρακωρύχοι της Ινδίας που καταστρέφουν την υγεία τους για λίγες ρουπίες πρωταγωνιστούν στην ταινία «Mouth of hell» (Σκωτία/Ινδία), δοσμένη μέσα από το βλέμμα του 8χρονου Αναντ. Το φιλμ του Σαμίρ Μεχάνοβιτς πήρε το Grand Prix του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος, ενώ το δεύτερο βραβείο απονεμήθηκε στο «Madam Black» του Αϊβαν Μπαρτζ από τη Νέα Ζηλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

INFO

Από τις 20 έως τις 26 Οκτωβρίου οι ταινίες του Φεστιβάλ Δράμας έρχονται στην Αθήνα. Το ελληνικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, οι βραβευμένες ταινίες του Διεθνούς και επιλεγμένα προγράμματα θα προβληθούν στον κινηματογράφο Τριανόν πριν συνεχίσουν το ταξίδι τους σε άλλες πόλεις και χώρες. Πέρυσι οι ελληνικές ταινίες του Φεστιβάλ Δράμας ταξίδεψαν σε 85 πόλεις και τέσσερις ηπείρους.