Αέρας Νέας Υόρκης άρχισε να φυσά στην καρδιά της Αθήνας από το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής. Αέρας που δεν έφερε άρωμα μόνο τέχνης στην πόλη, αλλά απέπνεε και ελπίδα για όσα μπορούν να αλλάξουν. Ολα αυτά επειδή ο «ασκός» απ’ όπου «πήγαζε» προερχόταν από ένα κτίριο-κόσμημα της Αθήνας το οποίο ύστερα από την πυρκαγιά που το έπληξε πριν δυο δεκαετίες παρέμενε ένα φάντασμα γεμάτο πολύτιμα μυστικά όπως αποδεικνύεται.

Ηταν λίγο μετά τις έξι όταν άνοιξε η βαριά μεταλλική πόρτα της εισόδου στο διώροφο επιβλητικό κτίριο της Κανάρη 1 για όσους είχαν λάβει πρόσκληση στα εγκαίνια της νεοϊδρυθείσας γκαλερί Allouche- Benias, παιδί της νεοϋορκέζικης γκαλερί Αllouche, η οποία στην Αθήνα θα λειτουργεί υπό την εποπτεία του Ερίκ Αλούς και του Τζορτζ Μπενιά, οι οποίοι δραστηριοποιούνται εμπορικά στον χώρο της τέχνης. Αρκετοί ήταν εκείνοι που δεν ήξεραν πού να εστιάσουν το βλέμμα τους: στο εμβληματικό κτίριο που σχεδίασε ο Ερνέστος Τσίλλερ στο τέλος του 19ου αιώνα –γνωστό ως Μέγαρο Δεληγεώργη –ή στα εντυπωσιακά έργα τέχνης τεσσάρων καλλιτεχνών που έδρασαν στην εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης τις δεκαετίες του 1980 και 1990; Κάτω από τις συντηρημένες οροφογραφίες και πάνω από τα μεγάλα μαρμάρινα τζάκια του πλήρως ανακαινισμένου κτιρίου την παράσταση έκλεβαν τα μεγάλων διαστάσεων έργα που συνθέτουν την εναρκτήρια ομαδική έκθεση της γκαλερί. Από τα βιομορφικά, ψυχεδελικά σχήματα του καλιφορνέζου Κένι Σαρφ, στενού φίλου του Αντι Γουόρχολ και εκ των καλλιτεχνών που συνέβαλαν στον επαναπροσδιορισμό της ζωγραφικής μέσα από τη χρήση του λεξιλογίου που σχετίζεται άμεσα με την τέχνη και την κουλτούρα του δρόμου ώς τις φιγούρες με τα έντονα περιγράμματα που μοιάζουν να έχουν ξεπηδήσει από ένα παιδικό μπλοκ ζωγραφικής του επίσης ποπ Ντόναλντ Μπέχλερ. Και από τη ζωγραφική του πορτορικανού Ενοκ Περέζ, που ζει πλέον στη Νέα Υόρκη και συνδυάζει στα έργα του τη ζωγραφική με την τεχνική του τυπώματος, ώς τον Ρος Μπλέκνερ, ο οποίος επιλέγει να εστιάσει –μέσα από την ιδιαίτερη γραφή του που καθιστά κάποιες φορές την εικόνα δυσανάγνωστη –στην έννοια της απώλειας, στο εφήμερο και στην αναζήτηση της ομορφιάς μέσα από δίπολα.

ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΤΙΡΙΩΝ. Στα ευρύχωρα δωμάτια του κτιρίου γρήγορα η συζήτηση δεν άργησε να περιστραφεί μεταξύ του μεγάρου που αποκτά ξανά ζωή και στα έργα τέχνης –στα οποία μελλοντικά θα προστεθούν και εικαστικές δημιουργίες με ελληνικές υπογραφές –ενώ αίσθηση προκάλεσε και η άφιξη της υπουργού Εργασίας Εφης Αχτσιόγλου. «Είναι πολύ σημαντικό ότι ένα εμβληματικό κτίριο ανοίγει στο κοινό με πολιτιστική χρήση, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίες και πολύ σημαντικά έσοδα στα ασφαλιστικά ταμεία (σ.σ. το κτίριο ανήκει στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων) με μηνιαίο μίσθωμα 17.000 ευρώ για δέκα χρόνια», δήλωσε η υπουργός στο «Νσυν», ενώ ανακοίνωσε τη διαδικασία προσεχώς για την αξιοποίηση και άλλων κτιρίων του κέντρου, όπως τα εγκαταλειμμένα ξενοδοχεία Εσπέρια και Αμπασαντέρ. Το διπλανό κτίριο στο Μέγαρο Δεληγεώργη, εξάλλου, επί της Πινδάρου 2, θα παραχωρηθεί στο Κέντρο Ερευνας Θεμάτων Ισότητας. Η βραδιά έκλεισε αργά σε ένα ακόμη κρυμμένο μυστικό –και σπουδαίο πλεονέκτημα –της γκαλερί, την ταράτσα. Εκεί κάτω από τον αττικό ουρανό και με θέα προς τη Βουλή και τον Λόφο του Αρδηττού οι συζητήσεις περί τέχνης κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον επιχειρηματιών και ανθρώπων της τέχνης που έσπευσαν ευχόμενοι τα καλύτερα να γνωρίσουν το νέο εικαστικό εγχείρημα που προστίθεται στην Αθήνα.

INFO

Η ομαδική έκθεση εγκαινίων στην γκαλερί Allouche – Benias (Κανάρη 1) θα διαρκέσει έως τις 30 Αυγούστου