Το παραβάν δεν έκρυψε το «µπάνιο» της Καρυάτιδας

Της Μαίρης Αδαµοπούλου   | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 31/01/2011 07:00 |
 Το παραβάν δεν έκρυψε  το «µπάνιο» της Καρυάτιδας
Τυχεροί µόνο οι φωτορεπόρτερ που κατάφεραν να κρυφοκοιτάξουν από ψηλά και να δουν τις συντηρήτριες να «πυροβολούν» µε λέιζερ τη µαρµάρινη κόρη, για να την καθαρίσουν από τη µαύρη κρούστα που την τυλίγει

«Πλένονται» δηµοσίως µέσα στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης. Μόνο που αντί για σαπούνι οι µαρµάρινες κόρες του Ερεχθείου χρησιµοποιούν... λέιζερ
Πιτσιρίκια που πίστευαν ότι θα δουν να ξετυλίγονται µπροστά στα µάτια τους κινηµατογραφικά εφέ. Μπαµπάδες που έψαχναν αφορµή να ξεκολλήσουν τα καµάρια τους από τον Μποµπ τον Σφουγγαράκη (µην το γελάτε, ακούστηκε και αυτό!). Συντηρητές που έσπευσαν από επαγγελµατική «διαστροφή».

Πάνω-κάτω αυτό ήταν το κοινό – περί τα 80 µε 100άτοµα – που είχε από τις 19.30, τοβράδυ της Παρασκευής, πιάσει «στασίδι» στονµικρό εξώστη που φιλοξενεί τις Καρυάτιδες στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης. ∆εν ήταν και λίγο άλλωστε που θα είχαν την ευκαιρία να δουν µπροστά στα µάτιατους πώς καθαρίζεται µελέιζερ η πρώτη από τις στιβαρές κόρες του Ερεχθείου από την αιθάλη και τις επικαθίσεις αιώνων...

Η «παράσταση» ξεκινάπερασµένες 20.00. Σε ρόλο σκηνής µια πλατφόρµα πάνω στην οποία έχει τοποθετηθεί η Καρυάτιδα. Χρέη αυλαίας εκτελεί η ειδική προστατευτική κουρτίνα που τυλίγει την πλατφόρµα για να µην τεθούν σε κίνδυνο οι επισκέπτες λόγω του λέιζερ. Και πρωταγωνιστέςόχι µόνο η µαρµάρινη κόρη, που ο χρόνος και οι ρύποι την έχουν τυλίξει µε µαύρο πέπλο, αλλά και όλοι όσοι δουλεύουν για να την «ξεπλύνουν» και ναανακαλύψουν την «αυθεντική» της όψη.

«Σύµβολα της Ακρόπολης επί2.500

χρόνια, οι Καρυάτιδεςείδαν πολλά.

Ενιωσαν την Ιστορία ναπληγώνει το σώµα τους. Εζησαν πυρκαγιές, έχασαν τα χέρια τους, είδαν το Ερέχθειο να µετατρέπεται σε χριστιανικό ναό και έδρα του χαρεµιού. Τραυµατίστηκαν από οβίδα κάτα τη διάρκεια της Επανάστασης και έχασαντη µία όταν οΕλγιν αποφάσισε να πάρει την καλύτερα σωζόµενη», λέει στο κοινό που παρακολουθεί ευλαβικά ο πρόεδρος του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής ∆ηµήτρης Παντερµαλής.

«Καθαρίζονταςτην Καρυάτιδα,είναι σαν να τραβάµε µια κουρτίνα και να βλέπουµε τις επεµβάσεις και τις πληγές του παρελθόντος. Πληγές που δεν ξέρουµε αν θα τις κλείσουνε, διότιαποτελούν κι αυτές κοµµάτι της Ιστορίας».

Η µεγάλη στιγµή φτάνει. Η πλατφόρµα σηκώνεται ψηλά. Η κοτσίδα της Καρυάτιδας βρέχεται µε ειδικό υγρό που βοηθά στην απορρόφηση του λέιζερ και οι κουρτίνες τραβιούνται. Την πρώτη µικρή απογοήτευση, επειδή θα παρακολουθούσαν τον καθαρισµό σε οθόνη µέσω κάµερας – τυχεροί µόνο οι φωτορεπόρτερ που είχαν ειδική άδεια λόγω της ηµέρας να δουν απόψηλά τι συνέβαινε πίσω από την κουρτίνα –, ακολούθησε ο ενθουσιασµός.

Κι ήταν όντως εντυπωσιακό, σαν µαγική εικόνα, να βλέπεις µπροστά στα µάτια σου τη µαυρισµένη κοτσίδα να «πυροβολείται» από το λέιζερ και να γίνεται «λευκή».

Πρωτοποριακό πάντρεµα υπέρυθρης και υπεριώδους ακτινοβολίας που «καθάρισε» και τη ζωφόρο του Παρθενώνα. Η τεχνολογία αυτή αναπτύχθηκε από τον αείµνηστο καθηγητή Θεόδωρο Σκουλικίδη και το ΙΤΕ Κρήτης και για αυτήν ζήτησε να ενηµερωθεί και το Βρετανικό Μουσείο, που στο παρελθόν είχε τρίψει µε συρµάτινες βούρτσες τα Γλυπτά του Παρθενώνα για να τα γυαλίσει!

Ενα τέταρτο αργότερα, η παράσταση τελειώνει. Ο συντηρητής του µουσείου Κώστας Βασιλειάδης µαζί µε τον ∆ηµήτρη Παντερµαλή και τον διευθυντή του Ινστιτούτου Ηλεκτρονικής ∆οµής και Λέιζερ του Πανεπιστηµίου Κρήτης, Κώστα Φωτάκη, απαντούν στις απορίες του κοινού.

Και µαθαίνουµε πως για κάθε Καρυάτιδα απαιτούνται τρεις έως τέσσερις µήνες για να καθαριστεί ανάλογα µε το πάχος της κρούστας.Πως τελευταία φορά που συντηρήθηκαν τα αγάλµατα ήταν το 1970, ενώτο 1979 κατέβηκαν από το µνηµείο. Πως η µαύρη κρούστα είναι συγκεντρωµένη κυρίως στα σηµεία που τογλυπτό ήταν στεγασµένο. Η βροχή ξέπλενε την ακάλυπτη πλευρά του, όµως µαζίµε την κρούστα, παρέσερνε και λεπτόµερειες του γλυπτού διάκοσµου.Πως για λόγους ασφαλείας οι συντηρητές δεν µπορούν να δουλέψουν πάνω από ένα δίωρο µε λέιζερ. Και πως η εµπορική αξία του κάθε µηχανήµατος ανέρχεται σε 50.000-60.000 ευρώ, αλλά αυτή τη στιγµή δεν κυκλοφορούν στην αγορά.

INFO
Οσοι δεν κατάφεραν να δουν τον καθαρισµό των Καρυατίδων στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης (Δ. Αρεοπαγίτου 15), καθηµερινά γύρω στις 10.00 µπορούν να παρακολουθούν ζωντανά, µέσω κάµερας, το λέιζερ να «πλένει» την κόρη

Η θέα δεν τους άφηνε να φύγουν

Υστερα από την Καρυάτιδα µε λέιζερ, το µενού προέβλεπε Καρυάτιδα... α λα κρεµ. ∆ιότι εκτός από την επίσηµη παρουσίαση του καθαρισµού, η νύχτα της Παρασκευής ήταν η πρώτη βραδιά που το Νέο Μουσείο Ακρόπολης έµενε ανοιχτό έως τις 22.00, ενώ το εστιατόριό του παρέµεινε ανοιχτό έως τα µεσάνυχτα. Και µπορεί να µην είχε ουρές στην είσοδο λόγω του διευρυµένου ωραρίου – περισσότεροι έφευγαν παρά έκοβαν εισιτήριο στις 19.30 µε 20.00 – αλλά στο εστιατόριο το ντεµπούτο ήταν εντυπωσιακό. Χωρίς κράτηση δεν υπήρχε περίπτωση να βρούµε τραπέζι (µε ελάχιστες εξαιρέσεις για λίγα ζευγάρια) σε έναν χώρο 260 θέσεων. Οπου οι τιµές αρχίζουν από τα πέντε ευρώ για τα πρώτα πιάτα και φτάνουν έως τα 18 για τα κυρίως, ενώ τα ακριβότερα κρασιά κοστίζουν περί τα 30 ευρώ. Η ακαταµάχητη θέα του Ιερού Βράχου και το τσουχτερό κρύο έκαναν τους θαµώνες διστακτικούς να αποχωρήσουν. Και οι σερβιτόροι ευγενικά άρχισαν να τους ζητούν την αποχώρησή τους όταν πια το ρολόι είχε δείξει µισή ώρα µετά τα µεσάνυχτα.

4
Perseas
01/02/2011 12:10
Από''χθές έχω στείλει κάποιο σχόλιό μου σ''αυτό το άρθρο, το οποίο δεν ανέβηκε ποτέ! Νομίζω ότι ούτε προσβλητικό ήταν ούτε η γλώσσα που χρησιμοποίησα ήταν άσχημη. Το να λογοκρίνετε με τέτοιο τρόπο την κριτική των αναγνωστών σας είναι κατάπτυστο και θα έπρεπε να ντρέπεστε!!!
Πηνελοπη Μωρου
31/01/2011 14:12
λειπει η ασφαλεια απο το Μουσειο ? ΛΕΙΠΕΙ ΤΟ ΕΔΙΑΦΕΡΟΝ για αυτα τα αποκτηματα ? Απ την αλλη ....ο κοσμος .....απαιδευτος κι ανεκπαιδευτος !
Κ.Γ.
31/01/2011 12:39
Πρόσφατα ήμουν Λονδίνο και πήγα στο μουσείο να δω τα ελληνικά τους αποκτήματα. Με θλίψη διαπίστωσα ότι όχι μόνο μπορούσες να βγεις φωτογραφία μαζί τους αλλά όποιος ήθελε μπορούσε να αγκαλιάσει την Καρυάτιδα και να φωτογραφηθεί μαζί της σαν δυο καλά φιλαράκια...Αυτό συνέβαινε και με τα αιγυπτιακά τους αποκτήματα τα οποία χουφτώνονταν άνετα από τους τουρίστες...Γενικά όλη η ατμόσφαιρα του μουσείου ήταν ίδια με αυτή που υπάρχει στην Ντίσνευλαντ...
Perseas
31/01/2011 11:18
Δεν κατάλαβα τον ειρωνικό τόνο! Κακό είναι δηλαδή να δεί ο κόσμος και τα παιδάκια πως συντηρείται ένα αρχαίο μνημείο; Ή μήπως έπρεπε κι εμείς να τα τρίβουμε με σιδερόβουρτσες όπως οι "φίλοι" μας οι Άγγλοι; Νομίζω ότι όταν κάποιος δημοσιογράφος δε μπορεί να βρεί ρεποράζ της προκοπής που να "πουλάει", απλά εφευρίσκει "προβλήματα" και τα προβάλλει με τον τρόπο που φαίνεται στο παρόν άρθρο! Αντί να πείτε μπράβο στους επιστήμονες από το ΙΤΕ που βρήκαν ένα τρόπο να ανανεώσουν τα μνημεία μας χωρίς να τα καταστρέφουν, όπως μέχρι τώρα έκανε το Λούβρο, το μουσείο του Βερολίνου, το Βρεττανικό μουσείο και όλα τα μουσεία ανά τον κόσμο που "φιλοξενούν" τους θησαυρούς μας, φροντίζετε (άγνωστο με ποιόν σκοπό) να ευτελίζετε την προσφορά τους με ένα τέτοιο άρθρο!