6 ευρώ βάζει το κράτος, 4 οι οικογένειες, όπως προκύπτει από έρευνα που δημοσιοποίησε χθες το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής

ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΑΚΡΙΒΑ
ΤΗ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 26/04/2017 08:00 |
Πληρώνουμε ακριβά <br> τη δωρεάν παιδεία

«Ολοι οι Ελληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια»
Σύνταγμα της Ελλάδας, άρθρο 16, παρ. 4

Το συνταγματικό δικαίωμα στη δωρεάν παιδεία όμως οι Ελληνες το πληρώνουμε εν τέλει πανάκριβα, αφού, όπως προκύπτει από έρευνα που δημοσιοποίησε χθες το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, ούτε λίγο ούτε πολύ οι οικογένειες το 2014 πλήρωσαν 4 ευρώ για κάθε 6 ευρώ που έβαλε το κράτος! Συνολικά κατέβαλαν σχεδόν... 3,8 δισ. ευρώ για τις πάσης φύσεως εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών τους. Από αυτά τα χρήματα, που αποτελούν ποσοστό περίπου 40% των συνολικών δαπανών (δημόσιων και ιδιωτικών) για την παιδεία, τα 1,4 δισ. ευρώ αφορούσαν δαπάνη για εξωσχολική υποστήριξη και συγκεκριμένα 500,8 εκατ. ευρώ για δίδακτρα φροντιστηρίων, 271 εκατ. ευρώ για ιδιαίτερα μαθήματα και 660,1 εκατ. ευρώ για ξένες γλώσσες. Δηλαδή για δραστηριότητες που, υποτίθεται, ότι παρέχονται στο δημόσιο σχολείο. Τα υπόλοιπα χρήματα διατέθηκαν για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία (973 εκατ. ευρώ) και για να σπουδάσουμε τους φοιτητές μας σε εσωτερικό και εξωτερικό (834 εκατ. ευρώ). Επίσης οι οικογένειες πλήρωσαν 253 εκατ. ευρώ σε σχολικά βιβλία-βοηθήματα, 186 σε μαθήματα πληροφορικής, τέχνης κ.λπ. και 66 εκατ. σε μπέιμπι σίτινγκ - ώστε να μπορούν να δουλεύουν για να πληρώνουν...

Οπως σημειώνουν οι ερευνητές, υπό τον επιστημονικό σύμβουλο του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ Νίκο Παΐζη, η δημόσια δαπάνη για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ανήλθε το 2014 σε 1.528,9 ευρώ ανά μαθητή, που αντιστοιχεί στο 64,3% της συνολικής δαπάνης (δημόσια και ιδιωτική) για Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (2.343,8 ευρώ ανά μαθητή), ενώ το 35,7% (814,9 εκατ. ευρώ) αφορά τις ιδιωτικές δαπάνες για Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Αντίστοιχα, η δημόσια δαπάνη για Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το ίδιο έτος είναι οριακά υψηλότερη, 1.588 ευρώ ανά μαθητή, που αντιστοιχεί στο 49,3% της συνολικής δαπάνης για Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (3.218,2 ευρώ ανά μαθητή), ενώ το 50,7% (1.630,2 εκατ. ευρώ) αφορά τις ιδιωτικές δαπάνες για Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Από τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι η δημόσια δαπάνη ανά μαθητή για Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το 2014 είναι οριακά υψηλότερη της αντίστοιχης για Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ η ιδιωτική δαπάνη ανά μαθητή για Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση την ίδια χρονιά είναι διπλάσια της αντίστοιχης για Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Αυτό σημαίνει ότι στη χώρα μας η εκπαίδευση χρηματοδοτείται από τις δύο πηγές χρηματοδότησης (κράτος - οικογένειες) με μια αναλογία 60-40.

Συγκεκριμένα, το 2014 οι πραγματοποιηθείσες συνολικές (δημόσιες και ιδιωτικές) δαπάνες για εκπαίδευση ανήλθαν στο ποσό των 9.387,4 εκατ. ευρώ (ποσό που αντιστοιχεί στο 5,3% του ΑΕΠ), εκ των οποίων το 59,8% (5.614,8 εκατ. ευρώ) αφορά τις δημόσιες δαπάνες για εκπαίδευση, ενώ το 40,2% (3.772,6 εκατ. ευρώ) αφορά τις ιδιωτικές δαπάνες για εκπαίδευση αντίστοιχα. Χωρίς αυτές, το ποσοστό επί του ΑΕΠ που το κράτος ξοδεύει για τα παιδιά του πέφτει στο εντελώς ανεπαρκές 3,16%. Και αυτά συμβαίνουν παρά τη μείωση της δημόσιας δαπάνης για εκπαίδευση κατά 54,7% ή κατά 4,5 δισ. ευρώ έναντι του 2008 και την ανάλογη μείωση της ιδιωτικής δαπάνης κατά 31,8% ή κατά 1,7 δισ. ευρώ έναντι του 2009, λόγω της κρίσης.

Απουσία στρατηγικής
Οπως τόνισε στην ομιλία του ο διευθύνων σύμβουλος του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ Μιχάλης Κουρουτός αλλά και όπως συμφώνησαν - παρά τις διαφορετικές προσεγγίσεις - όσοι πήραν τον λόγο στην εκδήλωση, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν πάσχει μόνο από τις συνέπειες της κρίσης, αλλά οι παθογένειές του οφείλονται κατά κύριο λόγο στη διαχρονική έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού.

Αναφερόμενος στις δαπάνες για την εκπαίδευση, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου σημείωσε ότι το ποσοστό του 3,16% του ΑΕΠ «έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία να το λέμε, να το πιέζουμε από παντού να γίνει μέρος τής πιο επίσημης θέσης μας, διότι δεν μπορεί οι θεσμοί να επιμένουν στο 4,4% και να μας λένε ότι δεν ξέρουμε να διαβάζουμε τα στοιχεία ή ότι δεν είναι έγκυρα. Ξέρετε ότι από το 3,16% έως το 4,4% είναι κάποια δισεκατομμύρια η διαφορά».

Και επανέλαβε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, χωρίς όμως να προσδιορίσει τον χρόνο και τον αριθμό. Παρόντες στην παρουσίαση ήταν επίσης η υπεύθυνη του Τομέα Παιδείας ΝΔ Νίκη Κεραμέως και ο πρώην υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, ο οποίος τόνισε ότι τα Μνημόνια αφήνουν πίσω τους σχολεία υποστελεχωμένα σε προσωπικό με ανεπαρκώς συντηρούμενες υποδομές, συνεπώς στόχος προτεραιότητας πρέπει να είναι η αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση.


Στα πρόθυρα της κατάρρευσης το εκπαιδευτικό σύστημα
Αλλα ευρήματα της έρευνας του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ περιγράφουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα στα πρόθυρα της κατάρρευσης, καθώς διαπιστώνεται μείωση και γήρανση του διδακτικού προσωπικού, μείωση μαθητών λόγω υπογεννητικότητας αλλά αύξηση αλλοδαπών μαθητών, οριακή επάρκεια υποδομών χωρίς δαπάνες ανανέωσης, εγκατάλειψη του σχολείου από όχι μικρό αριθμό παιδιών, εξάντληση οικονομικών πόρων, αλλά και γεωγραφικές εκπαιδευτικές ανισότητες στα παραγόμενα εκπαιδευτικά αποτελέσματα στις διάφορες περιοχές της χώρας. Ενδεικτικά, το ΚΑΝΕΠ κατέγραψε σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το 2014 τα εξής:

* Συνεχή μείωση του μαθητικού πληθυσμού των δημοτικών σχολείων κατά 4,5% ή κατά 29.615 μαθητές/-τριες έναντι του 2004 (το φαινόμενο θα επιδεινωθεί λόγω υπογεννητικότητας).

* Φοιτούσαν 142.613 αλλοδαποί μαθητές και συγκεκριμένα: 17.253 στο Νηπιαγωγείο, 67.410 στο Δημοτικό, 32.477 στο Γυμνάσιο, 13.557 στο Γενικό Λύκειο και 11.916 στο Επαγγελματικό Λύκειο & ΕΠΑΣ.

Φοιτούσαν σε ειδικές τάξεις του Νηπιαγωγείου 1.936 μαθητές/-τριες και 22.930 μαθητές/-τριες φοιτούσαν σε ειδικές τάξεις του Δημοτικού.

*  Η επάρκεια των υποδομών (αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, βιβλιοθήκη, γυμναστήρια) στον δημόσιο τομέα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ήταν οριακά επαρκής αλλά δεν καταγράφονται παρά ελάχιστες σχετικές δαπάνες για ανακαίνιση των υποδομών και ανανέωση του εξοπλισμού.
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι εκτός από τα εργαστήρια φυσικών επιστημών και πληροφορικής, με τα οποία έχει πλέον εξοπλιστεί η πλειονότητα των σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εμφανίζονται σημαντικές ελλείψεις σε εργαστήρια ξένων γλωσσών και τεχνολογίας, καθώς και σε άλλες βασικές υποδομές μιας σχολικής μονάδας, όπως η βιβλιοθήκη, το γυμναστήριο και οι αίθουσες πολλαπλών χρήσεων.

* Το διδακτικό προσωπικό της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μειώθηκε κατά 32.717 έναντι του 2008.

*  Γήρανση του διδακτικού προσωπικού με μέση ηλικία εκπαιδευτικών 41,4 ετών στο Νηπιαγωγείο, 42,2 στο Δημοτικό, 45,7 στο Επαγγελματικό Λύκειο, 46,3 στο Γυμνάσιο και 47,5 στο Γενικό Λύκειο.

*  Διέκοψαν αδικαιολόγητα τη φοίτησή τους πριν τη λήξη της χρονιάς συνολικά 37.610 μαθητές/-τριες.

*  Υπηρετούν στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση συνολικά 10.948 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί όταν οι αντίστοιχες ανάγκες για το σχολικό έτος 2017-2018 εκτιμώνται τουλάχιστον διπλάσιες του 2014.



4,5% ήταν το 2014 η μείωση του μαθητικού πληθυσμού των Δημοτικών Σχολείων σε σύγκριση με το 2004

37 χιλιάδες μαθητές/τριες διέκοψαν αδικαιολόγητα τη φοίτησή τους πριν από τη λήξη της χρονιάς, το 2014





ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
10
σειζης
27/04/2017 00:45
αν ο ελληνας ειχε παιδεια ελληνικη δεν θα ηταν σκλαβος του καθε πολιτικου νταβατζη ..απλα πραγματα
Φ
26/04/2017 19:14
Το πρόβλημα δεν είναι το κόστος της παιδείας, είναι η ποιότητά της. Βασικά πληρώνουμε τα κεκτημένα δικαιώματα και την σχεδόν παντελή έλλειψη υποχρεώσεων. Οι διδάσκοντες, των σπανίων οσίων εξαιρουμένων, θεωρούν οτι δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στον διορισμό και στην συνταξιόδηση και εισπράττουν τα εύσημα που ο κλάδος τους αξίζει.
KS
26/04/2017 18:48
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στον κόσμο με μηδενικά δίδακτρα παντού και για όλους, και μιλάτε για μη-δωρεάν παιδεία ??? Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο με δωρεάν βιβλία και παραπονιέστε για τα επιπλέον βιβλία που αγοράζουμε? Βάζετε στα έξοδα για την παιδεία το κόστος του .... "μπέιμπι σίτινγκ¨. Βάλατε μέσα και τα ενοίκια των φοιτητών και το σούπερ μάρκετ τους!!! Στη μοναδική χώρα με εντελώς δωρεάν εστίες? Και, σε μερικά πανεπιστήμια, 3 γεύματα δωρεάν τη μέρα? Βάζετε μέσα στα έξοδα της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης και τα έξοδα της ιδιωτικής? Δε σοβαρεύεστε λίγο λέω εγώ εκεί στα ΝΕΑ? Ναι, πιο δωρεάν από την Ελλάδα δεν υπάρχει σε ΚΑΜΙΑ χώρα του πλανήτη Γη. Αλλά για τα εξωγήινα πράγματα, ίσως και να έχετε δίκιο... Α, και κάτι άλλο... "Δωρεάν" δεν υπάρχει. Κάποιος πληρώνει, και οι απάντηση είναι "Εμείς με τους φόρους μας και τα κορόιδα οι ξένοι". Αν θέλετε πιο δωρεάν (δωρεάν νοίκια για τους φοιτητές, δωρεάν σούπερ μάρκετ και ό,τι άλλο σας κατέβει) ή θα πρέπει να ανεβούν οι φόροι ή να πείσετε τα κορόιδα τους ξένους να γίνουν μεγαλύτερα κορόιδα... Το τελευταίο δεν το βλέπω...
128
26/04/2017 12:35
Οι ίδιοι οι γονείς και τα παιδιά απαξιώνουν τη δημόσια εκπαίδευση επιλέγοντας να πάνε σε φροντιστήρια και ιδιωτικά σχολεία. Αν μπει κανείς σε σχολική αίθουσα σήμερα θα δει την ολοφάνερη έλλειψη σεβασμού των μαθητών προς το διδακτικό προσωπικό.
σειζης
28/04/2017 22:43
τα παιδια φταινε και ειδικα τα βρεφη ..ολα απο εκει ξεκινανε
Ποιο έξυπνοι είστε εσείς δηλαδή
26/04/2017 11:34
Να μην την πληρώνεται και να κάνετε οικονομία. Όπως παντού αλλού στην Ευρώπη.
zz
26/04/2017 10:20
Δωρεάν παιδία η ΕΛΛΑΔΑ είχε μέχρι το 1974 , μετά άρχισε η (δημοκρατική) ασυδοσία , μπέρδεψαν κάποιοι την ελεύθερη αγορά με τον παράνομο πλουτισμό , αρέσει η όχι η ποιότητα της εκπαίδευσες έπεσε σε χαμηλά επίπεδα προς όφελος τον ιδιωτικών φροντιστηρίων , όλα έγιναν με συμφωνεί γνώμη τον μετέπιπτα κυβερνήσεων και όχι αυθόρμητα από κάποιους που ξαφνικά ανακάλυψαν ότι η ώρες διδασκαλίας δεν είναι επαρκείς για μετάδοση γνώσεις από καθηγητή προς μαθητευόμενους , βλέπετε καλλίτερα μπορεί κάποιος να εμπεδώσει εάν αδειάζει η τσέπη του , έτσι έκριναν και κρίνουν οι (δημοκράτες) ΈΛΛΗΝΕΣ καθηγητές , φυσικά μαζί τους και το υπουργείο παιδείας .
Κκ
26/04/2017 14:32
Την παιδεια πρωτιστως την καταστρεψε η ιδια η ΟΛΜΕ (παιρνοντας καθοδηγηση απο τις δημοκρατικες δυναμεις) για ευκολο πλουτισμο , την λειτουργια φροντιστηριων , ιδιαιτερων μαιηματων, μη ελεγχο, μη αξιολογηση κλπ κλπ ..... μεχρι το 1974 χιλιαδες ελληνοπουλα ειχαν μπει στο πανεπιστημιο μονο με διαβασμα και σχολικη επαιδευση.... ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΜΠΟΥΡΔΕΣ ....
26/04/2017 19:26
Πες το καθαρά, μη διστάζεις: από το 1974 και μετά αναθρέψαμε ΧΑΖΟΠΑΙΔΑ. Που σήμερα ψηφίζουν, με τα αποτελέσματα που όλοι βλέπουμε γύρω μας.
tt
26/04/2017 13:40
ΖΖ Καταλάθος σε έκανα το δαχτυλάκι κάτω συγνώμη από μένα έχεις το δαχτυλάκι πάνω Ξεχάσεις να πείς μόνο για τα σχόλια στο εξωτερικό εκεί δηλαδή που στέλνονται δάσκαλοι της κομματικής γραμμής και εκτός αν δάσκαλοι προσπαθούνε να περάσουν και τις κομματικές τους ιδεολογίες στους υπόλοιπους έλληνες του εξωτερικού αλλά δεν είναι μόνο αυτό το κακό στο χειρότερο κακό είναι Πως το ελληνικό κράτος και τα τομάρια αυτοί οι δάσκαλοι στο εξωτερικό έχουν ξεχάσει το αρχαίο ελληνικό ρητό εκεί που ζεις είναι η Πατρίς έτσι εάν στέλνουν μόνο σε ένα σχολείο στο εξωτερικό όπου υπάρχουν πολλοί έλληνες έναν δάσκαλο όποιος να μάθαινε πραγματικά τα ελληνικά σ' αυτά τα ελληνόπουλα τα υπόλοιπα άλλα άστα Στους δασκάλους του κράτους εκεί αλλά δυστυχώς τα ελληνικά και το σχολεία έχουνε γίνει για να κονομάνε μόνο αυτοί οι δάσκαλοι του κόμματος η παιδεία γενικά είναι ένα μπάχαλο στην Ελλάδα όλοι ασχολούνται με τα κόμματα και κανένας με την παιδεία Τα σχόλια αυτά στο εξωτερικό όλα πρέπει να κλείσουν απλά το κράτος να βάλει να μάθει σε ποιες περιοχές των κρατών αυτόν υπάρχουν έλληνες και να πάει στα κράτη αυτά και να πει ότι στέλνουμε κι εμείς έναν δάσκαλο όποιος θα μάθει απταίστως τα ελληνόπουλα στα σχολεία τους τα ελληνικά και όχι να κάνουν σχόλια από το δημοτικό μέχρι και το λύκειο στην Γερμανία παραδείγματος χάριν Και σε άλλα κράτη τα σχόλια αυτά με πλήρη των τάξεων τους για εμένα είναι γκέτο και πεταμένα λεφτά του ελληνικού κράτους το ελληνικό κράτος φυσικά το γνωρίζει ότι αυτά τα σχολεία έχουνε γίνει μόνο και μόνο με εξυπηρετούν πολιτικές σκοπιμότητες οι δάσκαλοι αυτοί όλοι είναι πολιτικοποιημένοι και το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να παίρνει το διπλό μισθό τους 3000 $ στο εξωτερικό Και επίσης μιστό στην Ελλάδα δηλαδή διπλός μισθός κοιτάτε πόσα δισεκατομμύρια πετιούνται για αυτούς τους απατεώνες επίσης οι δάσκαλοι στην Ελλάδα είναι το τελευταίο πράγμα που υπάρχει αυτή κατέστρεψαν την Ελλάδα η μάλλον και αυτή κατέστρεψαν την Ελλάδα ο καθρέφτης του κράτους αυτού είναι η παιδεία που δίδαξαν Έχω πάρει για ένα ιστιοφόρο να αγοράσω τηλέφωνο και αυτός που το πουλούσε ήταν δάσκαλος και μάλιστα μαθηματικός και μου λέει τη δεκαετία του 2000 ότι τα κονομάω και μαύρα άντε τώρα να βγάλεις από τέτοιους δασκάλους απ' το μυαλό τους να μάθεις τα Παιδιά γράμματα που το μυαλό τους είναι μόνο πως θα κλέψουν το ελληνικό κράτος και πως θα κονομήσουμε για εμένα είναι μία μεγάλη αλητεία καθηγητές πρύτανης και δάσκαλοι Το θέμα των σχολείων του εξωτερικού κανένας δεν το έχει θέσει αυτό είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα διότι δεν μπορούν οι έλληνες του εξωτερικού να στέλνουν οι ηλίθιοι τα παιδιά τους αυτά τα γκέτο έχω παραδείγματα που παιδιά που σπούδασα στη Γερμανία σε τέτοια σχόλια δεν μπορούν στη Γερμανία να βρω δουλειά γιατί καν δε γνωρίζουν την γερμανική διάλεκτο αυτό είναι το ελληνικό το κράτος και οι σκέψεις του