Μάλιστα ο Αλφρέδος δεν έχει ακόμα πλήρη γνώση τι ακριβώς θα ισχύσει του χρόνου, αφού την επόμενη εβδομάδα το υπουργείο Παιδείας θα παρουσιάσει αναλυτικά την υπουργική απόφαση για τον τρόπο υπολογισμού των μορίων των υποψηφίων για τα ΑΕΙ και άλλες αναγκαίες λεπτομέρειες.
Αυτοί που φοιτούν σήμερα στις Α’ και Β’ Λυκείου πιθανότατα θα εξεταστούν με το σύστημα που θα εφαρμοστεί πρώτη φορά του χρόνου, εκτός αν γίνει κάποια διορθωτική παρέμβαση εφόσον προκύψουν ζητήματα από την πρώτη εφαρμογή του.
Οσοι φοιτούν σήμερα στην Γ’ Γυμνασίου, ενδεχομένως θα εξεταστούν με… νεότερο νέο εξεταστικό, δηλαδή με τρίτο σύστημα, αφού το τωρινό λεγόμενο «νέο» το 2019 ή το 2020 μάλλον θα αλλάξει πάλι. Αν, πάλι, μόλις μπήκε κάποιος μαθητής στο Γυμνάσιο, τότε πια δεν μπορεί να είναι σίγουρος για τίποτα μέχρι να φτάσει στο τέλος του Λυκείου. Μπερδευτήκατε εντελώς; Κι όμως τα πράγματα είναι απλά!
Οπως χαρακτηριστικά είπε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης ανακοινώνοντας την έναρξή του, «θα ασχοληθούμε με το σύνολο της Εκπαίδευσης από τα κάτω προς τα πάνω. Από την προσχολική ηλικία, το δημοτικό και το γυμνάσιο, από την ειδική αγωγή και, βεβαίως, με επίκεντρο τη μορφωτική αναβάθμιση και αυτονομία του σχολείου, του λυκείου, ώστε να μη λειτουργεί ως μονόδρομος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Χωρίς βιασύνες θα αναζητηθεί νέος τρόπος εισαγωγής στα πανεπιστήμια με την αξιοποίηση της διεθνούς εμπειρίας, προσαρμοζόμενης όμως στα ελληνικά δεδομένα».
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το εξεταστικό σύστημα, έστω κι αν δεν αποτελεί προτεραιότητα του διαλόγου, θα αλλάξει και πάλι σε λίγα χρόνια, ως αποτέλεσμα της γενικότερης αλλαγής. Μάλιστα όταν ρωτήθηκε αν θα υλοποιήσει τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ για κατάργηση των εξετάσεων ο Φίλης είπε ότι οι θέσεις του κυβερνώντος κόμματος δεν προκαταλαμβάνουν τις αποφάσεις των επιτροπών στις οποίες θα διεξαχθεί ο διάλογος: «Θα ήταν λάθος να προκαταλάβω το ποιο θα είναι το σύστημα πρόσβασης των παιδιών στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ. Θα ήταν σαν να ακυρώνω αυτή τη διαδικασία του διαλόγου και μάλιστα για ένα θέμα το οποίο, επαναλαμβάνω, δεν έχει άμεση εφαρμογή, δεν είναι για αύριο. Θέλει μελέτη και όχι αναστάτωση» είπε χαρακτηριστικά.
ΤΡΕΙΣ ΤΟΜΕΙΣ. Πέραν του Εξεταστικού, ο διάλογος –που θα διαρκέσει έως τον Απρίλιο του 2016 –θα διεξαχθεί σε τρία επίπεδα:
* Στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας το οποίο ανασυγκροτείται με πρόεδρο τον καθηγητή Νίκο Θεοτοκά. Στο όργανο αυτό συμμετέχουν κοινωνικοί φορείς και κοινωνικοί εταίροι. Στόχος είναι σε πρώτη φάση μέχρι τις γιορτές να εντοπιστούν και να διατυπωθούν τα προβλήματα και οι προτεραιότητες και αμέσως μετά σε ομάδα συνεργασίας αλλά και σε δημόσιες εκδηλώσεις, να γίνει συζήτηση για τις αναγκαίες και ρεαλιστικές λύσεις. Σύντομα θα λειτουργήσει και ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Εκπαίδευση θα είναι κάποιο νέο είδος Σχεδίου Αθηνά με σύμπτυξη τμημάτων, θέσπιση διατμηματικών προγραμμάτων σπουδών, όπως στο εξωτερικό υπάρχουν τα λεγόμενα join degrees (κοινά πτυχία), δυνατότητα στους φοιτητές να επιλέγουν διαφορετικά μαθήματα ώστε να αποτελούν τα μαθήματα αυτά έναν ατομικό κορμό σπουδών κ.ά.
Πάντως το κείμενο βάσει του οποίου θα αρχίσει η συζήτηση, όπως το έθεσε ο Νίκος Φίλης, «δεν θα είναι θέσεις αναλυτικές ανά βαθμίδα Εκπαίδευσης αλλά διατύπωση προβλημάτων που διατρέχουν την Εκπαίδευση». Ωστόσο «δεν θα είναι χωρίς άποψη το κείμενο. Στην πορεία μπορεί να τροποποιηθεί η άποψη, αλλά ξεκινάμε με μία άποψη διατυπωμένη».