Θα ήταν ο μεγάλος ποδηλατόδρομος της παραλίας με μήκος 35 χιλιόμετρα από το Φάληρο έως τη Βάρκιζα. Το σχέδιο για τη δημιουργία του είχε ανακοινωθεί από την τότε υπουργό Τουριστικής Ανάπτυξης Φάνη Πετραλιά τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2007. Ομως το φιλόδοξο σχέδιο για τις ποδηλατοβόλτες δίπλα στη θάλασσα έχει μείνει στα χαρτιά.

Παρόμοια τύχη έχουν τα τελευταία χρόνια κι άλλα σχέδια για την κατασκευή ποδηλατοδρόμων στην Αττική. Εξαγγέλθηκαν μάλιστα από υπουργούς, ανακοινώθηκαν, παρουσιάστηκαν, όμως ουδέποτε υλοποιήθηκαν. Αυτό που συνέβη και οι ποδηλατόδρομοι έμειναν στα χαρτιά και τα σχέδιά τους στα συρτάρια είναι ό,τι συμβαίνει συχνά με πολλά άλλα έργα στην Ελλάδα, σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος και υπεύθυνος της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ Θάνος Βλαστός.

«Ενας υπουργός εξαγγέλλει έναν ποδηλατόδρομο –κι αυτό είναι σημαντικό –αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει συνέχεια στο ελληνικό κράτος» λέει ο καθηγητής. Και συνεχίζει: «Αλλάζει η κυβέρνηση ή αλλάζει ο υπουργός και συνήθως ο νέος υπουργός δεν θέλει να συνεχίσει αυτά που έκανε ο προηγούμενος. Θέλει να κάνει κάτι άλλο για να ξεχωρίσει. Επειτα είναι και η γραφειοκρατία. Οι διαδικασίες για ένα έργο προχωρούν αργά και με τις αλλαγές υπουργών καθυστερούν κι άλλο. Γι’ αυτό λοιπόν ένα έργο κολλάει».

Τόσο για τον ποδηλατόδρομο Παναθηναϊκό Στάδιο – Φαληρικός Ορμος όσο και για τον ποδηλατόδρομο Αλσος Χωροφυλακής – Αλσος Ιλισίων στη συνέντευξη Τύπου που είχε δώσει το υπουργείο Μεταφορών το 2008 είχε ανακοινωθεί πως στόχος ήταν η κατασκευή τους να έχει ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια, δηλαδή το 2010.

Παρά τις καθυστερήσεις πάντως, το ενθαρρυντικό για τον καθηγητή κ. Βλαστό είναι ότι πλέον η νοοτροπία τόσο της κεντρικής διοίκησης (υπουργείων) όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης για το ποδήλατο έχει αλλάξει. «Εχουν καταλάβει ότι το ποδήλατο πρέπει να είναι μέσα στους σχεδιασμούς για τα έργα στις πόλεις». Κρίνει δε ως σημαντικό το γεγονός ότι το μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλάτου της Αθήνας που σχεδίασε και μελέτησε το ΕΜΠ (Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας) εντάχθηκε τελικώς στο νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας. «Αυτό μετράει πάρα πολύ. Οταν μία υπηρεσία θα κάνει ένα έργο σε μεγάλο δρόμο, θα ξέρει πως πρέπει να λάβει υπόψη της αυτό το δίκτυο. Διότι το Ρυθμιστικό πλέον ψηφίστηκε. Είναι νόμος».

Χωρίς χρηματοδότηση. Το νότιο τμήμα του ποδηλατικού άξονα Κηφισιά – Φαληρικός Ορμος, δηλαδή ο ποδηλατόδρομος Γκάζι – Φάληρο, έχει αρχίσει να κατασκευάζεται εδώ και δύο μήνες. Εντούτοις τα νέα για το βόρειο τμήμα του ποδηλατικού άξονα που είναι και το μεγαλύτερο, μήκους 16,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 9.240.000 ευρώ –έργο επίσης του ΥΠΕΚΑ –δεν είναι το ίδιο ενθαρρυντικά.

Τον Σεπτέμβριο ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης είχε πει πως γι’ αυτό το κομμάτι έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση των δημοτικών συμβουλίων και αναμένεται η προκήρυξη του έργου. Ωστόσο, ο καθηγητής στο ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος Θάνος Βλαστός κρούει τον κώδωνα του κινδύνου τονίζοντας πως υπάρχει κίνδυνος το έργο να καθυστερήσει και να κολλήσει. «Αυτή τη στιγμή, απ’ όσο γνωρίζουμε, το έργο δεν έχει χρηματοδότηση. Είχε διαγραφεί από το προηγούμενο ΕΣΠΑ. Θα πρέπει λοιπόν τώρα να μπει στο νέο ΕΣΠΑ, στο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης προκειμένου να προχωρήσει».