Δεν βρίσκονται τυχαία στην πρώτη εικοσάδα της παγκόσμιας κατάταξης των χωρών που καταναλώνουν τον περισσότερο καφέ. Οι Eλληνες ξοδεύουν κάθε χρόνο ούτε λίγο ούτε πολύ 700 εκατ. ευρώ για να αγοράσουν περίπου 29-30 χιλιάδες τόνους καφέ. Καταναλώνουν περίπου 5 κιλά καφέ ο καθένας ετησίως ενώ από την ποσότητα αυτή το 47% αφορά τον ελληνικό καφέ.

 Αν και η οικονομική κρίση περιόρισε συνολικά τις αγορές και τις εξόδους των Eλλήνων, αυτό δεν φαίνεται να είχε αντίκτυπο στις πωλήσεις των εταιρειών καφέ στη χώρα μας.

Το 2013 η συγκεκριμένη αγορά να παρουσίασε σταθεροποίηση τόσο σε όγκο όσο και αξία, επηρεαζόμενη θετικά από τη γενικότερη τάση των καταναλωτών να παραμένουν περισσότερο χρόνο σπίτι. Υπολογίζεται ότι το 70% της κατανάλωσης καφέ γίνεται πλέον στο σπίτι και μόλις το 30% σε καφετέριες και άλλα σημεία εκτός κατοικίας.

Από τα είδη καφέ, σύμφωνα με στοιχεία της ICAP («Κορυφαίοι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας 2014»), ο ελληνικός παραμένει σταθερά και με διαφορά πρώτος στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Αυτό σύμφωνα με μελέτες οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην τάση των καταναλωτών να προτιμούν ελληνικής προέλευσης προϊόντα αλλά και στη στροφή μέρους του νεανικού κοινού σε αυτήν την κατηγορία. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι τα 47 από τα 100 φλιτζάνια που καταναλώνονται είναι ελληνικός καφές. Αντίστοιχα, μερίδιο της τάξης του 33% κατέχει ο καφές μηχανής (φίλτρου και εσπρέσο), ενώ ο στιγμιαίος καφές ακολουθεί με μερίδιο 20%.

Στελέχη της βιομηχανίας καφέ εκτιμούν ότι ένα από τα δυνατά σημεία της συνολικής αγοράς καφέ στην Ελλάδα είναι το γεγονός ότι ο καφές αποτελεί καθημερινή συνήθεια και τρόπο ψυχαγωγίας για τον έλληνα καταναλωτή και ως εκ τούτου δέχεται τις μικρότερες επιπτώσεις από τις αρνητικές συνέπειες της κρίσης. Αυτός είναι και ο λόγος που τα τελευταία χρόνια όλες οι εταιρείες του κλάδου διευρύνουν την γκάμα των προϊόντων τους.

 Αναφορικά με τις εταιρείες, πρωταγωνίστρια στον κλάδο είναι η Νestle η οποία το 2012 πραγματοποίησε τζίρο 435 εκατ. ευρώ ενώ δεύτερη είναι η Mondelez με πωλήσεις 213 εκατ. και ακολουθούν η Bravo με 34,9 εκατ. και η Κafea με 34,4 εκατ.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι μεγαλύτερες πωλήσεις καφέ πραγματοποιούνται μέσω των αλυσίδων σουπερμάρκετ, όμως τα τελευταία χρόνια καταγράφεται σημαντικό αγοραστικό ενδιαφέρον και στα εξειδικευμένα καταστήματα πώλησης καφέ.