Λύση στο αδιέξοδο που θα προκληθεί στην περίπτωση που οι καθηγητές υλοποιήσουν την απειλή τους και προχωρήσουν σε απεργίες μέσα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις επιχειρεί να δώσει σήμερα το υπουργείο Παιδείας. Το απόγευμα είναι προγραμματισμένη συνάντηση του υπουργού Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου με το προεδρείο της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ).

Από την προηγούμενη εβδομάδα οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης βρίσκονται επί ποδός πολέμου. Προσανατολίζονται σε απεργίες μέσα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις αντιδρώντας στις μειώσεις οργανικών θέσεων και στις υποχρεωτικές μεταθέσεις που προωθεί το υπουργείο, όπως υποστηρίζουν, καθώς και στην αύξηση του ωραρίου τους.

Μάλιστα, οι διαθέσεις τους έχουν διαφανεί ήδη από τη συνεδρίαση της Ομοσπονδίας την περασμένη εβδομάδα, όταν οι περισσότερες παρατάξεις της ΟΛΜΕ είχαν προτείνει απεργιακές κινητοποιήσεις διαρκείας μέσα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, οι οποίες ξεκινούν στις 17 Μαΐου.

Διαφορετική στάση είχε κρατήσει η παράταξη που πρόσκειται στο ΚΚΕ. Είχαν προτείνει απεργία στις 14 και 15 Μαΐου, δηλαδή πριν από την έναρξη των Εξετάσεων, και έπειτα επανεκτίμηση της κατάστασης. Εντούτοις στη συνεδρίαση της ΟΛΜΕ τη Μ. Τρίτη δεν ελήφθη καμία οριστική απόφαση για τη μορφή των κινητοποιήσεων διότι υπήρχε διαφωνία για τη διαδικασία (κάλπη ή ανοιχτή ψηφοφορία).

Η Ομοσπονδία αναμένεται να συνεδριάσει εκ νέου αύριο προκειμένου να εισηγηθεί στις τοπικές ενώσεις εκπαιδευτικών (ΕΛΜΕ) τη μορφή των κινητοποιήσεων.

ΟΙ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ. Κόκκινο πανί για τους εκπαιδευτικούς πάντως είναι οι μειώσεις οργανικών θέσεων στα σχολεία. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που αντιδρούν, όπως είπε μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νικόλαος Παπαχρήστος. «Με τις μειώσεις θα υπάρξουν μετακινήσεις χιλιάδων συναδέλφων σε άλλα σχολεία. Σε άλλες περιφέρειες. Θα υπάρχουν υποχρεωτικές μεταθέσεις». Υποστήριξε ακόμη ότι το υπουργείο προωθεί και απολύσεις συμβασιούχων. Διευκρίνισε δε ότι αυτές οι ρυθμίσεις δεν έχουν τεθεί ακόμη σε ισχύ. «Αναμένεται να περάσουν με προεδρικό διάταγμα. Αντίθετα, η αύξηση του ωραρίου πέρασε προσφάτως με το πολυνομοσχέδιο».

Αιτία πολέμου για τους καθηγητές αποτελεί και η αύξηση του διδακτικού τους ωραρίου κατά δύο ώρες την εβδομάδα –ρύθμιση, πάντως, που θα ισχύσει από το νέο έτος. Ο λόγος της αντίδρασης δεν είναι τόσο οι παραπάνω ώρες που θα διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί όσο οι συνέπειες που αυτό θα επιφέρει, σημειώνει η ΟΛΜΕ. Η Ομοσπονδία εκτιμά ότι με την αύξηση του ωραρίου οι εκπαιδευτικοί θα εργάζονται περισσότερο αλλά θα παίρνουν τον ίδιο μισθό.

Οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είχαν ενημερώσει για τις προθέσεις τους με ανακοίνωση που είχαν εκδώσει στις 26 Απριλίου. Τότε, προειδοποιούσαν την κυβέρνηση πως «αν προχωρήσει στην ψήφιση των μέτρων αυτών, ο κλάδος των καθηγητών θα προχωρήσει σε κινητοποιήσεις και κατά την περίοδο των Πανελλαδικών Εξετάσεων». Και πρόσθεταν: «Την περίοδο την επέλεξαν το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση και όχι οι εκπαιδευτικοί. Για ό,τι θα συμβεί το επόμενο διάστημα, την αποκλειστική ευθύνη έχει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας».

1988

Η μεγάλη απεργία

Απεργία μέσα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις είχαν κάνειοι καθηγητές πριν από 25 χρόνια. Αιτία των κινητοποιήσεων,που κράτησαν 36 ημέρες, ήτανη κακή μισθολογική κατάστασητων εκπαιδευτικών.

Από την πρώτη ημέρα των Πανελλαδικών, στις 23 Μαΐου 1988, οι μαθητές πήγαιναν στα σχολεία αλλά δεν έβρισκαν καθηγητές. Οι κινητοποιήσεις συνοδεύτηκαν από πορείες, ογκώδη συλλαλητήρια και συγκεντρώσεις.

Η απεργία έληξε στις 28 Ιουνίου, αφού οι εκπαιδευτικοί πέτυχαν να ικανοποιηθούν κάποια μισθολογικά τους αιτήματα ενώ κρίθηκε από τα δικαστήρια παράνομη και καταχρηστική η απεργία τους. Είχε προηγηθεί στα τέλη Ιουνίου η αντικατάσταση του τότε υπουργού Παιδείας Απόστολου Κακλαμάνη από τον Γιώργο Παπανδρέου.

Το αποτέλεσμα ήταν τελικάοι εξετάσεις να πραγματοποιηθούν στην καρδιά του καλοκαιριού, μέσα στον Ιούλιο, σε συνθήκες καύσωνα. Ηταν το σχολικό έτος που είχε κρατήσει περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά.