Το ίδιο επικίνδυνα με τους ρύπους που εκλύονται από τα αυτοκίνητα είναι τα αιωρούμενα σωματίδια με τα οποία «πνίγηκαν» οι ελληνικές πόλεις τον φετινό χειμώνα λόγω της αυξημένης χρήσης των τζακιών. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε η μελέτη που έγινε για τη σύσταση του νέφους του τζακιού σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο και Γιάννινα.

Η έρευνα διεξήχθη από τις 10 Ιανουαρίου έως τις 10 Φεβρουαρίου και περιελάμβανε καθημερινές μετρήσεις και αναλύσεις. Για την εκπόνησή της πήραν μέρος ερευνητικές ομάδες από τα Πανεπιστήμια Αιγαίου, Πατρών, Κρήτης, Ιωαννίνων και από τα ερευνητικά κέντρα Δημόκριτος, Αστεροσκοπείου Αθηνών, ΙΤΕ και το Georgia Institute of Technology.

Ειδικότερα, η καύση των ξύλων αποδείχθηκε ότι ευθύνεται κατά 90% για τις υψηλές συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων τις νυχτερινές ώρες. Στην πλειονότητά τους αυτά τα σωματίδια –πάνω από το 90% –είχαν διάμετρο μικρότερη από 2,5 μικρόμετρα (PM 2,5). Αυτά είναι και τα πιο επικίνδυνα, αφού λόγω του μικρού μεγέθους τους διεισδύουν πιο εύκολα στο αναπνευστικό σύστημα. Οι υψηλότερες συγκεντρώσεις παρατηρήθηκαν από τις 7 το βράδυ –που άρχιζαν να καίνε τα τζάκια –έως τις 3 τα ξημερώματα.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι τις κρύες νύχτες και όταν επικρατούσε άπνοια οι μέγιστες ωριαίες συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων που μετρήθηκαν στο Θησείο ήταν περίπου 300 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα. Στο κέντρο της Πάτρας έφτασαν τα 200 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα, το ίδιο και στα Ιωάννινα.

Διευκρινίζεται ότι για τη συγκέντρωση των αιωρούμενων σωματιδίων PM 2,5 το όριο (σαν ετήσιος μέρος όρος) που έχει θεσπιστεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση είναι 20 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα.

Οπως προέκυψε από την έρευνα, ορισμένες νύχτες μετρήθηκαν και σχετικά υψηλές συγκεντρώσεις αερίων αρωματικών ενώσεων. Αυτό αποδεικνύει, σύμφωνα με τους ειδικούς, την καύση επεξεργασμένων ξύλων (με βερνίκια και χρώματα) και άλλων υλικών. Και οι συγκεντρώσεις αυτών των τοξικών ενώσεων είναι διπλάσιες ή και τριπλάσιες από τις αντίστοιχες συγκεντρώσεις ρύπων που εκλύονται από αυτοκίνητα κατά τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής.