«Ηλθα να καταθέσω τις πινακίδες του αυτοκινήτου του αδελφού μου γιατί είναι πλέον εξαιρετικά δαπανηρό για εκείνον να το κρατάει, όταν μάλιστα δεν το κινεί. Κανένας δεν φανταζόταν, πριν από μερικά χρόνια, όταν αγόραζε ένα όχημα μεγάλου κυβισμού ότι θα έφτανε στο σημείο να μην μπορεί να το συντηρήσει».

Ο Παναγιώτης Σπανός, εργαζόμενος σε συστήματα πληροφορικής, πήγε στην Εφορία Ψυχικού για να παραδώσει τις πινακίδες του αδελφού του Σταύρου. «Ενα αυτοκίνητο 3.500 κυβικών το οποίο είναι οκταετίας και δεν το κινεί είναι πια άχρηστο. Η αύξηση της τιμής στα καύσιμα, στο τεκμήριο διαβίωσης και στα τέλη κυκλοφορίας καθιστούν αδύνατη την κατοχή αυτών των οχημάτων. Αποφάσισε να καταθέσει τις πινακίδες και να το αφήσει σε ένα οικόπεδο του πατέρα μου στη Νέα Μάκρη». Οπως εξηγεί ο Παναγιώτης Σπανός, η κατάθεση των πινακίδων δεν σημαίνει οριστική διαγραφή για το όχημα αφού ο κάτοχός του μπορεί να τις πάρει πίσω όποτε θελήσει. Τότε, βέβαια, θα πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας, από τα οποία απαλλάχθηκε τη στιγμή που κατέθεσε τις πινακίδες. «Ο αδελφός μου θα αγοράσει ένα όχημα μικρότερου κυβισμού και αν αλλάξουν οι συνθήκες θα πάει στην Εφορία για να πάρει πίσω τις πινακίδες».

Αυτή είναι η πρόθεση των περισσότερων ιδιοκτητών Ι.Χ. που καταθέτουν τις πινακίδες τους στην Εφορία επισημαίνει η προϊσταμένη του ΦΠΑ στη ΔΟΥ Ψυχικού Κατερίνα Φραντζή. «Ερχονται εδώ και αφήνουν τις πινακίδες. Ετσι μειώνεται το κόστος τεκμηρίου διαβίωσης και πληρώνουν λιγότερα χρήματα».

Ολο και περισσότεροι πολίτες αποφασίζουν το τελευταίο διάστημα λόγω της κρίσης να καταθέσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας των αυτοκινήτων τους. Με αυτόν τον τρόπο εξοικονομούν χρήματα τόσο από τα καύσιμα, τα τέλη και το τεκμήριο διαβίωσης.

Οπως σημειώνει η κ. Φραντζή, παλαιότερα η κατάθεση πινακίδων γινόταν από όσους είχαν δεύτερο ή και τρίτο αυτοκίνητο στην οικογένεια. «Φέτος είναι αρκετοί αυτοί που έρχονται και καταθέτουν τις πινακίδες ακόμη και αν έχουν ένα όχημα». Να σημειωθεί ότι στην Εφορία Ψυχικού πέρυσι μέχρι τις 7 Δεκεμβρίου είχαν κατατεθεί 63 πινακίδες ενώ το ίδιο διάστημα φέτος 114. Οπως συμπληρώνει η κ. Φραντζή, η τάση αυτή του διπλασιασμού θα φανεί στο τέλος του έτους αφού οι συνθήκες διαβίωσης έχουν γίνει πιο δύσκολες και το I.X. είναι για πολλούς πολυτέλεια. «Τα τέλη, τα τεκμήρια διαβίωσης και η τιμή της βενζίνης που έχει πάει στα ύψη κάνει πολλούς να εγκαταλείπουν το αυτοκίνητό τους στο γκαράζ ή σε κάποιο χωράφι με την προοπτική ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν και θα πάρουν ξανά τις πινακίδες τους πίσω. Λίγο δύσκολο φυσικά να συμβεί αυτό αφού τα πράγματα γίνονται όλο και χειρότερα. Νομίζω ότι για αρκετούς τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα μπουν στην καθημερινότητα και θα αντικαταστήσουν τα οχήματά τους για τις μετακινήσεις τους».

Πέρυσι στο τέλος του χρόνου 160.000 ιδιοκτήτες Ι.Χ. αυτοκινήτων κατέθεσαν τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων, αφού στις περισσότερες των περιπτώσεων αδυνατούσαν να καταβάλουν τα υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας που τους αναλογούσαν.

ΟΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ. Για όσους κινούνται εντός του αστικού ιστού, η ακινητοποίηση του οχήματός τους και η μετακίνησή τους με τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι συμφέρουσα οικονομικά λένε οι συγκοινωνιολόγοι. Προσθέτουν όμως ότι οι πολίτες θα πρέπει να προβληματιστούν και να το σκεφτούν καλά προτού τραβήξουν χειρόφρενο στο Ι.Χ. τους. Λόγω των απεργιών και των ελλείψεων στις δημόσιες συγκοινωνίες, λένε, τα δρομολόγια έχουν αραιώσει και οι χρόνοι αναμονής σε στάσεις και σταθμούς έχουν μεγαλώσει. Συνεπώς αυτή είναι μία παράμετρος που θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους.

Αν κάποιος μετακινείται μέσα στο αστικό κομμάτι της Αττικής «για παράδειγμα από το Μαρούσι στην Αθήνα, τον συμφέρει οικονομικά να χρησιμοποιήσει τα μέσα μαζικής μεταφοράς» λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Βασίλης Χαλκιάς. «Μία διαδρομή με το Μετρό γι’ αυτή την απόσταση κοστίζει μόλις 1,40 ευρώ ενώ η αντίστοιχη με το αυτοκίνητο μπορεί να κοστίσει 5 ευρώ και άλλα 5 για την επιστροφή».

Στο ίδιο μήκος κύματος ο συγκοινωνιολόγος – ομότιμος καθηγητής στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Τομ. Μεταφορών & Συγκοινωνιακής Υποδομής) Ιωάννης Φραντζεσκάκης τονίζει πως η κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας και η ακινητοποίηση του οχήματος μπορεί να συμφέρει οικονομικά αυτούς που ούτως ή άλλως δεν χρησιμοποιούσαν τόσο πολύ το όχημά τους. «Εκτιμώ ότι οι άνθρωποι αυτής της κατηγορίας σκέφτηκαν «γιατί να μου στοιχίζει το αυτοκίνητό μου τόσα χρήματα;». Σίγουρα είναι ένας τρόπος να εξοικονομήσουν χρήματα».

Από την πλευρά του ο συγκοινωνιολόγος – επιστημονικός συνεργάτης της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ Νίκος Παπαχρήστου σημειώνει πως οι πολίτες προτού καταθέσουν τις πινακίδες των αυτοκινήτων τους θα πρέπει να αναλογιστούν τα σημερινά προβλήματα στις δημόσιες συγκοινωνίες – τις απεργίες, τις απολύσεις, την εφεδρεία – και την ταλαιπωρία που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν. Ειδικά όσοι μένουν σε περιοχές στις οποίες δεν παρέχεται καλή συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση. Σημειώνεται ότι αρκετοί από τους πολίτες που δεν έχουν αυτοκίνητο, λόγω των συχνών απεργιών στα μέσα μεταφοράς πολλές φορές φέτος έχει χρειαστεί να δώσουν ένα ολόκληρο μεροκάματο για να μετακινηθούν με ταξί στις δουλειές τους.

ΑΡΑΙΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ. «Είναι μεγάλη θυσία να ακινητοποιήσει κανείς το όχημά του με δεδομένες τις συνθήκες στις δημόσιες συγκοινωνίες, ειδικά στα ανατολικά προάστια». Εκεί κατοικεί και ο κ. Παπαχρήστου. «Γνωρίζω ότι οι επιβάτες περιμένουν διπλάσιο και τριπλάσιο χρόνο – από τον προβλεπόμενο – στις στάσεις. Τώρα που διανύουμε την κρίση κανονικά θα έπρεπε να έχουμε πιο πυκνά δρομολόγια ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες που δυσκολεύονται. Συμβαίνει όμως το αντίθετο» λέει. Και συνεχίζει: «Εχουν απολυθεί οδηγοί και έτσι τα δρομολόγια έχουν μειωθεί και κάνουν τα μέσα αναξιόπιστα. Το αποτέλεσμα είναι πολλοί πολίτες, ανάμεσά τους εργαζόμενοι και μαθητές, να ταλαιπωρούνται και να χάνουν ώρες από τις δουλειές τους».

Μία άλλη παράμετρος που θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους όσοι σκέφτονται να καταθέσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας και να χρησιμοποιούν πλέον τα δημόσια μέσα μεταφοράς, προσθέτει ο κ. Παπαχρήστου, είναι ότι οι συχνές κινητοποιήσεις στο Κέντρο μπορεί να τους δημιουργούν προβλήματα στις μετακινήσεις. «Πολλές φορές κλείνουν σταθμοί – ακόμη και απροειδοποίητα – και οι πολίτες αναζητούν τρόπο μετακίνησης».