Μέχρι και αύριο θα διαρκέσει όπως φαίνεται η σοβαρή επιδείνωση του καιρού που έφερε χιόνια σε όλη τη χώρα. Παρά τις προειδοποιήσεις των µετεωρολόγων η κρατική µηχανή αιφνιδιάστηκε µε αποτέλεσµα να εγκλωβιστούν χιλιάδες εκδροµείς που επέστρεφαν από το τριήµερο
Οµηροι τουχιονιά έµειναν επί ώρες χθες το βράδυ στην Εθνική Οδό Αθηνών – Λαµίας χιλιάδες εκδροµείς του τριηµέρου που εγκλωβίστηκαν στο εθνικό δίκτυο της Φθιώτιδας προς την Αθήνα. Παρά τις προειδοποιήσεις των µετεωρολόγων η κρατική µηχανή αποδείχθηκε ανέτοιµη και αιφνιδιάσθηκε από την έντονη χιονόπτωση. Τα εκχιονιστικά µηχανήµατα ήταν άφαντα, ενώ από το ύψος του Μαρτίνου έως τη Μαλακάσα χιλιάδες άνθρωποι ταλαιπωρήθηκαν αφού όπως χαρακτηριστικά κατήγγειλαν «δεν είχε πέσει ούτε τσουβάλι αλάτι».

Είναι χαρακτηριστικό του αλαλούµ που επικράτησε ότι την ώρα που η τροχαία Λαµίας αποφάσιζε να διακόψει προσωρινά την κυκλοφορία στο ρεύµα προς την Αθήνα– περίπου στις οκτώµισι το βράδυ – προκειµένου να απεγκλωβισθούν εκχιονιστικά και αλατιέρες που είχαν ακινητοποιηθεί ανάµεσα στα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, τα αρµόδια υπουργεία στην Αθήνα βεβαίωναν ότι δεν υπήρχεκανένα απολύτως πρόβληµα στην Εθνική από την κακοκαιρία. Ενηµέρωναν µάλιστα, για µικρά προβλήµατα στο επαρχιακό οδικό δίκτυο. Μάλιστα, όταν έγινε σαφές το µέγεθος του προβλήµατος στην Εθνική Οδό, ο υπουργός Μεταφορών ∆ηµήτρης Ρέππας έφυγε από το Υπουργικό Συµβούλιο και καταλόγισε ευθύνες για την κατάσταση που είχε δηµιουργηθεί στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή (αλλά και την εκµετάλλευση των σταθµών διοδίων, τα οποία ήταν τα µόνα που λειτουργούσαν κανονικά στην εθνική). Ο κ. Ρέππας ζήτησε συγγνώµη από τους πολίτες που ταλαιπωρήθηκαν και προανήγγειλε ότι θα αποδοθούν ευθύνες. Οπως έλεγαν από το περιβάλλον του, η κοινοπραξία τον ενηµέρωνε ότι όλα ήταν υπό έλεγχο, ότι εκχιονιστικά και αλατιέρες έκαναν τη δουλειά τουςκαι ότι η Eθνική Oδός ήταν ανοιχτή. Κι όµως, ακόµη κι όταν η χιονόπτωση είχε κοπάσει –περίπου στη δέκα το βράδυ – στη Μαλακάσακαι πάλι χιλιάδες οδηγοί παρέµενανακινητοποιηµένοι, αφού το χιόνιείχε στο µεταξύ καλύψει την Eθνική στο ύψος του Αγίου Στεφάνου. Είναι χαρακτηριστική η καταγγελία οδηγού στα «ΝΕΑ», ο οποίος ξεκίνησε στις εξίµισι το απόγευµα από το145ο χιλιόµετρο της Eθνικής Oδού Λαµίας- Αθήνας και λίγο πριν από τις 10.30 το βράδυ βρισκόταν εγκλωβισµένος στη Μαλακάσα. «∆εν είδα τίποτα στη διαδροµή. Ούτε ένα µηχάνηµα», είπε.

Η Τροχαία της Λαµίας διέκοψε την κυκλοφορία στο ρεύµα προς την Αθήνα από το ύψος των διοδίων της Αγίας Τριάδας για περίπου µία ώρα. Ταυτόχρονα είχαν δηµιουργηθεί ουρές δεκαπέντε χιλιοµέτρων στη Μαλακάσα. Τελικά µία λωρίδα κυκλοφορίας άνοιξε µε τη συνδροµή µηχανηµάτων από τον ∆ήµο Λοκρών.

Το κύµα της «ψυχρής εισβολής» που άρχισε να καλύπτει την Ελλάδα προκάλεσε αισθητή πτώση της θερµοκρασίας από χθες το απόγευµα. Οι χιονοπτώσεις, που από χθες το βράδυ άρχισαν να «κατηφορίζουν» από τις ορεινές και πεδινές περιοχές της βόρειας και κεντρικής χώρας προς την Αττική, εκδηλώνονται σήµερα ακόµη και στοκέντρο της πόλης.

Βελτίωση του καιρού αναµένεται από αύριο.

Το θερµόµετρο στην Αθήνα δεν προβλέπεται να ξεπεράσει σήµερα τους 4 βαθµούς Κελσίου

Δέκα «εντολές» για τους οδηγούς

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΠΕΤΡΟΣ ΠΊΤΣΙΝΗΣ


ΧΊΟΝΙ ΚΑΙ ΠΑΓΟΣ αποτελούν τα δύο µεγαλύτερα φόβητρα για τον µέσο έλληνα οδηγό, καθώς πρόκειται για ασυνήθιστες καταστάσεις µε τις οποίες δεν είναι εξοικειωµένος.Ο πανικός είναι σίγουρα ο χειρότερος σύµβουλος, ιδιαίτερα µάλιστα όταν συνδυάζεται µε άγνοιατων κανόνων οδήγησης σε παγωµένα οδοστρώµατα, όπου απαιτείται µεγαλύτερη αυτοσυγκέντρωση καιαυτοσυγκράτηση από τους οδηγούς. Από την άλλη πλευρά,δεν επιτρέπεται να υπερεκτιµούµε τις οδηγικές µας ικανότητες ή τις δυνατότητες του οχήµατός µας, αφού ακόµη και η τετρακίνηση έχει τα όριά της. 1 Τις νύχτες αφήνουµε ψηλά τους υαλοκαθαριστήρες για να µην κολλήσουν τα παγωµέναλάστιχα πάνω στο παρµπρίζ, ενώ ελέγχουµε τη σύνθεση τωνυγρών για τα τζάµια και συµπληρώνουµε όπου χρειάζεται µε αντιψυκτικό.

2 Φροντίζουµε να καθαρίσουµε καλάόλες τις γυάλινες επιφάνειες και τα φωτιστικά σώµατα του αυτοκινήτου πριν ξεκινήσουµε, ώστε να εξασφαλίσουµε όσο το δυνατόν καλύτερη ορατότητα.

3 Σκουπίζουµε τα χιόνιααπό το καπό καιτην οροφή για να µην πέσουν µπροστά µας όταν κινούµαστε και επιλέγουµε στο ερκοντίσιον και στη θέρµανση το πρόγραµµα αποθάµπωσης του παρµπρίζ.

4 Εχουµε µαζί µας ένα ζευγάρι αλυσίδες, τις οποίες τοποθετούµε µόνο όταν έχει πιάσει χιόνι και πάγο ο δρόµος. Δεν επιτρέπεται να υπερβεί η ταχύτητά µας τα 50 χλµ./ώρα.

5 Η πρόσφυση των ελαστικών βελτιώνεται στο χιόνι αν µειώσουµε λίγο την πίεσητου αέρα τους, πρέπειόµως να την επαναφέρουµε αµέσως στα προβλεπόµενα επίπεδα µόλις οµαλοποιηθούν οι συνθήκες.

6 Αποφεύγουµε τα σπιναρίσµατα και τις γρήγορες επιταχύνσεις. Γι’ αυτό και – όπου είναιδυνατόν –ξεκινάµε απαλά και µε δευτέρα στο σασµάν αντί πρώτης ταχύτητας. 7 Απαλές πρέπει να είναι και οι κινήσεις του τιµονιού. Στα δύσκολα κοµµάτια αποφεύγουµε να αλλάξουµε ταχύτητα στο σασµάν.

8 Προσαρµόζουµε την ταχύτητα του οχήµατος στις δύσκολες καιρικές συνθήκες. Καλό είναι να θυµόµαστε ότι ένα αυτοκίνητοχρειάζεταιτετραπλάσια απόστασηγια να ακινητοποιηθεί φρενάροντας στο χιόνι σε σύγκριση µε ένα στεγνό οδόστρωµα. 9 Φρενάρουµε µαλακά γιατί, αν µπλοκάρουν οι τροχοί, δεν µπορούµε να ελέγξουµε το όχηµα.

10 Μόλις αρχίσουµε και κινούµαστε σε χιονισµένη άσφαλτο, δοκιµάζουµε τα φρένα και κάνουµε ελαφρέςκινήσεις µετο τιµόνι. Ετσι διαπιστώνουµε πόσο έχει αλλάξει η συµπεριφορά του αυτοκινήτου µας εξαιτίας του χιονιού και προσαρµοζόµαστε καλύτερα στα νέα δεδοµένα.

SOS για τα υδραυλικά του σπιτιού


Ενα από τα πιο συνηθισµένα προβλήµατα που αντιµετωπίζουν έπειτα από µερικές ηµέρες κακοκαιρίας και παγετού είναι οι βλάβες στις εγκαταστάσεις υδραυλικών. Γι’ αυτόν τον λόγο ο υδραυλικός Νίκος Γαβαλάς συµβουλεύει, µιλώντας στα «Νεα», πως καλό θα είναι να µονωθούν οι εξωτερικές σωληνώσεις. τα περισσότερα προβλήµατα – σπασίµατα από τον παγετό – παρατηρούνται σε εξωτερικές γραµµές νερού, όπως ταράτσες, κήπους, βεράντες. οι συµβουλές για τη θωράκιση των υδραυλικών του σπιτιού είναι απλές:

n οταν οι θερµοκρασίες είναι πολύ χαµηλές, ανοίξτε τη βρύση του ζεστού, ώστε να έχει απειροελάχιστη ροή. ετσι πρέπει να µένει καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας.

n Βάλτε αντιψυκτικό στον ηλιακό θερµοσίφωνα στην περίπτωση που δεν υπάρχει ήδη.

n Μόνωση και συντήρηση εξωτερικών σωληνώσεων. πολλές σωληνώσεις φθείρονται µε τον καιρό, χάνουν τη µόνωσή τους και παγώνουν. αν συντηρούνται περιοδικά, δεν θα υπάρχουν προβλήµατα.

n τις µέρες της κακοκαιρίας ελέγχετε κατά διαστήµατα τον ηλιακό θερµοσίφωνα και τις σωληνώσεις.

n ελέγξτε το ρολόι. εάν «τρέχει», παρόλο που είναι κλειστές όλες οι βρύσες, είναι πιθανόν να έχει σπάσει σωλήνας. τότε κλείστε αµέσως τον κεντρικό διακόπτη.

n παρατηρήστε προσεκτικά πού βρίσκονται η κεντρική και οι περιφερειακές βάνες του σπιτιού.

n αποφύγετε την άσκοπη χρήση νερού προκειµένου να λειώσετε χιόνι από πεζοδρόµια ή αυλές.