Ενα διπλό μεγάλο στοίχημα, η έκβαση του οποίου θα βαρύνει στις πιθανότητες λήψης πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων το επόμενο έτος, ενσωματώνει ο προϋπολογισμός του 2018, προσχέδιο του οποίου κατατίθεται σήμερα στη Βουλή. Το στοίχημα δεν είναι άλλο από την επίτευξη ρυθμού ανάπτυξης 2,4% το επόμενο έτος προκειμένου να έχει ελπίδες ο δεύτερος παράλληλος στόχος της επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ.

Αστοχίες στον ρυθμό ανάπτυξης είναι ικανές να οδηγήσουν σε πρόσθετα μέτρα, καθώς η δυναμική των φορολογικών εσόδων παρουσιάζει έντονα σημάδια κόπωσης και η δεξαμενή των δημόσιων δαπανών έχει ελάχιστα περιθώρια μειώσεων.

Προς το παρόν, το οικονομικό επιτελείο διοχετεύει στην κοινή γνώμη αυξημένες δόσεις αισιοδοξίας. Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος έχει εκφράσει την πεποίθηση ότι δεν θα υπάρξει ανάγκη νέων μέτρων το 2018, ενώ ο αναπληρωτής υπουργός Γιώργος Χουλιαράκης έχει τοποθετήσει τον πήχη του πρωτογενούς πλεονάσματος για φέτος στο 2,2% του ΑΕΠ έναντι 1,75% που προβλέπει το Μνημόνιο.

Ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι στο προσχέδιο, πέραν της πρόβλεψης για πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ φέτος, θα ενσωματώνεται και η πρόβλεψη διανομής κοινωνικού μερίσματος τον ερχόμενο Δεκέμβριο, με την όποια υπεραπόδοση να κατευθύνεται κυρίως σε επιδόματα, σε δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ). Ενα μέρος της υπεραπόδοσης, εφόσον επιβεβαιωθεί στην πράξη, σχεδιάζεται να κατευθυνθεί επίσης για τη δημιουργία «μαξιλαριού» διαθεσίμων και πληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου.

Στο τελευταίο αυτό μέτωπο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Γιώργος Χουλιαράκης βρέθηκε σε δύσκολη θέση κατά την πρόσφατη συνεδρίαση του EuroWorking Group δεδομένου ότι τα τελευταία διαθέσιμα επίσημα στοιχεία δείχνουν αύξηση –αντί για μείωση –των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα κατά 300 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο. Εάν η εικόνα αυτή δεν ανατραπεί με τα στοιχεία Αυγούστου — Σεπτεμβρίου, τότε η εκταμίευση της υποδόσης των 800 εκατ. ευρώ έως το τέλος Οκτωβρίου τίθεται σε κίνδυνο. Μια τέτοια εξέλιξη θα είχε ευθεία αντανάκλαση στις προσπάθειες επιτάχυνσης του ρυθμού ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, επηρεάζοντας άμεσα και τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ του χρόνου, φέρνοντας έτσι πιο κοντά την απειλή για πρόσθετα μέτρα ή επίσπευση της εφαρμογής των ήδη ψηφισμένων νέων περικοπών σε συντάξεις και αφορολόγητο.