Στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες (τράπεζες, δάνεια / 36,4%), στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες (35,1%) και στην ενέργεια-ύδρευση (60,6%), «εμπορικούς κλάδους που συνδέονται άρρηκτα με πάγιες οικονομικές υποχρεώσεις των καταναλωτών και συνεπώς αντικατοπτρίζουν σαφέστατα τις αρνητικές επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, που μαστίζει την αγορά και εξουθενώνει τα οικογενειακά εισοδήματα», σημειώθηκε η μεγαλύτερη αύξηση σε παράπονα και καταγγελίες που δέχτηκε το 2016 ο Συνήγορος του Καταναλωτή.

Αυτό δήλωσε την Πέμπτη ο επικεφαλής της ανεξάρτητης Αρχής, Λευτέρης Ζαγορίτης, παραδίδοντας στον Πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση, την ετήσια έκθεση για τα πεπραγμένα του 2016.

Σύμφωνα με τον κ.Ζαγορίτη, οι αναφορές που υποβλήθηκαν έφθασαν τις 7.067, αριθμός αυξημένος κατά 31,2% σε σχέση με το 2015. Αυξημένες κατά 8% ήταν και οι αναφορές (542) που δέχθηκε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, που ανήκει στις αρμοδιότητες του Συνηγόρου του Καταναλωτή. Αθροιστικά, ο αριθμός των υποθέσεων το 2016 διαμορφώθηκε σε 7.609, είναι υπερδιπλάσιος σε σχέση με το 2010 και πρόκειται για τις περισσότερες αναφορές που έχουν δεχθεί ο Συνήγορος του Καταναλωτή από την ίδρυσή του και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή από την έναρξη λειτουργίας του.

Το 82,53% των υποθέσεων επιλύθηκαν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, κατά μέσο όρο μικρότερο των 90 ημερών, και χωρίς κανένα απολύτως κόστος για τους εμπλεκόμενους.

Οπως σημείωσε ο κ. Ζαγορίτης, «μέσα σ’ αυτή την κρίση, που, επιπλέον, δημιουργεί εντονότερη την ανάγκη εξεύρεσης αμοιβαία αποδεκτών λύσεων για τη φιλική, εξωδικαστική επίλυση των διαφορών, ο Συνήγορος του Καταναλωτή αναδεικνύεται σε θεσμό που προσφέρει χρήσιμες κι αποτελεσματικές διαμεσολαβητικές υπηρεσίες, αφού εξακολουθεί να κερδίζει την εμπιστοσύνη καταναλωτών και προμηθευτών».

Τόνισε, επίσης, ότι, το2016 ήταν κομβικό για την ενίσχυση του θεσμού της εναλλακτικής επίλυσης και το άνοιγμα νέων δρόμων στη διαμεσολάβηση, δεδομένου ότι ξεκίνησε τη λειτουργία της η νέα ευρωπαϊκή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης των καταναλωτικών διαφορών, ενώ κυρώθηκε με προεδρικό διάταγμα ο Κώδικας Καταναλωτικής Δεοντολογίας, που συστηματοποιεί τις βασικές αρχές συναλλακτικής συμπεριφοράς με δεσμευτική ισχύ για όλους τους εμπορικούς κλάδους.

Από την πλευρά του, ο κ. Βούτσης αναφέρθηκε στο σημαντικό έργο που επιτελεί ο Συνήγορος του Καταναλωτή, καθώς, όπως είπε, «σε μια εποχή που πολλαπλασιάζονται οι ανάγκες προσφυγής των πολιτών στην Ανεξάρτητη Αρχή, ο Συνήγορος του Καταναλωτή προσφέρει μια επικουρική λειτουργία ιδιαίτερα αποτελεσματική».