Την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και ημερήσιο πρόστιμο 30.310,80 ευρώ ζήτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς η χώρα μας όπως επίσης το Λουξεμβούργο και η Ρουμανία δεν έχουν προχωρήσει, ως ώφειλαν, στην ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της οδηγίας για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου.

Η συγκεκριμένη κοινοτική οδηγία έχει ως στόχο την ενίσχυση του ρόλου των εθνικών ρυθμιστικών φορέων στον τομέα των σιδηροδρόμων, ιδίως όσον αφορά την αρμοδιότητά τους για τις σιδηροδρομικές υποδομές, όπως οι τερματικοί και άλλοι σταθμοί.

Μάλιστα ζητεί από τα κράτη – μέλη να συνάπτουν πολυετείς συμβάσεις με τους διαχειριστές έργων υποδομής, στις οποίες να καθορίζονται οι εκατέρωθεν υποχρεώσεις όσον αφορά τη διάρθρωση των πληρωμών και την ποιότητα υπηρεσιών των υποδομών που παρέχονται στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.

Η οδηγία περιλαμβάνει επίσης απαιτήσεις για την εξασφάλιση οικονομικής διαφάνειας, ώστε οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και οι διαχειριστές των έργων υποδομής να τηρούν και να δημοσιεύουν χωριστούς λογαριασμούς και να ελέγχουν τη ροή κεφαλαίων.

Τα κράτη – μέλη ήταν υποχρεωμένα να θέσουν σε ισχύ τα αναγκαία μέτρα συμμόρφωσης με την εν λόγω οδηγία έως τις 16 Ιουνίου 2015. Δεδομένου ότι η Ελλάδα, το Λουξεμβούργο και η Ρουμανία δεν συμμορφώθηκαν, η Επιτροπή απέστειλε στα κράτη αυτά προειδοποιητική επιστολή τον Ιούλιο του 2015 και αιτιολογημένη γνώμη τον Φεβρουάριο του 2016.

Επειδή δεν έχουν ακόμη θεσπιστεί τα εθνικά μέτρα μεταφοράς της οδηγίας, η Επιτροπή αποφάσισε την παραπομπή τους στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Με βάση τη διαδικασία που προβλέπεται, η Επιτροπή θα ζητήσει από το Δικαστήριο να επιβάλει ημερήσια χρηματική ποινή στην Ελλάδα έως ότου η οδηγία μεταφερθεί πλήρως στην εθνική νομοθεσία. Η Επιτροπή προτείνει την επιβολή ημερήσιας χρηματικής ποινής ύψους 30.310,80 ευρώ στην Ελλάδα.