Αλλαγή στη συμπεριφορά των ελλήνων online αγοραστών έφεραν τα capital controls.

Ερευνα που διεξήγαγε το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για τη χρήση της ηλεκτρονικής τραπεζικής έδειξε ότι αυξήθηκαν σημαντικά οι συναλλαγές από τις ψηφιακές υπηρεσίες αλλά και η ένταση χρήσης τους –τουλάχιστον 30% επιπλέον από τα τυπικά επίπεδα της περιόδου προ capital controls. Είναι ενδεικτικό ότι οι μεταφορές χρημάτων αυξήθηκαν κατά 73%, η πληρωμή λογαριασμών κατά 60% και η πληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο κατά 32%.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ. Είναι ξεκάθαρο ότι οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής έδωσαν τη δυνατότητα σε αρκετούς έλληνες πολίτες να ξεπεράσουν σοβαρά προβλήματα στις διαδικασίες πληρωμών τους.

Οσον αφορά όμως τις αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου, η κατάσταση ήταν προβληματική αφού το 32% ακύρωσε κάποια online παραγγελία που είχε ήδη κάνει, 32% ακύρωσε προγραμματισμένες online αγορές, ενώ το 40% αντιμετώπισε προβλήματα στις ηλεκτρονικές αγορές οι οποίες κατά 73% σχετίζονται με τα ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού λόγω μη αποδοχής καρτών σε ποσοστό 85%.

Οπως δήλωσε ο διευθυντής του Εργαστηρίου ELTRUN, καθηγητής Γ. Δουκίδης, η «τραπεζική αργία αναβάθμισε το Διαδίκτυο ως βασικό κανάλι εκτέλεσης των περιορισμένων τραπεζικών συναλλαγών από καταναλωτές και επιχειρήσεις. Αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι οι ελληνικές συστημικές τράπεζες διαθέτουν πλέον προχωρημένη ηλεκτρονική τραπεζική με υψηλή ασφάλεια και εξειδικευμένες υπηρεσίες».

ΟΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ. Την ίδια ώρα πάντως που στην Ελλάδα το Διαδίκτυο γίνεται βασικό κανάλι για τις τραπεζικές εργασίες των ελλήνων καταναλωτών, έρευνες παγκοσμίως δείχνουν ότι ολοένα περισσότεροι χρήστες σε όλον τον κόσμο εγκαθιστούν στους υπολογιστές τους ειδικό λογισμικό που μπλοκάρει την εμφάνιση online διαφημίσεων.

Ο αριθμός των ενεργών χρηστών διεθνώς, οι οποίοι υψώνουν φραγμούς στις διαδικτυακές διαφημίσεις, υπολογίζεται πλέον σε 198 εκατομμύρια, από τους οποίους τα 77 εκατ. στην Ευρώπη και τα 45 εκατ. στις ΗΠΑ. Μάλιστα σε χώρες, ιδίως της Ευρώπης (π.χ. Πολωνία), πάνω από το ένα τρίτο των χρηστών έχει εγκαταστήσει στους υπολογιστές του τέτοιο λογισμικό.

Μια νέα έκθεση από την Adobe και την ιρλανδική PageFair εκτιμά ότι το σχετικό λογισμικό γίνεται όλο και πιο δημοφιλές. Ετσι, μέσα στο τελευταίο έτος οι χρήστες του έχουν αυξηθεί κατά 41% παγκοσμίως, τόσο σε επιτραπέζιους όσο και σε φορητούς υπολογιστές.

Η τάση αυτή ανησυχεί τη διαφημιστική βιομηχανία και τις ιστοσελίδες που βλέπουν να χάνουν διαφημιστικά έσοδα πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων (εκτιμώνται σε 22 δισ. το 2015).

ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ. Σύμφωνα με τις έρευνες, πολλοί είναι οι χρήστες που ενοχλούνται καθώς σερφάρουν στο Διαδίκτυο και ξεφυτρώνουν μπροστά τους συνεχώς νέες διαφημίσεις, οι οποίες επιπλέον μπορούν να επιβραδύνουν την ταχύτητα που οι ιστοσελίδες φορτώνονται στον υπολογιστή.

Αν και οι διαφημίσεις αποτελούν βασικό έσοδο για την επιβίωση πολλών διαδικτυακών τόπων και οι εταιρείες κάνουν ό,τι μπορούν για να βελτιώσουν τις τεχνικές του διαδικτυακού μάρκετινγκ, αρκετοί χρήστες ανησυχούν για τα στοιχεία που μπορεί να συλλέγουν οι εταιρείες καταγράφοντας τις online δραστηριότητές τους, ώστε μετά να προσαρμόζουν τις διαφημίσεις στοχευμένα με βάση τις ήδη εκδηλωμένες online προτιμήσεις τους.