Κεραυνό εν αιθρία για την Αθήνα αποτέλεσε η απομάκρυνση τού μέχρι πρότινος ισχυρού άνδρα της κινεζικής COSCO Κάπτεν Γουέι Τζιαφού.

«Η αποχώρηση του Κάπτεν Γουέι Τζιαφού από το τιμόνι της COSCO δεν επηρεάζει, αλλά ούτε και μεταβάλλει την επιλογή του κινεζικού ομίλου να επενδύσει δυναμικά στην Ελλάδα στον λιμενικό τομέα», διευκρίνιζαν στελέχη της κινεζικής εταιρείας στην Αθήνα. Προσέθεταν μάλιστα ότι «η συμμετοχή μας, εφόσον η κυβέρνηση αποφασίσει να προχωρήσει στην πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη καθώς αποτελεί στρατηγική επιλογή του ομίλου μας. Και ας μη λησμονούμε πως μιλούμε για έναν ναυτιλιακό όμιλο που ελέγχεται από το κινεζικό κράτος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την χροιά των αποφάσεων που λαμβάνονται».

Ωστόσο, η αποχώρηση του Κάπτεν Γουέι, η οποία από πολλά ξένα μέσα ενημέρωσης αποδίδεται πρωτίστως στα κακά οικονομικά αποτελέσματα της COSCO την τελευταία τριετία, εγείρει όπως είναι φυσικό πλήθος ερωτηματικών για τις μελλοντικές σχέσεις της Ελλάδας με την κινεζική εταιρεία. Μόλις την περασμένη εβδομάδα ο Κάπτεν Γουέι βρισκόταν στην Αθήνα για τα εγκαίνια της νέας Προβλήτας ΙΙΙ της ΣΕΠ ΑΕ, που πραγματοποιήθηκαν παρουσία του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά. Την επομένη τιμήθηκε σε ειδική εκδήλωση από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Εξωτερικών Βαγγέλη Βενιζέλο με τον Μεγαλόσταυρο του Φοίνικα, διάκριση που δίδεται σε πρόσωπα τα οποία έχουν προσφέρει σημαντικό έργο στην Ελλάδα.

Τόσο στη διάρκεια των εγκαινίων στην Προβλήτα ΙΙΙ όσο και στην αίθουσα τελετών του υπουργείου Εξωτερικών, ο Κάπτεν Γουέι δεν άφησε να διαφανεί με τον οποιονδήποτε τρόπο ότι ελάχιστες ημέρες αργότερα θα αποτελούσε πλέον κομμάτι της ιστορίας του κινεζικού κολοσσού. Αντίθετα και στις δύο εκδηλώσεις αναφερόταν με πολύ θερμά λόγια στην Ελλάδα και στην προοπτική των ελληνοκινεζικών επενδύσεων στη χώρα, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που δικαίως πολλοί θεωρούν πως ούτε και ο ίδιος γνώριζε τι τον περίμενε επιστρέφοντας στην πατρίδα του.

Στελέχη του ομίλου που εδρεύουν στην Ελλάδα πάντως σπεύδουν να διασκεδάσουν τις όποιες αρνητικές εντυπώσεις προκαλεί η απομάκρυνσή του από την ενεργό δράση, κάνοντας λόγο για μια προγραμματισμένη εδώ και καιρό αποχώρηση. Για την ακρίβεια, λένε, η αποχώρηση ήταν γνωστή εδώ και περίπου δύο χρόνια.

Στο περιθώριο της εκδήλωσης στην Προβλήτα ΙΙΙ ο Κάπτεν Γουέι, μάλλον προφητικά, έσπευσε να φωτογραφιστεί με όλη την ομάδα της ΣΕΠ ΑΕ, έχοντας ως φόντο τις νέες γερανογέφυρες. Στο περιθώριο της ίδιας εκδήλωσης είχαμε μια σύντομη συνομιλία μαζί του και ζητήσαμε τις προβλέψεις του για το μέλλον των ελληνοκινεζικών σχέσεων στον λιμενικό τομέα.

Την ίδια μέρα ο πρώην –πλέον –ισχυρός άνδρας της COSCO είχε ενημερωθεί αναλυτικά για τις θέσεις του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΟΛΠ ΑΕ Γιώργου Ανωμερίτη, ο οποίος απέρριπτε το μοντέλο της πλήρους ιδιωτικοποίησης του λιμανιού προκρίνοντας το μοντέλο των παραχωρήσεων. Η θέση του κ. Ανωμερίτη έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πρόθεση της COSCO να αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ, γεγονός που δεν άφησε ασχολίαστο ο Κάπτεν Γουέι.

«Οι διευθύνοντες σύμβουλοι των κρατικών εταιρειών», είπε στα ΝΕΑ, «πρέπει κάποτε να κατανοήσουν ότι κανείς δεν ωφελείται από το να παραμένουν εν υπνώσει σημαντικά περιουσιακά στοιχεία».

Κατά την επιστροφή του στην Κίνα, ο Κάπτεν Γουέι κλήθηκε από το Κομμουνιστικό Κόμμα να παραδώσει άμεσα τα καθήκοντα του προέδρου ΔΣ στον Μα Ζεχούα, καθώς και τα καθήκοντα του διευθύνοντος συμβούλου στον Λι Γιουνπένγκ.

Η COSCO με μια λιτή ανακοίνωση επισήμανε ότι η αποχώρησή του οφείλεται στη συνταξιοδότησή του. Για την COSCO ο Κάπτεν Γουέι υπήρξε θρύλος πολύ πριν αναλάβει τα ηνία της (το 1998) καθώς ήταν καπετάνιος σε πλοίο που είχε δεχθεί πειρατική επίθεση. Είχε καταφέρει να οδηγήσει πίσω στην Κίνα το πλήρωμα και το πλοίο και αυτή υπήρξε μια σημαντική στιγμή στην επαγγελματική του καριέρα που τον ανέδειξε σε ηγετική μορφή δίνοντάς του ταυτόχρονα και μια ξεχωριστή θέση μέσα στο Κομμουνιστικό Κόμμα.

Οι σχέσεις του με τον πρώην πρόεδρο της Κίνας Χου Τζιντάο υπήρξαν πολύ στενές και του εξασφάλιζαν πλήρη ελευθερία κινήσεων στη μεγαλύτερη κρατική ναυτιλιακή εταιρεία της Κίνας αλλά και μια ξεχωριστή θέση στη παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.

Δεν είχε όμως την ανάλογη αντιμετώπιση από τον νέο Πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπίνγκ.

Αλλες πηγές υποστηρίζουν ότι η αποχώρησή του σχετίζεται με το εθιμικό δίκαιο που ισχύει σήμερα στην Κίνα. Σύμφωνα με αυτό, τα κομματικά στελέχη που εξελίσσονται μέσα από τις επιχειρήσεις του Κομμουνιστικού Κόμματος αποχωρούν οριστικά στα 60 τους για να παραδώσουν τη σκυτάλη σε νεότερα στελέχη ή όταν έχουν συμπληρώσει δέκα χρόνια σε μια θέση.