Μετά τις «Βάκχες» της Αντζελας Μπρούσκου στην Επίδαυρο, τι; Αυτό θα μπορούσε να αναρωτιέται κανείς από το προηγούμενο καλοκαίρι για τις καλλιτεχνικές επιλογές του Αρη Σερβετάλη, κάθε κίνηση του οποίου μοιάζει πλέον μελετημένη. Και σε απόσταση χρονική –και ψυχική, πιθανότατα –από τον τηλεοπτικό Λάζαρο του «Είσαι το ταίρι μου».

Η απάντηση στο ερώτημα έρχεται μέσα από την παράσταση «Ο σωσίας» που ανεβαίνει, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του θεάτρου Ροές, από την προσεχή Παρασκευή. Το «Κουρδιστό πορτοκάλι» του Γιάννη Κακλέα (για το οποίο ο Σερβετάλης βραβεύτηκε πρόσφατα από το κοινό στα βραβεία του «Αθηνοράματος»), ο «Πλατόνοφ» του Γιώργου Λάνθιμου και οι παραστάσεις – συνεργασίες με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου συμπληρώνονται, έτσι, με τη θεατρική μεταφορά ενός ερμητικού ντοστογεφσκικού κειμένου.

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ. Ο Αρης Σερβετάλης αναγνώρισε πολλές πτυχές του εαυτού του όταν πρωτοδιάβασε το έργο. Ο σκοτεινός και δύστροπος κόσμος του Γκολιάντκιν, του άβουλου δημοσίου υπαλλήλου στη νουβέλα του Ντοστογέφσκι, που δεν μπορεί να εξομολογηθεί ούτε τον έρωτά του, έγινε η αφορμή για ακόμη μία ενδοσκόπηση. «Ο Γκολιάντκιν έχει να αντιμετωπίσει τον εαυτό του και όλες τις εσωτερικές δυσκαμψίες του. Προσπαθεί να γεννήσει το δικό του είδωλο, αυτό που θα ήθελε να είναι. Νομίζω ότι έχει καθαρά σχιζοφρενικές εκφάνσεις».

Ο «Σωσίας» ή «Ο διπλός άνθρωπος» που έγραψε ο Ντοστογέφσκι σε ηλικία 25 ετών είναι ένα από τα λίγα έργα που μπορεί να θεωρηθούν «προδρομικά» της ψυχαναλυτικής έρευνας. «Νομίζω ότι πρόκειται για μία από τις πρώτες καταθέσεις μέσα από ένα βιβλίο σε ό,τι ορίζουμε ως διχοτόμηση της προσωπικότητας. Αυτό αποτελεί το κέντρο της δημιουργίας στο έργο του Ντοστογέφσκι. Με το ίδιο πράγμα καταπιάνεται και σε άλλες ιστορίες του, αλλά μιλάει με διαφορετικό τρόπο». Την εποχή εκείνη πάντως ο Ντοστογέφσκι δεν μπορεί παρά να μιμείται τον μεγάλο των ρωσικών γραμμάτων, τον Νικολάι Γκόγκολ, που έχει παραδώσει ήδη το «Ημερολόγιο ενός τρελού».

ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΙ. Η σκηνοθετική ματιά της εικαστικού Εφης Μπίρμπα ακολουθεί την εσωτερική μάχη του ήρωα. «Ακτινογραφούμε την καθημερινότητα του πρωταγωνιστή, τους ψυχαναγκασμούς του, τις ψυχώσεις του, την αγοραφοβία του.

Ξαφνικά βλέπεις τον εαυτό σου απέναντι να σου μιλάει! Στο έργο δεν καταλαβαίνεις αν αυτό του συμβαίνει όντως ή αν είναι μια φανταστική κατάσταση στο μυαλό του. Νιώθεις ότι ο ήρωας μπορεί να μην έχει βγει ποτέ από το σπίτι του». Ο Ντοστογέφσκι μετά τη συγγραφή της νουβέλας –«ό,τι καλύτερο έγραψε ποτέ» σύμφωνα με τον Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ –αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά στην προσπάθεια να αναλύσει τον εσωτερικό κόσμο των ηρώων του. Η αφετηρία, σημειώνει ο ηθοποιός, σε μια τόσο αρρωστημένη συμπεριφορά είναι η έπαρση: «Ενώ ήθελε να είναι σαν τους άλλους, ένας ασήμαντος άνθρωπος ο οποίος δεν θέλει να διαφέρει από το σύνολο, συνεχώς είχε την έννοια αν τον κοιτάνε και πώς οι άλλοι.

Ολα περιστρέφονταν γύρω από αυτόν, δεν επιχειρούσε να βγει από το «κέντρο» του. Η μέριμνά του ήταν το «εγώ» του και ο εαυτός του και αυτό τον έκανε φοβικό. Το να βρίσκεσαι συνεχώς σε διαδικασία αποδοχής μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα ή, ακόμη χειρότερα, να οδηγήσει σε σχιζοφρενικά σημεία».

Η λύτρωση για τον Αρη Σερβετάλη μπορεί να βρίσκεται σε λιγότερο βασανιστικούς δρόμους. Να συνειδητοποιήσεις, για παράδειγμα, ότι οι άλλοι είναι έτοιμοι να αποδεχθούν τη διαφορετικότητά σου. «Νομίζω ότι το πρόβλημα βρίσκεται στο γεγονός ότι εμείς οι ίδιοι δεν αποδεχόμαστε καν τις ιδιαιτερότητές μας. Θέλει πνευματικό και συνεχή αγώνα για να αποδεχθείς αυτά που δεν θέλεις να είσαι».

Ο αγώνας της γενικής αποδοχής –ενίοτε και της υπεροχής –δεν είναι, όμως, ένα από τα βασικά γνωρίσματα των ανθρώπων που επιλέγουν επαγγέλματα προβολής; «Οι άνθρωποι του χώρου μας υποδυόμαστε κάτι. Ενα ρόλο, δηλαδή, που δεν είσαι εσύ κ.λπ. Αλλά ποιος είναι τελικά. Δεν τα μπορώ αυτά! Γίνεσαι ο ήρωας κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Ο καθένας έχει ένα ρόλο στην κοινωνία και καλείται να τον υπερασπιστεί. Αυτό τους ηθοποιούς τους κάνει πιο επιρρεπείς στην έπαρση». Ιδίως όταν κάποιοι, για να συνταχθούν με τους κανόνες της αγοράς, συνεχίζουν την «υποκριτική» και εκτός σκηνής. «Δεν έχω λειτουργήσει ποτέ έτσι. Φτάνει η στιγμή που αναρωτιέσαι γιατί κάνεις αυτή τη δουλειά. Για να βγάλεις χρήματα, να κερδίσεις δημοσιότητα;».

Η δική του απάντηση δεν περιλαμβάνει τίποτε από αυτά που ρωτάει. «Με γοήτευε η επαφή με τα κείμενα. Πάντα έχεις κάτι διαφορετικό και πρέπει να το αφηγηθείς με έναν καινούργιο τρόπο, με το σώμα σου και την εσωτερική σου ενέργεια». Πόσο μπορεί να υποστηρίξει κανείς μια τόσο ρομαντική άποψη; «Ζώντας σπαρτιάτικα ή έχοντας ταυτοχρόνως παράσταση και πρόβες για την αμέσως επόμενη. Φυσικά έκανα και άλλες δουλειές όπως μαραγκός, για να επιβιώσω ως ηθοποιός. Κάποιοι φίλοι μου στα σπίτια τους έχουν έπιπλα που τους έχω φτιάξει».

Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ. Η συζήτηση για τον Ντοστογέφσκι περνάει μοιραία και από την κατ’ εξοχήν «εσωτερική μάχη» του ρώσου συγγραφέα: τη σχέση του με τη θρησκεία. Και εδώ ο Αρης Σερβετάλης αποδεικνύεται ανατρεπτικός από μια άλλη πλευρά. «Είμαι θρήσκος, πιστεύω στον Θεό και εκκλησιάζομαι όσο συχνά μπορώ» λέει ο ηθοποιός με την αιρετική περσόνα, που αποκτά από ό,τι φαίνεται και διάσταση new age πνευματικότητας. «Δεν ήταν μια διαδικασία θεωρητική. Δεν πήρα ένα βιβλίο και το διάβασα για να πιστέψω. Πριν είχα την απαίτηση να αλλάξει ο άλλος. Τώρα προσπαθώ να αλλάξω εγώ. Είναι μάταιο να περιμένεις να γίνει ο κόσμος άλλος. Πρέπει να τολμήσεις να προχωρήσεις με τις δικές σου διαφοροποιήσεις. Αυτό είναι το μαγικό! Παλαιότερα περίμενα τα πάντα να έρθουν έξω από μένα».

INFO

«Ο σωσίας» του Φιόντορ Ντοστογέφσκι στο θέατρο Ροές (Ιάκχου 16, Γκάζι, Στάση μετρό Κεραμεικός, τηλ. 210-347.4312). Από 21 Νοεμβρίου, Τετάρτη – Σάββατο στις 21.00. Κυριακή στις 20.00. Μετάφραση: Βασίλης Τομανάς. Σκηνοθεσία – σκηνικά – κοστούμια: Εφη Μπίρμπα. Μουσική: Vangelino Currentzis. Παίζουν: Αρης Σερβετάλης, Γιώργος Συμεωνίδης, Δρόσος Σκότης, Συμεών Τσακίρης, Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης.