Σφυροκόπημα δέχτηκαν χθες οι μετοχές της Facebook μετά την ανακοίνωση της εταιρείας ότι τα περιθώρια κέρδους θα υποχωρήσουν για αρκετά μεγάλη χρονική περίοδο λόγω μείωσης επισκεψιμότητας και αύξησης του κόστους που συνεπάγεται η αύξηση της ιδιωτικότητας των χρηστών.

Οι μετοχές της Facebook βρέθηκαν να χάνουν 20% στο χρηματιστήριο Nasdaq, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση στην ιστορία της εταιρείας και τη μεγαλύτερη μείωση της κεφαλαιοποίησης εισηγμένης που έχει καταγραφεί μέσα σε μία και μόνο συνεδρίαση. Η μείωση στην κεφαλαιοποίηση από την υποχώρηση των μετοχών κατά 20% που καταγράφηκε στο άνοιγμα της συνεδρίασης υπολογίζεται σε περίπου 120 δισ. δολάρια. Το προηγούμενο αρνητικό ρεκόρ το είχε καταγράψει το 2000 η Intel, όταν είχε χάσει 90 δισ. δολάρια, και η Exxon Mobil, που είχε χάσει 50 δισ. δολάρια το 2008. Η κεφαλαιοποίηση ή χρηματιστηριακή αξία προκύπτει εάν πολλαπλασιαστεί ο συνολικός αριθμός μιας εταιρείας με την τρέχουσα τιμή της. Αποτελεί ένδειξη του μεγέθους μιας εισηγμένης, που μεταβάλλεται όμως συνεχώς ανάλογα με τις ορέξεις της αγοράς από τη μεταβολή των τιμών των μετοχών.

Τα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου της Facebook ήταν το πρώτο σημάδι ότι οι νέοι νόμοι της Ευρώπης για προστασία της ιδιωτικότητας και τα σκάνδαλα για παραβίαση της ιδιωτικότητας αυτής με την εμπλοκή της εταιρείας Cambridge Analytica και άλλων έχουν επηρεάσει τα οικονομικά μεγέθη και τον τρόπο λειτουργίας της εταιρείας κοινωνικής δικτύωσης.

Αυτά τα αποτελέσματα ήταν, κατά τα φαινόμενα, χειρότερα από τις προσδοκίες. Το δεύτερο τρίμηνο η εταιρεία είδε τα καθαρά κέρδη να αυξάνονται κατά 31%, στα 5,1 δισ. από 3,9 δισ. δολάρια την ίδια περίοδο πέρυσι. Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους υποχώρησε σε 44% το δεύτερο τρίμηνο από 47% πριν από έναν χρόνο και αναμένεται να υποχωρήσει περίπου στο 35% για περίοδο περισσότερων από δύο ετών, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία.

Το ποσοστό αύξησης των εσόδων αποτέλεσε αρνητική έκπληξη για τους επενδυτές. Οι πωλήσεις το δεύτερο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 42%, που είναι το χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων τριάμισι ετών. Διαμορφώθηκαν σε 13,2 δισ. από 9,3 δισ. δολάρια πέρυσι. Τα αποτελέσματα αυτά μπορεί να φαίνονται –και είναι –πολύ υψηλά, αλλά η εταιρεία είχε δημιουργήσει ακόμη καλύτερες προσδοκίες στην παγκόσμια και κυρίως την αμερικανική αγορά.

Η νέα νομοθεσία περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων (GDRP) που έθεσε σε ισχύ η ΕΕ επηρέασε τις προσδοκίες αυτές. Η νέα αυστηρότερη νομοθεσία περί ιδιωτικότητας ανάγκασε τη Facebook να κάνει ορισμένες αλλαγές στους όρους χρήσης, κάνοντας αρκετούς χρήστες να επιλέγουν να δέχονται μη προσωποποιημένες διαφημίσεις. Οι διαφημίσεις αυτές αποτελούν βασική πηγή εσόδων για τις εταιρείες κοινωνικών δικτύων.