Τι πήγε στραβά για τους Ρεπουμπλικανούς στις ενδιάμεσες εκλογές; Πέρα από τις τοπικές ιδιαιτερότητες σε κάθε Πολιτεία, το κόμμα είχε και μια συνολική γραμμή στην καμπάνια του. Επένδυσε λοιπόν υπερβολικά στο πρόβλημα του πληθωρισμού και ταυτόχρονα επανέφερε στο προσκήνιο τη θεωρία Τραμπ για τις κλεμμένες εκλογές. Ωστόσο, όπως είπε εύστοχα στο ABC μια σχολιάστρια του δικτύου, «οι Αμερικανοί είναι πιο έξυπνοι από όσο νομίζουν κάποιοι που χαράζουν προεκλογική στρατηγική». Ενοχλούνται από την αύξηση της τιμής της βενζίνης και των τροφίμων, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν ξέρουν ότι διεξάγεται πόλεμος στην Ευρώπη! Και, ακόμα περισσότερο, η ενόχλησή τους για την οικονομική δυσκολία δεν σβήνει όλα τα άλλα θέματα που αφορούν τη ζωή τους. Μια γυναίκα δεν μένει αδιάφορη στην απαγόρευση των αμβλώσεων. Ενας μαύρος ψηφοφόρος, όσο και αν τα φέρνει δύσκολα βόλτα, δεν αγνοεί ότι ένας Ρεπουμπλικανός κυβερνήτης με τις ιδέες του Τραμπ μπορεί να αφήνει ατιμώρητους τους αστυνομικούς που πυροβολούν με το παραμικρό όποιον σκουρόχρωμο συναντάνε τη νύχτα στον δρόμο. Αρα, η απλοϊκή μονοθεματική καμπάνια για την ακρίβεια δεν ήταν η εξυπνότερη τακτική.

Από την άλλη, η διχαστική λογική των «κλεμμένων εκλογών» οδηγούσε μόνο σε όξυνση του πολιτικού κλίματος… Φαίνεται ότι η εμπειρία της διακυβέρνησης Τραμπ και όσα έγιναν μετά την ήττα του ευαισθητοποίησαν αρκετούς μετριοπαθείς ψηφοφόρους που δεν θέλουν ένα πολιτικό κλίμα συνεχούς έντασης και εχθροπάθειας. Οι πολύ υψηλοί τόνοι στην επικοινωνία («οι ηλίθιοι Δημοκρατικοί» που λέει ο Τραμπ στις ομιλίες του) και η υπεραπλούστευση των σύνθετων καταστάσεων («να τους διώξουμε για να αγοράζουμε πάλι φτηνή βενζίνη») αποδίδουν στο δεδομένο και στρατευμένο ακροατήριο των τραμπιστών. Δεν πείθουν όμως τους απαραίτητους για τη νίκη ανένταχτους ψηφοφόρους. Αυτοί φάνηκε στις εκλογές ότι διατήρησαν την ψυχραιμία τους. Εχει μεγάλη σημασία ότι αυτό έγινε σε μια εκλογική αναμέτρηση που δεν ήταν η «μητέρα των μαχών» (προεδρικές εκλογές) και που προσφερόταν για ψήφο διαμαρτυρίας.

Σημαντικό κομμάτι ψηφοφόρων κατανοεί ότι τα προβλήματα είναι πολύπλοκα και ότι δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Ο λόγος του λαϊκισμού σαγήνευσε πριν από μερικά χρόνια, αλλά τέσσερα χρόνια αλλοπρόσαλλης προεδρίας και το αστείο θέαμα διαφόρων τυχάρπαστων που λόγω προβολής στην τηλεόραση ή στα social media εκλέχθηκαν σε υπεύθυνες θέσεις κάνοντάς τα «θάλασσα» προβλημάτισαν μια κρίσιμη μάζα πολιτών που αντιλαμβάνονται ότι η πολιτική αφορά τη ζωή μας και δεν προσφέρεται για εκτόνωση νεύρων. Αυτή η κατηγορία ψηφοφόρων κιινητοποιήθηκε στις εκλογές ακριβώς για να αποτρέψει την επικράτηση των τραμπιστών. Η επικοινωνία της Αγριοφωνάρας και της συνεχούς Τσαντίλας παράγουν ενοχλητικό θόρυβο που οι κανονικοί άνθρωποι δεν θέλουν συνέχεια στα αφτιά τους! Οσοι ασχολούνται με την πολιτική επικοινωνία θα μελετήσουν με προσοχή αυτές τις εκλογές στις ΗΠΑ.

Ο Χάρης Γούλιος είναι επικοινωνιολόγος, διευθυντής Marketing του Mega