«Αυτό που αγαπώ πιο πολύ είναι τα νέα ξεκινήματα», είχε πει κάποτε ο Καρλ Λάγκερφελντ. Ο μάγος της μόδας, της δημιουργίας, της τέχνης, της φωτογραφίας, του μάρκετινγκ και της επιχειρηματικότητας διατήρησε τη θέση του στον οίκο Chanel για 35 ολόκληρα χρόνια.

Την άκρως επιτυχημένη δουλειά του στον οίκο Chanel (με τις πολλές ετήσιες συλλογές, για την άνοιξη, τον χειμώνα, την Couture, το prét à porter, τη Resort και τα accessories) συμπλήρωνε η δυναμική παρουσία του στον οίκο Fendi και τα τελευταία χρόνια η ομώνυμη Karl Lagerfeld κολεξιόν. Pas mal για τον σημερινό κόσμο της μόδας, εκεί όπου οι σχεδιαστές στους μεγάλους οίκους αλλάζουν με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς.

Δεν ξέρω για ποιον λόγο πίστευα πάντα ότι ο Καρλ Λάγκερφελντ ήταν αθάνατος. Κοιτάξτε στο κοντινό φιλικό και οικογενειακό περιβάλλον και αναρωτηθείτε: ήταν ο Καρλ ένας τυπικός 85άρης; Ο Λάγκερφελντ δεν ήταν σε τίποτα συνηθισμένος, αληθινά προβλέψιμος. Και όμως, από το μεσημέρι της Τρίτης 19 Φεβρουαρίου γέμισε το feed του Instagram με την εικόνα του. Top models που δούλεψαν μαζί του, συνεργάτες, συναδέλφους και ανταγωνιστές του. Μαζί με όλους αυτούς άνθρωποι των media, bloggers και επιχειρηματίες.

Γιατί ήταν τόσο αγαπητός ο Καρλ; Ή μάλλον: ήταν αγαπητός ο Καρλ; Σίγουρα υπήρχε σεβασμός γύρω από το πρόσωπό του. Τα μαύρα γυαλιά και τα λευκά κολάρα δημιουργούσαν την απόσταση που ο ίδιος αποζητούσε ώστε ο σεβασμός να προηγείται της συμπάθειας. Ο Καρλ ήταν ο τελευταίος μύθος σε μια εποχή που δεν χωράει, δεν αναθρέφει και δεν ανέχεται μύθους – όχι αν δεν είναι να τους απομυθοποιήσει.

Επιδραστικός όσο λίγοι, πρωτοπόρος όσο η παρακαταθήκη της Chanel, οραματιστής όσο και οι σχεδόν συνομήλικοί του Yves Saint Laurent και Azzedine Alaïa, μυθικός όσο και ο πρώτος σχεδιαστής που τον ανέδειξε, Pierre Balmain. Κατάφερε να κάνει τη δουλειά του παγκοσμίως γνωστή, όπως και το παρουσιαστικό του, τα σπίτια του, τις συνήθειές του. Μια από αυτές ήταν να πίνει Coca-Cola light.

Εκανε ίνδαλμα ακόμη και την κληρονόμο του, γάτα Choupette. Το άγγιγμα από χρυσάφι με τον πιο fashionable τρόπο: «Μοιάζω με καρικατούρα του εαυτού μου και μου αρέσει. Είναι σαν μάσκα. Για μένα το Καρναβάλι της Βενετίας διαρκεί όλον τον χρόνο», θα δηλώσει για την περσόνα που δημιούργησε. Αιρετικός κι αξιαγάπητος.

Επαιξε με την pop culture, με τα είδωλα, με τα στερεότυπα, προσφέροντας πίσω στο μακρινό 1983 αυτό που είχε ανάγκη η μόδα: ανεξαρτησία, ελευθερία. Ανέλαβε τον οίκο Chanel δυο χρόνια μετά τον θάνατο της Gabriel Coco Chanel. Ηταν 50 ετών. Τα επόμενα 35 χρόνια έδωσε τη φρεσκάδα που έλειπε στο brand και κατάφερε να χτίσει μια νέα αισθητική, μια νέα ταυτότητα, με σεβασμό στα iconic elements της Coco: την τσάντα, το τουίντ, το ταγιέρ, τα μαργαριτάρια, την καμέλια. «Είμαι κάποιου είδους βαμπίρ, ρουφάω το αίμα των ανθρώπων», είχε πει σε συνέντευξή του το 1975, όταν ρωτήθηκε για τον τρόπο που δουλεύει.

Σημασία δεν έχει μόνο το ταλέντο σε ό,τι αφορά το σχέδιο, τα υλικά, τη μόδα αλλά κυρίως οι συνεργάτες που επιλέγεις. Ο Καρλ είχε πάντα δίπλα του ταλαντούχους ανθρώπους και μάλιστα μια από αυτές, η Virginie Viard, είναι ως γνωστόν η επόμενη σχεδιάστρια του Οίκου έπειτα από 30 χρόνια δίπλα του και διευθύντρια του Fashion Creation Studio. Ελπίζω να είναι το ίδιο επιτυχημένη.

Αν μπορούσα να επιλέξω ένα μόνο χαρακτηριστικό του το οποίο θαυμάζω είναι η εργατικότητα, το άσβεστο πάθος του για δημιουργικότητα. Δεν μπορώ όμως να μείνω μόνο σε αυτό. Είναι η ικανότητά του να μηδενίζει αποστάσεις, να ξεπερνά εμπόδια, να κάνει μαγικά σόου στην Κούβα ή στο Μαϊάμι, στη Βενετία, να κάνει απαραίτητο το brand Chanel στη Γαλλίδα, την Κινέζα, την Αμερικανίδα και τις «δύσκολες» γυναίκες από τη Σαουδική Αραβία.

Να στήνει φαντασμαγορικά θεάματα στο Grand Palais και το fashion crowd να παραληρεί. Να προσκαλεί πρώτος τις fashion bloggers στα σόου του, να υπογράφει πρώτος συλλογή για την H&M, να φωτογραφίζει μόνος του τις καμπάνιες της συλλογής του. Να συνεργάζεται με όλες εκείνες που θεωρούμε μύθους της πασαρέλας, και τελικά να τις αποθεώνει. «Σ’ ευχαριστώ που έδωσες την ευκαιρία σ’ ένα 16χρονο κορίτσι από το Νότιο Λονδίνο», γράφει η Ναόμι Κάμπελ. «Καρλ, μεγάλη αγάπη της ζωής μου», γράφει η Λίντα Εβαντζελίστα στην εικόνα του Ζαν Πολ Γκουντ που την κρατά στον αέρα. «Ενα κομμάτι της νιότης μου έφυγε μαζί σου», θα πει ο Βαλεντίνο στο δικό του Instagram.

Δεν είχα την τύχη να γνωρίσω καλά τον μεγάλο Καρλ Λάγκερφελντ. Σε μια επίδειξή του στο Grand Palais κατάφερα να βρεθώ κοντά του. Επιθυμία μου ήταν να του δώσω συγχαρητήρια για το συγκλονιστικό θέαμα το οποίο παρουσίασε μαγεύοντας πραγματικά μέσα από τη δουλειά του όλους εμάς. Σήμερα, έχοντας ακολουθήσει και εγώ τη δική μου πορεία στον χώρο της μόδας αισθάνομαι την ανάγκη να τον «ευχαριστήσω» για όλα όσα διδάχθηκα από αυτόν.

Συνήθιζα να ταξιδεύω με τη μητέρα μου στο Παρίσι δυο φορές τον χρόνο, με σκοπό να παρακολουθήσουμε τις επιδείξεις των μεγάλων γαλλικών Οίκων. Οι δημιουργίες όμως του Λάγκερφελντ ήταν κυρίως αυτές που μου έδωσαν την ώθηση ν’ ακολουθήσω το δικό μου όνειρο. Ενα όνειρο το οποίο συνεχίζεται μέχρι σήμερα «τυλιγμένο» στα πολυτελή υλικά της Haute Couture…