Οπως σε κάθε κοινωνική πτυχή της ζωής μας, έτσι και στο τρέξιμο υπάρχει ένα άγραφο πρωτόκολλο μικρών αλλά θαυματουργών συμπεριφορών που διευκολύνουν, ομορφαίνουν και βαθαίνουν τις σχέσεις των ανθρώπων. Μακριά από τυπικότητες και κούφια «πρέπει», οι κανόνες αυτοί εστιάζουν στον σεβασμό προς τους άλλους, το περιβάλλον κι εν τέλει τον ίδιο μας τον εαυτό. Να λοιπόν κάποιες βασικές δρομικές οδηγίες που αξίζει να τηρείς για να τρέχεις εσύ καλά και όλοι μας καλύτερα!
Ενας αγωνιστικός χαιρετισμός στον δρομέα από απέναντι, μια «καλημέρα» στον περαστικό, το «ευχαριστώ» και «παρακαλώ» στους εθελοντές που ξεροσταλιάζουν χαμογελαστοί στους αγώνες, μια «συγγνώμη» στον δρομέα που έσπρωξες κατά λάθος. Οι μαγικές λεξούλες που μάθαμε από παιδιά αποτελούν όχι μόνο δείγματα παιδείας και κοινωνικότητας, αλλά προκαλούν χαμόγελα, δημιουργούν θετική ενέργεια και φιλική ατμόσφαιρα.
Στους αγώνες τρέξε τίμια και καθαρά τιμώντας το «ευ αγωνίζεσθαι». Ακολούθησε πιστά τους κανονισμούς. Στόχος των διοργανωτών είναι πάντα οι συμμετέχοντες να τρέξουν ευχάριστα και με ασφάλεια, οπότε όταν θέτουν απαγορεύσεις (π.χ. στη χρήση ακουστικών ή άλλων συσκευών ή στη συμμετοχή ανηλίκων, παιδικών καροτσιών, κατοικίδιων ζώων κ.λπ.), έχουν σοβαρούς λόγους. Το ίδιο κι όταν επιβάλλουν «υποχρεωτικό εξοπλισμό» σε αγώνες ειδικών συνθηκών, π.χ. ορεινούς. Το bib με το τσιπ χρονομέτρησης καλό είναι να φοριέται από μπροστά, ενώ για λόγους ασφαλείας είναι απαραίτητο να ενημερώνονται οι διοργανωτές σε περίπτωση μεταβίβασής του σε άλλο δρομέα.
Αν στους αγώνες οι δρόμοι (για λίγες ώρες) ανήκουν στους δρομείς, στις προπονήσεις όχι. Τρέχε συνετά. Πάντα στην άκρη του δρόμου και ανάποδα από την κίνηση των αυτοκινήτων. Καταλαβαίνεις βέβαια πως δεν είναι έξυπνο να τρέχεις με ακουστικά στα αφτιά, τσίτα τη μουσική χωρίς να ακούς τι γίνεται γύρω σου, να διασχίζεις ανεξέλεγκτα τους δρόμους για να μην κόψεις τη διαλειμματική και να κάνεις σλάλομ ανάμεσα σε ανυποψίαστους περαστικούς, ε; Στοιχειώδης, κοινή λογική, αγαπητέ Γουάτσον!
Στα βουνά και ειδικά στα στενά μονοπάτια, δώσε προτεραιότητα σε αυτούς που «τραβούν την ανηφόρα» και προειδοποίησε τους επόμενους για τυχόν κλαδιά, πέτρες ή εμπόδια που συναντάς. Στον στίβο ακολούθησε τις οδηγίες χρήσης: συνήθως οι εξωτερικοί διάδρομοι είναι χρησιμοποιούνται από τους βαδιστές και τους τζόγκερ και οι εσωτερικοί από τους πιο γρήγορους δρομείς ή όσους κάνουν κομμάτια. Γενικότερα, τρέχεις δεξιά, προσπερνάς από αριστερά. Κι όταν είστε παρέα δίπλα δίπλα, στους δύο τρίτος δεν χωρεί, απλά διακινδυνεύει.
Παραδέξου και βοήθησε τους γρηγορότερους από εσένα. Αν δεν υπάρχει διαχωρισμός των δρομέων σε μπλοκ, στις σειρές εκκίνησης προηγούνται οι ελίτ αθλητές, όσοι στοχεύουν σε μετάλλιο ή θέλουν να «χτυπήσουν» τον αγώνα. Αν αισθανθείς κάποιον από πίσω σου να έρχεται φορτσάτος, δώσε χώρο να περάσει. Αν πάλι εσύ είσαι ο φορτσάτος, προειδοποίησε για τις διαθέσεις σου λέγοντας ήρεμα, αποφασιστικά και καλοδιάθετα «άκρηηη» ή «αέρααα» (οι πιο μερακλήδες).
Είναι απολύτως αποδεκτό να περπατήσεις κατά τη διάρκεια αγώνα. Αν χρειαστεί, μην το κάνεις απότομα. Κατευθύνσου προς την άκρη ώστε να μην ανακόψεις τον ρυθμό των δρομέων που ακολουθούν. Μη σταματάς στη μέση του δρόμου ούτε για να βγάλεις την τέλεια δρομική σέλφι, να μιλήσεις στο τηλέφωνο ή να δέσεις τα κορδόνια σου. Σταμάτα όμως αν παρατηρήσεις πως κάποιος δρομέας δείχνει να έχει πρόβλημα: δείξε ενδιαφέρον και ενημέρωσε τους διοργανωτές.
Ενώ τρέχεις, πιθανότατα να ανακατευτείς, να χρειαστεί να φτύσεις, να φυσήξεις τη μύτη σου ή να πας τουαλέτα. Δεν το κάνεις όπου να "ναι. Είσαι σε δημόσιο χώρο… η κοινή λογική που λέγαμε. Το ίδιο προσεκτικός ας είσαι και με τη σωματική υγιεινή σου. Μπορεί ο ιδρώτας σου να αποδεικνύει πόσο δυνατά προπονήθηκες και για σένα να είναι ενδορφίνες-σε-υγρή-μορφή, για τους γύρω σου όμως παραμένει μια αντιαισθητική, ενοχλητική κατάσταση την οποία δεν είναι υποχρεωμένοι να υποστούν.
Στους σταθμούς ανεφοδιασμού των αγώνων ας είσαι σβέλτος κι αποτελεσματικός: παίρνω – φεύγω. Μην πετάς στον δρόμο τα άδεια ή μισογεμάτα μπουκάλια, ποτήρια και λοιπά σκουπίδια σου. Οσο αφοσιωμένος κι αν είσαι στον αγώνα, αναζήτησε κάδους απορριμμάτων ή ανακύκλωσης. Ακόμη πιο σοβαρό είναι το θέμα του σεβασμού στο περιβάλλον όταν τρέχεις στο βουνό. Οφείλεις να έχεις προνοήσει ώστε να φυλάξεις πάνω σου ό,τι απορρίμματα προκύψουν.
Ο τερματισμός είναι μια σημαντική στιγμή για κάθε δρομέα! Ζήσε τη δυνατά, προσπαθώντας όμως να μην κάνεις photobombing στη φωτογραφία τερματισμού κάποιου άλλου. Πάρε το μετάλλιο που τόσο σου αξίζει και προχώρα χωρίς καθυστερήσεις προς τα σημεία αποκατάστασης και ανεφοδιασμού. Και μη στοκάρεις νερά, ποτά και σνακ «πακέτο για το σπίτι», ε;
Την επόμενη φορά λοιπόν που θα βγεις για τρέξιμο ή θα σταθείς στην αφετηρία ενός αγώνα ας θυμάσαι να μετρήσεις τις επιδόσεις σου όχι μόνο σε χρόνο, απόσταση, ρυθμό ή ταχύτητα, αλλά και σε σωστή δρομική συμπεριφορά. Και μακάρι σε αυτή να κάνεις πάντα προσωπικό ρεκόρ!