Σε πλήρη εξέλιξη μπαίνουν οι εργασίες για την κατασκευή της γέφυρας που θα συνδέει τη Σικελία με την Καλαβρία, ενώνοντας το νησί με την ιταλική χερσόνησο, σύμφωνα με σημερινές ανακοινώσεις του υπουργείου Υποδομών της κυβέρνησης Μελόνι. Η έναρξη των έργων προβλέπεται πριν το τέλος του καλοκαιριού.
Το μεγαλεπήβολο σχέδιο, που εκτιμάται στα 13,5 δισεκατομμύρια ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2026. Με μήκος άνω των 3,6 χιλιομέτρων, η γέφυρα θα μειώσει στο ελάχιστο τον χρόνο διέλευσης, επιτρέποντας στους οδηγούς να διανύουν την απόσταση σε περίπου ένα τέταρτο της ώρας. Οι δυο βασικοί πυλώνες της θα φτάνουν τα 399 μέτρα ύψος, ενώ η κατασκευή είναι μελετημένη ώστε να αντέχει σε σεισμούς έως 7,7 Ρίχτερ και ανέμους ταχύτητας έως 200 χιλιομέτρων την ώρα, δεδομένης της έντονης σεισμικότητας της περιοχής.
Το όραμα του Σαλβίνι και οι οικονομικές προεκτάσεις
Το συγκεκριμένο έργο θεωρείται προσωπικό «στοίχημα» για τον γραμματέα της Λέγκα και υπουργό Μεταφορών, Ματέο Σαλβίνι, ο οποίος προέβαλε ιδιαίτερα τη σημασία του τόσο για την ενίσχυση της απασχόλησης, όσο και για τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ Σικελίας και υπόλοιπης Ιταλίας. Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για τη δημιουργία έως και 120.000 νέων θέσεων εργασίας, θέτοντας το έργο στο επίκεντρο της αναπτυξιακής ατζέντας της κυβέρνησης.
Αντιδράσεις, ανησυχίες και οικολογικές ενστάσεις
Ωστόσο, η ιταλική αντιπολίτευση εκφράζει ισχυρές αντιρρήσεις, προειδοποιώντας για τον κίνδυνο παρείσδυσης εργολαβικών εταιρειών με διασυνδέσεις με τη μαφία και τονίζοντας πως η προτεραιότητα θα έπρεπε να δοθεί σε άλλες υποδομές που αντιμετωπίζουν άμεσες ελλείψεις, όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο στη νότια Ιταλία. Παρά τις εγγυήσεις των υπευθύνων του έργου ότι η «γέφυρα της Μεσσίνας» αναμένεται να έχει διάρκεια ζωής τουλάχιστον 200 χρόνια, οργανώσεις περιβαλλοντικής προστασίας αντιδρούν έντονα, επισημαίνοντας το υψηλό περιβαλλοντικό κόστος για την περιοχή.
Αδιευκρίνιστη παραμένει η πολιτική των διοδίων, με το υπουργείο Μεταφορών να διαβεβαιώνει πάντως ότι «οι τιμές θα είναι ανταγωνιστικές και εντελώς λογικές», χωρίς να έχουν δοθεί περαιτέρω λεπτομέρειες.
Στρατηγικός χαρακτήρας και χρηματοδότηση
Η γέφυρα της Μεσσίνας, η μεγαλύτερη του κόσμου στην κατηγορία της, θα κατασκευαστεί με εθνικά και ευρωπαϊκά κονδύλια. Ένα μέρος της χρηματοδότησης χαρακτηρίζεται ως δαπάνη αμυντικού χαρακτήρα, καθώς η υποδομή θα διευκολύνει σημαντικές στρατηγικές οδικές συνδέσεις σε περίπτωση πολέμου. Με τη συγκεκριμένη προσέγγιση, η κυβέρνηση Μελόνι στοχεύει στη διευκόλυνση της επίτευξης του στόχου διάθεσης 5% του ΑΕΠ για αμυντικές δαπάνες, προσδίδοντας επιπλέον σημασία στην κατασκευή της γέφυρας τόσο στο εθνικό, όσο και στο διεθνές επίπεδο.
