Περισσότεροι από 1.000 είναι οι έλληνες «ινφλουένσερ» που έχουν μπει στο στόχαστρο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων μέσω ειδικών κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου και οι οποίοι ελέγχονται τόσο για το αν εμφανίζουν στα φορολογικά βιβλία τους τα πραγματικά εισοδήματα που αποκτούν μέσω socιal media όσο και για το αν οι καταθέσεις ή τα περιουσιακά στοιχεία που έχουν αποκτήσει δικαιολογούνται από τις νόμιμες και δηλωμένες δραστηριότητές τους.

Οπως αναφέρει στο «Βήμα της Κυριακής» ανώτερος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών, «οποιοσδήποτε εισπράττει χρήματα μέσω διαφόρων δημοφιλών εφαρμογών των social media για το υπουργείο Οικονομικών, την ΑΑΔΕ και το ΣΔΟΕ θεωρείται ότι ανήκει στην κατηγορία των ινφλουένσερ. Ουσιαστικά δηλαδή το πρώτο βήμα ελέγχου εξαρτάται από το τι δηλώνει ο καθένας και όχι τόσο από τον αριθμό των ακολούθων – followers που έχει. Επίσης ο αριθμός των views, δηλαδή το πόσες φορές έχει δει κάποιος μία ανάρτηση, είναι καθοριστικός παράγοντας για να τεθεί στο στόχαστρο των ελέγχων».

Διασταυρώσεις

Σύμφωνα με τον ίδιο παράγοντα, η γενική διεύθυνση ελέγχων της ΑΑΔΕ διασταυρώνει από τις διάφορες πλατφόρμες τι εισοδήματα έχουν εισπράξει όλοι όσοι προβάλλουν προϊόντα και υπηρεσίες μέσω των διαφόρων ηλεκτρονικών εφαρμογών και ιστοσελίδων και αν αυτά τα έχουν μεταφέρει στις φορολογικές δηλώσεις τους. Επίσης, οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες μπορούν να ζητήσουν στοιχεία από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και να διαπιστώσουν πότε κάποιος διαφημίστηκε, τι έλαβε ή τι απήχηση (views) είχαν οι αναρτήσεις του.

Από τις διάφορες πλατφόρμες οι ελεγκτικές υπηρεσίες μπορούν να αντλήσουν αναλυτικά στοιχεία των εσόδων των διαφόρων «ινφλουένσερ», ενώ το ίδιο μπορούν να πράξουν και από τους ίδιους τους διαφημιζομένους και στη συνέχεια να γίνουν διασταυρώσεις. Ερευνα

Πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι αρχές προστασίας των καταναλωτών από 22 κράτη-μέλη διεξήγαγαν έρευνα σχετικά με τις εμπορικές πρακτικές των influencers που δραστηριοποιούνται μέσω Διαδικτύου, εξετάζοντας αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από 576 influencers και αποκαλύπτοντας μια ανησυχητική έλλειψη διαφάνειας σχετικά με το εμπορικό περιεχόμενο που περιλαμβάνουν οι αναρτήσεις τους.

Μεταξύ αυτών εντοπίστηκαν και 22 έλληνες μεγαλο-influencers οι οποίοι θα ελεγχθούν για τον αν παραπλανούν τους καταναλωτές με ψευδείς ή αναληθείς πληροφορίες σχετικά με τα προωθούμενα προϊόντα ή υπηρεσίες που εμπίπτουν στην Οδηγία της ΕΕ για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και αν γνωστοποιούν μέσω των αναρτήσεών τους ότι πρόκειται για διαφημιστική δραστηριότητα.

Από τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκύπτει μεταξύ άλλων ότι ενώ 8 στους 10 ινφλουένσερ ασκούν εμπορική δραστηριότητα, μόνο οι μισοί ήταν εγγεγραμμένοι ως έμποροι σε εθνικό επίπεδο. Επίσης, 1 στους 3 δεν παρείχε στοιχεία εταιρείας σχετικά με τις αναρτήσεις του, ενώ σχεδόν το σύνολο δημοσιεύει αναρτήσεις που περιέχουν εμπορικό περιεχόμενο αλλά μόνο 1 στους 5 το αναφέρει συστηματικά, ενώ σχεδόν 4 στους 10 δεν χρησιμοποιούν τις ετικέτες πλατφόρμας που χρησιμεύουν για την αποκάλυψη εμπορικού περιεχομένου.

Οι εισπράξεις

Η «ταρίφα» για κάθε φωτογραφία στην οποία «ταγκάρεται» ένα προϊόν διαμορφώνεται ανάλογα με τον αριθμό των followers που έχει ο κάτοχος του λογαριασμού, του αριθμού των «likes» και των «views» που λαμβάνει. Επίσης έχει να κάνει με πόσες αναφορές γίνονται μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ενώ παίζει ρόλο αν είναι φωτογραφία που μένει στον «τοίχο» του κατόχου του λογαριασμού ή είναι ένα απλό «στόρι» που παραμένει ενεργό για 24 ώρες ή είναι κανονική ανάρτηση. Κάποιος που έχει έως 3.000-5.000 πραγματικούς followers μπορεί να εισπράττει τον μήνα ή ανά πακέτο ανάρτησης-στόρι από 100 έως 500 ευρώ, ενώ αν ο αριθμός των followers φθάνει τις 50.000 ή τις 100.000 τότε τα ποσά που εισπράττονται είναι πολλαπλάσια.

Οι πολύ ισχυροί, δηλαδή εκείνοι που έχουν από 100.000 followers έως και 1.500.000, λαμβάνουν ανάλογα πολύ μεγάλα ποσά για κάθε ανάρτηση ή στόρι που πραγματοποιούν, με τα ποσά να κυμαίνονται από 1.000 έως 15.000 ευρώ κατά περίπτωση (συχνότητα, διάρκεια κτλ.). Ωστόσο οι περισσότεροι από αυτούς διαθέτουν εταιρείες που τα δηλώνουν κανονικά στην Εφορία. Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι, όπως το γνωστό μοντέλο, που ενώ έχουν εκατοντάδες χιλιάδες followers, έχουν «ξεχάσει» ότι υπάρχει και η Εφορία. Στο τέλος, όμως, όταν η Εφορία τους κάνει «like», διαπιστώνουν ότι τους κοστίζει ακριβά σε πρόστιμα και φόρους.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ