Εκμηδενίζονται, πρακτικά, οι ελπίδες να εντοπιστούν ζωντανοί οι έξι αγνοούμενοι από την κατάρρευση της γέφυρας η οποία ενώνει τις δύο όχθες του ποταμού Πατάπσκο στη Βαλτιμόρη του Μέριλαντ, μετά την πρόσκρουση φορτηγού πλοίου γεμάτου εμπορευματοκιβώτια σε έναν από τους πυλώνες της.

Ολα δείχνουν, μάλιστα, ότι πρόκειται για μετανάστες εργάτες, μέλη ενός συνεργείου που εκτελούσε έργα συντήρησης στο οδόστρωμα την ώρα του δυστυχήματος, ενώ άλλοι δύο συνάδελφοί τους στάθηκαν πιο τυχεροί και μεταφέρθηκαν τραυματίες σε νοσοκομείο.

Σε κάθε περίπτωση και παρά το ότι συνεχίζεται η διασταύρωση στοιχείων και για τους επιβαίνοντες στα οχήματα τα οποία έπεσαν στο νερό, θεωρείται ευτύχημα το γεγονός ότι τα θύματα δεν ήταν περισσότερα.

Κάτι που οφείλεται, σε μεγάλο βαθμό, στη σπουδή του πληρώματος του «Dali» να ενημερώσει τις Αρχές ώστε να διακόψουν έγκαιρα την κυκλοφορία και να ρίξει άγκυρες προκειμένου να κερδίσει χρόνο και να επιβραδύνει πριν από την πρόσκρουση.

Στο μεταξύ, παράλληλα με τις έρευνες για τα αίτια του μπλακάουτ που φέρεται να έπαθε το πλοίο (πληροφορίες κάνουν λόγο για συχνά προβλήματα, καθώς το 2016 είχε εμπλακεί σε ατύχημα στο λιμάνι της Αμβέρσας, ενώ δεν αποκλείουν και το σενάριο νοθευμένων καυσίμων), η προσοχή στρέφεται πλέον αλλού: Στην όσο το δυνατόν πιο σύντομη ανακατασκευή της γέφυρας, αλλά και στην αποκατάσταση της τεράστιας οικονομικής ζημιάς που προκάλεσε η κατάρρευσή της.

Η ανακατασκευή

Οσον αφορά την ανακατασκευή, ο Τζο Μπάιντεν δεσμεύτηκε ότι το κόστος – το οποίο θα ανέλθει σε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια – θα επωμιστεί η ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Είναι, όμως, βέβαιο ότι μεγάλο μέρος του θα πέσει και στις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες έχουν ήδη αρχίσει να υπολογίζουν την «τρύπα» στους ισολογισμούς τους. Αλλωστε, σύμφωνα με ειδικό στον κλάδο των ναυτιλιακών ασφαλειών, δεν αποκλείεται η τελική επιβάρυνση να αγγίξει το 1,5 δισ. δολάρια, «ισοφαρίζοντας» το ποσό στο οποίο εκτιμάται πως ανήλθαν οι συνολικές αποζημιώσεις μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Costa Concordia» το 2012.

Πιο άμεσο και επιτακτικό είναι, πάντως, να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα που προκαλεί το «έμφραγμα» στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, ενός από τους σημαντικότερους εμπορικούς κόμβους στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, με ζωτική σημασία για την αρμονική λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων στη χώρα, που απασχολεί άμεσα ή έμμεσα 140.000 ανθρώπους. Για του λόγου το αληθές, όπως δείχνουν τα στοιχεία από το γραφείο του κυβερνήτη του Μέριλαντ, το 2023 πέρασαν από εκεί 52,3 εκατομμύρια τόνοι ξένων εμπορευμάτων (ποσότητα-ρεκόρ), αξίας περίπου 80 δισ. δολαρίων – ανάμεσά τους 847.000 αυτοκίνητα και ελαφρά οχήματα, καθώς και 1,3 εκατ. τόνοι μηχανολογικού εξοπλισμού με προορισμό τον αγροτικό τομέα και τις κατασκευές.

Πόσο συντηρούνται;

Πέρα από τα παραπάνω, όμως, υπάρχει ένα ακόμη μείζον ζήτημα που αναδεικνύουν στα ρεπορτάζ τους τα περισσότερα αμερικανικά και διεθνή ΜΜΕ: Την καταπόνηση που καταγράφεται σε πολλές από τις γέφυρες που υπάρχουν στις ΗΠΑ και τον ελλιπή βαθμό συντήρησής τους. Μόλις πριν από εννιά χρόνια, άλλωστε, το υπουργείο Μεταφορών είχε κάνει λόγο για τη «δεινή κατάσταση» στην οποία βρίσκεται μεγάλο μέρος του οδικού δικτύου και των γεφυρών, ενώ μόλις το 2021 η Αμερικανική Ενωση Πολιτικών Μηχανικών διαπίστωνε σε έκθεσή της πως το 42% των γεφυρών είναι ηλικίας άνω των 50 ετών, ενώ το 7,5% βρίσκεται σε κατάσταση «δομικής ανεπάρκειας».

Όσο για την Ομοσπονδία Κατασκευαστών Δρόμων και Μεταφορών, εκτιμά ότι ο «σκελετός» του ενός τρίτου των γεφυρών που υπάρχουν σήμερα χρειάζεται επειγόντως επιδιορθώσεις ή αντικατάσταση – με συνολικό κόστος που φτάνει στα 319 δισ. δολάρια!

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί πως το δυστύχημα στη Βαλτιμόρη φέρνει στην επιφάνεια και ένα άλλο πρόβλημα που έχει παγκόσμια διάσταση: την επάρκεια και αντοχή καθώς και τον βαθμό προστασίας των υπαρχόντων υποδομών απέναντι στα γιγαντιαία πλέον μεταφορικά πλοία – πλευρά η οποία αναδεικνύεται ολοένα πιο συχνά και στη Διώρυγα του Σουέζ, με τις προσαράξεις και τη διακοπή της κυκλοφορίας.