Την πρόσβαση των αστυνομικών Αρχών και των άλλων ελεγκτικών υπηρεσιών στα στοιχεία της ψηφιακής εφαρμογής myAuto, την οποία μπορούν να έχουν οι ιδιοκτήτες των οχημάτων στο κινητό τους τηλέφωνο, προβλέπουν διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που βρίσκεται από χθες σε δημόσια διαβούλευση.

Υπενθυμίζεται ότι μέσω του myAuto οι ιδιοκτήτες των οχημάτων μπορούν να έχουν πρόσβαση, σε πραγματικό χρόνο, σε πληροφορίες που σχετίζονται με: την ημερομηνία έκδοσης και ανάκλησης της άδειας κυκλοφορίας, την ημερομηνία πληρωμής των τελών κυκλοφορίας και τη χρονική περίοδο που αφορούν, την περίοδο ασφαλιστικής κάλυψης σε ισχύ και το ιστορικό των ασφαλιστικών αποζημιώσεων, το ιστορικό των ελέγχων στα ΚΤΕΟ στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό (αν το όχημα εισήχθη μεταχειρισμένο), τη θέση του οχήματος σε προσωρινή ακινησία, την ένταξή του στο Μητρώο Κλεμμένων Οχημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας κ.λπ. Οι αρμόδιες ελεγκτικές Αρχές θα έχουν πρόσβαση σε όλες αυτές τις πληροφορίες μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας Audit-Car που θα επικοινωνεί με το κινητό του κάθε ιδιοκτήτη οχήματος με εξαψήφιο κωδικό.

Επίσης, με άλλη διάταξη, η απεικόνιση της ιδιόχειρης υπογραφής κάθε φυσικού προσώπου που είναι αποθηκευμένη στην ψηφιακή υπηρεσία myPhoto και στο Κυβερνητικό Νέφος Δημόσιου Τομέα (G-Cloud) «επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά κατά τη διαδικασία έκδοσης και ανανέωσης διπλώματος οδήγησης». Υπενθυμίζεται ότι στο myPhoto μπορούν να αποθηκεύονται ψηφιακές φωτογραφίες που έχουν «τραβηχτεί» από επαγγελματίες φωτογράφους, όπως και η οπτική απεικόνιση της ιδιόχειρης υπογραφής κάθε φυσικού προσώπου.

Νέα δικαιώματα για τους χρήστες

Στο μεταξύ, το κύριο μέρος του σχεδίου νόμου αφορά την προστασία των καταναλωτών – χρηστών του Ιντερνετ που αγοράζουν προϊόντα και ψηφιακές υπηρεσίες από 22 μεγάλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης.

Με το νομοσχέδιο, ενσωματώνεται στην ελληνική πραγματικότητα η ευρωπαϊκή Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act – DSA), που προβλέπει τη λήψη σειράς μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2065 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Στόχος της Πράξης είναι η βελτίωση της προστασίας των χρηστών του Διαδικτύου, με έμφαση στην καταπολέμηση της διακίνησης παράνομου περιεχομένου και προϊόντων, στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης, όπως π.χ. η δημοσίευση παραπλανητικών διαφημίσεων ή προϊόντων που έχουν προκύψει από deep fake επεξεργασία, καθώς και στην προστασία των ανηλίκων.

Επιπλέον, προβλέπονται νέα δικαιώματα για τους χρήστες, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος να υποβάλλουν καταγγελία για μια πλατφόρμα ή μηχανή αναζήτησης στην εθνική τους Αρχή και στη γλώσσα τους ή να ζητούν αποζημίωση για παραβάσεις των κανόνων, καθώς και να αναζητούν εξωδικαστικούς διακανονισμούς.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις λεγόμενες «πολύ μεγάλες επιγραμμικές (online) πλατφόρμες», όπως είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι μηχανές αναζήτησης, οι οποίες ενέχουν ιδιαίτερους κινδύνους για τη διάδοση παράνομου περιεχομένου και την πρόκληση ζημιάς σε κοινωνικό επίπεδο.

Μέχρι σήμερα έχουν οριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή 22 μεγάλες πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης, οι οποίες είναι: Alibaba Ali Express, Amazon Store, Apple AppStore, Pornhub, Booking.com, Google Search, Google Play, Google Maps, Google Shopping, YouΤube, Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Stripchat, TikTok, X (πρώην Twitter), XVideos, Wikipedia, Zalando, Bing. Πολύ μεγάλες επιγραμμικές πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης θεωρούνται εκείνες με περισσότερους από 45 εκατ. χρήστες στην ΕΕ.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η Πράξη αποτελεί τομή σε επίπεδο ΕΕ, καθώς βελτιώνει σημαντικά τους μηχανισμούς αφαίρεσης παράνομου περιεχομένου και δημιουργεί ισχυρότερη δημόσια εποπτεία των διαδικτυακών πλατφορμών, παρέχοντας ενιαίο και ομοιόμορφο πλαίσιο σε ολόκληρη την ΕΕ.