Η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) αλλάζει τη βιομηχανία διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού (HRM) πιο γρήγορα από ό,τι νομίζουμε.

Το 65% των οργανισμών χρησιμοποιεί ήδη εργαλεία με δυνατότητα AI στη διαδικασία πρόσληψης, αλλά μόνο το ένα τρίτο των υποψηφίων θέσεων εργασίας γνωρίζει την πρακτική αυτή.

Κατά τη πρόσληψη προσωπικού, τα εργαλεία με δυνατότητα AI έχουν τη δυνατότητα να συλλέγουν μεγάλες ποσότητες οργανωτικών δεδομένων για αναζήτηση, αναγνώριση, αξιολόγηση, κατάταξη και επιλογή υποψηφίων θέσεων εργασίας. Μπορούν να συγκεντρώσουν πληροφορίες σχετικά με τις ανάγκες προσλήψεων σε ομάδες, να δημιουργήσουν διαφημίσεις με πρότυπα υποψηφίων και να αναδείξουν πιθανούς υποψηφίους από μια σειρά ψηφιακών πλατφορμών, σύμφωνα με το The Conversation.

Τα εργαλεία που υποστηρίζουν την τεχνητή νοημοσύνη έχουν υποσχεθεί από καιρό αποτελεσματικότητα στην επεξεργασία των εγγράφων των αιτούντων, ενώ δυνητικά μειώνουν τη μεροληψία από τους εργαζόμενους του ανθρώπινου δυναμικού που ενδέχεται, σκόπιμα ή όχι, να κάνουν διακρίσεις.

Όσοι ανησυχούν για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στο ανθρώπινο δυναμικό δεν θα καθησυχαστούν από το ιστορικό της σε άλλους τομείς

Ωστόσο, τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι τα εργαλεία ανθρώπινου δυναμικού με δυνατότητα τεχνητής νοημοσύνης ενδέχεται να κάνουν διακρίσεις σε ορισμένους υποψηφίους που μπορεί να μην ταιριάζουν στο ιστορικό πρότυπο για την περιγραφή της θέσης εργασίας, όπως υποψήφιες που είναι γυναίκες (στο STEM) ή άτομα με κενά στο βιογραφικό τους λόγω ασθένειας, αναπηρίας, φροντίδας ενός μέλους της οικογένειας, ανεργίας ή ακόμα και φυλάκισης.

Οι τεχνολογικοί γίγαντες, όπως η Apple, η IBM και η Microsoft – οι οποίοι προφανώς γνωρίζουν τι κάνουν – έχουν αντιμετωπίσει έλεγχο για ηθικές αποτυχίες, ειδικά όσον αφορά τις διακρίσεις λόγω φύλου.

Για παράδειγμα, οι ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ ερεύνησαν την Apple το 2019 αφού αποκαλύφθηκε ότι η υπηρεσία πιστωτικών καρτών της με τεχνητή νοημοσύνη προσέφερε συστηματικά στις γυναίκες χαμηλότερα πιστωτικά όρια.

Η δεοντολογία

Σε μια μελέτη του Ιουνίου 2022 σχετικά με τη δεοντολογία της τεχνητής νοημοσύνης και την οργανωτική εμπιστοσύνη, διαπιστώσαμε ότι οι υποψήφιοι που αντιλαμβάνονται την τεχνητή νοημοσύνη στη διαδικασία πρόσληψης ως εξαιρετικά αποτελεσματική, από άποψη απόδοσης, έχουν 64% περισσότερες πιθανότητες να εμπιστευτούν τους οργανισμούς που τη χρησιμοποιούν.

Μελέτη του Μαρτίου 2023 για ένα σχετικό θέμα διαπίστωσε ότι όσο υψηλότερες είναι οι ηθικές αντιλήψεις ενός ατόμου για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στις προσλήψεις, τόσο πιο ελκυστικό βρίσκει τον οργανισμό. Για παράδειγμα, οι υποψήφιοι που αντιλαμβάνονται ότι είναι ηθικό για έναν οργανισμό να χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να αναλύσει το προσωπικό τους περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή να αναλύσει μια ηχητική συνέντευξη για φωνητικά στοιχεία έχουν 25% περισσότερες πιθανότητες να αντιληφθούν τον οργανισμό ως ελκυστικό.