Το αριστούργημα του Φράνκο Τζεφιρέλι «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» θεωρείται από τις πιο πιστές μεταφορές της ζωής του θεανθρώπου, κερδίζοντας την απόλυτη αναγνώριση από τον κόσμο από γενιά σε γενιά.

«Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» του Φράνκο Τζεφιρέλι αποτελεί τη μεγαλύτερη θρησκευτική παραγωγή στην ιστορία της μικρής και της μεγάλης οθόνης. Δραματοποεί τη γέννηση, τη ζωή, τη διακονία, τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Ιησού.

Η αρχική ιδέα για τη δημιουργία της μίνι σειράς με θέμα τη ζωή του Ιησού Χριστού προέκυψε όταν ο Λιου Γκρέιντ έγινε δεκτός από τον Πάπα Παύλο ΣΤ’. Ήθελε να τον συγχαρεί για την παραγωγή της ταινίας «Moses the Lawgiver» του 1974, με πρωταγωνιστή τον Μπαρτ Λάνκαστερ.

Ήταν στο τέλος της συνάντησής τους που ο Πάπας του είπε ότι ήλπιζε το επόμενο έργο να αφορά τη ζωή του Ιησού. Δύο εβδομάδες αργότερα, ο Λιου Γκρέιντ θα έλεγε ότι σκόπευε να ετοιμάσει την ταινία για τον Ιησού. Ο ρόλος του σκηνοθέτη προσφέρθηκε με πρωτοβουλία του Πάπα στον Φράνκο Τζεφιρέλι. Επέμενε πως είτε θα έκανε αυτός τον Ιησού από τη Ναζαρέτ ή κανένας άλλος.

Ο Φράνκο Τζεφιρέλι αρνήθηκε αρχικά να σκηνοθετήσει την τηλεταινία. Ήταν όμως ο Λιου ο Γκρέιντ που επέμεινε και τελικά τον έπεισε. Αποδέχτηκε τη δουλειά λίγο πριν από τα Χριστούγεννα του 1973.

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης αποφάσισε να φτιάξει μια ταινία για τη ζωή του Ιησού που θα γινόταν αποδεκτή από όλα τα χριστιανικά δόγματα. Τόσο ο Φράνκο Τζεφιρέλι όσο και ο Λιου Γκρέιντ επέμειναν ότι η αποτύπωση της ζωής του Ιησού θα έπρεπε να είναι οικουμενική. Έφτασαν μέχρι το Βατικανό και το Κολέγιο των Ραβίνων στο Λονδίνο όπου και συμβουλεύτηκαν ειδικούς.

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης χρησιμοποίησε ένα εξαιρετικό επιτελείο ηθoπoιώv, όπως τον Σερ Λόρενς Ολίβιε, την εκφραστική Αv Μπάvκρoφτ, την πανέμορφη Ολίβια Χάσεϊ, τον Άντονι Κoυίv, τον Μάικλ Γιoρκ και, φυσικά, τον Ρόμπερτ Πάουελ στov ρόλο τoυ Ιησού. Στην εμβληματική ταινία «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» εκπροσωπήθηκε και η Ελλάδα με τη συμμετοχή του Γιώργου Βογιατζή στο ρόλο του Ιωσήφ.

«Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» μέσα από τα μάτια του Ρόμπερτ Πάουελ

Τα κύρια γυρίσματα, που πραγματοποιήθηκαν στο Μαρόκο και την Τυνησία, ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 1975 και ολοκληρώθηκαν τον Μάιο του 1976. Ήταν ιδιαίτερα εξαντλητικά, κυρίως για τον πρωταγωνιστή.

Ο Ρόμπερτ Πάουελ είχε δηλώσει ότι ταλαιπωρήθηκε αρκετά στα γυρίσματα, ιδιαίτερα στο γύρισμα της Σταύρωσης. «Όταν κλήθηκα να υποδυθώ τον Ιησού, ήμουν 31 ετών και ομολογώ ότι μέχρι τότε δεν είχα κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη θρησκεία και καμία απολύτως γνώμη για τον Χριστό.

Ύστερα από 9 μήνες γυρισμάτων σε επιβλητικά τοπία του Μαρόκου και της Τυνησίας, μπορώ να πω ότι πραγματικά πιστεύω στον Ιησού, ακόμη και αν δεν πηγαίνω τακτικά στην εκκλησία.

Στη σκηνή της Σταύρωσης, ήμουν λίγο νευρικός, ίσως και από την εξάντληση που ένιωθα, ύστερα από τη δίαιτα 12 ημερών που είχα επιβάλλει στον εαυτό μου πριν από το γύρισμα, για να φαίνομαι όσο πιο «ρεαλιστικός» μπορούσα.

Κάποια στιγμή κοιτάζοντας στον καθρέφτη αναγνώρισα στο είδωλό μου τον Ιησού. Μου φάνηκε ότι είδα την εικόνα που έχει ο καθένας από εμάς γι’ αυτόν, όταν προσπαθούμε να τον φανταστούμε. Την εικόνα που έχω συγκρατήσει από παιδί».

Το κόστος της παραγωγής υπήρξε εξαιρετικά υψηλό, με τις αναφορές για το μέγεθος του προϋπολογισμού του συγκλονιστικού δράματος να κινούνται ανάμεσα σε 12 και 18 εκατομμύρια δολάρια.

Η πρώτη προβολή έγινε στις 25 Μαρτίου του 1977 στο βρετανικό κανάλι ITV, ενώ δύο μέρες μετά προβλήθηκε από το κρατικό Ιταλικό κανάλι RAI 1 και στις 3 Απριλίου προβλήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες στο κανάλι NBC. Η πρώτη προβολή της ταινίας σημείωσε τεράστια επιτυχία τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Αμερική, με την τηλεθέαση να ξεπεράσει το 50%.