Με ρυθμό αύξησης 6% «τρέχουν» οι οργανωμένες αλυσίδες μαζικής εστίασης, καθώς έπειτα από μια δύσκολη διετία εξαιτίας της πανδημίας η αγορά ανακάμπτει έχοντας αναδιατάξει τις δυνάμεις της.

Η παγκόσμια υγειονομική κρίση που έπληξε και την Ελλάδα από τα μέσα Μαρτίου του 2020 ανέτρεψε τη θετική πορεία των προηγούμενων ετών. Τα μέτρα που ελήφθησαν από την πολιτεία (λοκντάουν, περιορισμοί μετακινήσεων κ.λπ.) με σκοπό τον περιορισμό της διασποράς της νόσου είχαν άμεσο αντίκτυπο στη λειτουργία των εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης, τα οποία παρέμειναν κλειστά για μεγάλο χρονικό διάστημα. Μετά την άρση των περιορισμών της πανδημίας οι συνολικές πωλήσεις των αλυσίδων εκτιμάται ότι αυξήθηκαν κατά 8,5% το 2021 σε σχέση με το 2020, υπολειπόμενες όμως των προ πανδημίας επιπέδων, ενώ για το 2022 η πρόβλεψη είναι ότι η αγορά θα κλείσει με ρυθμό αύξησης της τάξεως του 6%.

Υψηλοί ρυθμοί

Οι αλυσίδες των σνακ και σάντουιτς τρέχουν με ταχύτερους ρυθμούς. Η κατηγορία των καταστημάτων σνακ και σάντουιτς εκτιμάται ότι κατέγραψε αύξηση πωλήσεων με ρυθμό περίπου 13,5% το 2021/2020, οι αλυσίδες τύπου burger ενισχύθηκαν κατά 6%, ενώ αύξηση σε ποσοστό περίπου 5% εκτιμάται ότι παρουσίασαν οι αλυσίδες καταστημάτων pizza. Θετική ήταν και η μεταβολή των πωλήσεων και στις λοιπές κατηγορίες καταστημάτων (σουβλάκι κ.λπ.).

Ο κλάδος των αλυσίδων εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης παρουσίασε μεγάλη ανάπτυξη τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη της ICAP CRIF σημαντικός παράγοντας στην ανάπτυξη του κλάδου υπήρξε η υιοθέτηση του θεσμού της δικαιόχρησης (franchise), που έδωσε τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να επεκτείνουν τα δίκτυά τους και να μετατραπούν από μικρές μονάδες συνοικιακού χαρακτήρα σε οργανωμένες αναγνωρίσιμες αλυσίδες, με ενιαίο εμπορικό σήμα (brand) και εκτενή γεωγραφική παρουσία ακόμα και εκτός των ελληνικών συνόρων.

Σύμφωνα με την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η αγορά, το μεγαλύτερο ποσοστό στις συνολικές πωλήσεις του κλάδου καταλαμβάνει, διαχρονικά, η κατηγορία σνακ και σάντουιτς με 37,6% το 2021. Ακολουθεί η κατηγορία καταστημάτων burger με μερίδιο 27,4% και έπεται η κατηγορία pizza με αντίστοιχο ποσοστό 22,1% το ίδιο έτος. Οι λοιπές αλυσίδες (καταστήματα που προσφέρουν είδη με βάση το κοτόπουλο, την κρέπα, τα donuts κ.λπ.) κατέχουν περίπου το 10% της αγοράς.